ساخت دو میلیونمین پیشرانه وانکل مزدا و ادامه تولید در آینده
مزدا که از سال 1961 به تولید پیشرانههای وانکل مشغول بوده، امروز دو میلیونمین نمونهٔ این موتور منحصربهفرد را تولید کرده است و این راه ادامه خواهد داشت.
پیشرانههای وانکل علیرغم مزیتهایی مثل اندازهٔ جمعوجور و تولید قدرت بیشتر با حجم کمتر، هیچگاه بهاندازهٔ نمونههای پیستونی محبوب و متداول نشدند اما شرکتی که برای سالها به این نوع پیشرانه وفادار ماند، مزدا بود که تا به امروز مجموعاً دو میلیون دستگاه موتور وانکل تولید کرده است. این شرکت از سال 1961 یعنی زمانی که همکاری فنی با شرکت آلمانی NSU را آغاز کرد، با پیشرانهٔ وانکل سروکار داشته است.
مزدا در سال 1967 کوپهٔ اسپرت کاسمو را به بازار فرستاد که به موتور وانکل مجهز بود. سپس این برند ژاپنی در سالهای 1968 و 1969، پیشرانهٔ وانکل را زیر کاپوت کوپههای R100 و R130 قرار دارد اما چیزی که واقعاً موتورهای وانکل مزدا را مشهور کرد، سری افسانهای RX بود که با مدل RX-2 در سال 1970 متولد شد. این شروع یک موج بزرگ بود و تا سال 1973 مزدا 500 هزار دستگاه موتور وانکل ساخت. بااینحال، در سال 1978 بود که با معرفی نسل اول RX-7، مشهورترین خودروی وانکل تاریخ پا به عرصهٔ وجود گذاشت.
این خودرو بسیار موفق عمل کرد و تا سال 1986 یعنی یک سال پس از عرضهٔ نسل دوم، تعداد پیشرانههای وانکل ساخت مزدا را به 1.5 میلیون دستگاه رساند. در سال 1991، مزدا با پیشرانهٔ وانکل در خودروی مسابقهای 787B به اولین خودروساز ژاپنی تبدیل شد که در مسابقهٔ لمان به پیروزی رسید. در همان سال، نسل سوم RX-7 راهی بازار شد و به لطف ظاهر چشمگیر و پیشرانهٔ وانکل دو روتوری توئین توربو، به یکی از جذابترین خودروهای اسپرت ژاپنی تبدیل شد. سپس در سال 2003 نوبت به معرفی RX-8 رسید که پس از خاتمهٔ تولید آن در سال 2012، پیشرانهٔ وانکل مزدا هم کنار رفت.
به مدت یازده سال، این برند فاقد نمادینترین پیشرانهٔ خود بود ولی با معرفی MX-30 R-EV، موتور وانکل را دوباره زیر کاپوت یک مزدا دیدیم. البته در این کراساوور پلاگینهیبریدی، موتور وانکل صرفاً بهعنوان یک ژنراتور برای شارژ باطری 17.8 کیلووات ساعتی عمل میکند. این یک موتور کوچک 830 سیسی تک روتوری است که 170 اسب بخار قدرت تولید میکند. به لطف این موتور، با وجود باطری کوچک، برد کلی MX-30 R-EV به 600 کیلومتر میرسد.
مزدا همچنین برنامههای پرفورمنس بالاتری برای این موتور دارد. کانسپت آیکونیک SP پیشنمایش یک کوپهٔ اسپرت جذاب است که از همان قوای محرکهٔ هیبریدی وانکل ژنراتوری استفاده میکند اما 370 اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در نمایشگاه توکیوی امسال رونمایی شد. مدیر اجرایی ارشد مزدا در این رابطه میگوید:
پیشرانهٔ وانکل بخش ویژهای از تاریخ مزدا و نشاندهندهٔ روح توقفناپذیر ما است. پیشرانهٔ وانکل بسیار موردعلاقهٔ خریداران سراسر جهان است و ما هیجانزده هستیم تا تولید آن را از سر بگیریم و شاهد بازگشتش باشیم.