مزدا 3 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، مزایا، معایب مزدا 3 قدیم

یک‌شنبه 17 دی 1402 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
2009-mazda-3-sedan-photo-231497-s-986x603
در جدیدترین مقاله راهنمای خرید خودرو پدال به بررسی مزدا 3 کارکرده خواهیم پرداخت تا به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خرید این خودرو در بازار فعلی منطقی...
تبلیغات

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید خودرو پدال به بررسی مزدا 3 کارکرده خواهیم پرداخت تا به این سؤال پاسخ دهیم که آیا خرید این خودرو در بازار فعلی منطقی است یا خیر.

خریداران خودرو همواره با یک دوراهی عجیب در بازار کشورمان مواجه هستند و آن اینکه به دنبال خرید خودرویی صفرکیلومتر با کیفیت نازل باشند یا اینکه ریسک خرید یک خودروی کارکرده شناخته شده و باکیفیت سال‌های قبل را به جان بخرند. متأسفانه قیمت خودرو در کشورمان فرسنگ‌ها با سایر نقاط جهان تفاوت دارد و به این نکته باید تولید محصولاتی قدیمی و از رده خارج را نیز اضافه کرد. دهه 70 و 80 شمسی را می‌توان جزو طلایی‌ترین دوران صنعت خودروی کشور دانست چراکه انبوهی از محصولات نسبتاً به‌روز و باکیفیت تولید می‌شدند.

برای مثال می‌توانیم به مونتاژ محصولاتی همچون مرسدس بنز E کلاس، نیسان ماکسیما و  مزدا 3 و... اشاره کنیم که در زمان خود جزو خودروهای شاخص جهانی بوده‌اند. اما در حال حاضر شاهد تحریم‌های اقتصادی، افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش شدید قیمت خودرو هستیم که اوضاع را پیچیده کرده و خریداران نیز در بین گزینه‌های بی‌کیفیت داخلی و گران‌قیمت چینی سرگردان مانده‌اند. یکی از خودروهای شاخص کارکرده در بازار مزدا 3 است که خاطرات خوش زیادی را تداعی می‌کند. این ژاپنی باکیفیت جزو محصولات جذاب مونتاژی است که در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

اگر به خاطر داشته باشید چند دهه قبل دو خودروی سیتروئن زانتیا و مزدا 323 در کشورمان رقابت فشرده‌ای با یکدیگر داشتند. مزدا 323 امروز نیز جزو محصولات باکیفیت بازار است اما طبیعی است که به خاطر سن بالای خود طرفداران کمتری داشته باشد. گروه بهمن که در آن زمان رابطه نزدیکی با این برند ژاپنی داشت پس از خاتمه تولید 323 به فکر عرضه محصولی جذاب افتاد که همان مزدا 3 بود. مزدا 3 تاکنون در چهار نسل تولید شده و نسل‌های اول و دوم آن در کشورمان حضور داشته‌اند. اولین نسل مزدا 3 جایگزین مدل محبوب 323 شد تا علاوه بر خانواده‌ها، جوانان نیز بتوانند لذت رانندگی با این ژاپنی متفاوت را تجربه کنند. با استقبال قابل‌توجهی که این خودرو تجربه کرد بهمن سریعاً دست به کار شد تا نسل دومش را در کشورمان مونتاژ نماید. این نسل مزدا 3 با پسوند نیو در کشورمان شناخته شده و همچنان نیز با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شود. ما در این نوشتار به بررسی مزدا 3 نسل اول در کشورمان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مزدا 3 نیو کارکرده

کپی لینک

مزدا 3 قدیم کارکرده بخریم یا نه؟

در ادامه جنبه‌های گوناگون این محصول کامپکت ژاپنی را واکاوی خواهیم کرد.

کپی لینک

طراحی ظاهری مزدا 3 قدیم

یکی از متفاوت‌ترین خودروهای بازار در سال 1386 همین مزدا 3 بود که به فاصله کمی از بازارهای جهانی راهی کشورمان شد. مزدا که از همان ابتدا به تولید محصولاتی با چاشنی اسپرت معروف است در مزدا 3 نسل اول ویژگی‌های جذاب زیادی را بکار برد. حتی با وجود گذشت چندین سال از طراحی مزدا 3 هنوز هم می‌توان آن را خودرویی متناسب و جذاب دانست. در نمای جلو چراغ‌هایی کشیده و اخم‌آلود دیده می‌شوند که با جلوپنجره‌ای مشابه لوگوی مزدا همراه شده‌اند و نمایی جذاب و هجومی به ارمغان آورده‌اند.

وقتی به پروفایل جانبی مزدا 3 می‌نگرید در عین سادگی فرمی اسپرت و کم ارتفاع را می‌بینید که با طول کم صندوق همراه شده و در مجموع ظاهری اسپرت را تشکیل داده است. طراحان مزدا در بخش عقب نیز یک اسپویلر کوچک را روی لبه صندوق نصب کرده‌اند و چراغ‌های متفاوت خودرو نیز در عین سادگی بازهم بر جوان‌پسند بودن خودرو تأکید دارند. در کل باید گفت علیرغم گذشت بیش از یک دهه از عمر این خودرو، مزدا 3 هنوز هم طراحی جذابی دارد و قطعاً یک سر و گردن بالاتر از خودروهای تولیدی فعلی خواهد بود.

کپی لینک

طراحی داخلی مزدا 3

دومین بخش بررسی مزدا 3 کارکرده به طراحی داخلی آن اختصاص دارد. مزدا به دنبال انتقال همان حس اسپرت بدنه به کابین بوده و تا حد زیادی موفق شده است. بارزترین شاخصه این حرکت نیز پشت آمپرها و فرمان سه پره‌ای هستند که هیجان را به راننده منتقل می‌کنند. البته نمای کلی کابین در مقایسه با محصولات مدرن امروزی، قدیمی بودن خود را نشان می‌دهد اما بازهم طرحی هماهنگ را می‌بینیم و نمی‌توان انتقاد چندانی را به آن وارد کرد. از نظر جنس متریال بکار رفته می‌توان گفت مزدا 3 در صورت نگهداری اصولی افت کیفیت نخواهد داشت و کیفیت آن نیز همچنان مناسب و بهتر از خودروهای قدیمی صفرکیلومتر است.

فضای کابین در بخش جلو برای سرنشینان بالغ و قدبلند مناسب خواهد بود اما نکته قابل‌ذکر به فضای کم عقب مربوط می‌شود که شاید دلیل آن طراحی اسپرت خودرو باشد. طراحان مزدا برای ارائه طرحی جذاب‌تر چند لیتر از صندوق‌عقب را فدا کرده‌اند تا خودرویی اسپرت و جذاب تولید شود هرچند در کل فضای کابین و بار پاسخگوی نیازهای یک خانواده کم‌جمعیت خواهد بود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید مزدا 3 کارکرده علیرغم سن بالای خود همچنان یک سر و گردن بالاتر از محصولات صفرکیلومتر فعلی ظاهر می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه و گیربکس مزدا 3

گروه بهمن مزدا 3 نسل اول را در سه تیپ عرضه کرد و همگی آن‌ها از یک نوع پیشرانه و گیربکس استفاده کرده‌اند و تفاوت‌ها به سطح تجهیزات و امکانات مربوط می‌شود. در دل این سدان جمع‌وجور ژاپنی پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که 148 اسب بخار قدرت و 187 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک نیز نیرو را راهی چرخ‌های جلو می‌کند.

محصولات مزدا از قدیم به خاطر رانندگی و سواری جذاب و هیجان‌انگیز خود شناخته شده‌اند و مزدا 3 نیز اگرچه از این نظر نقاط قوت زیادی دارد اما گیربکس 4 سرعته آن در حال حاضر قدیمی به نظر می‌رسد هرچند هماهنگی پیشرانه و گیربکس در سطح بسیار خوبی است و جای گله‌ای ندارد. در مجموع سواری خودرو پذیرفتنی خواهند بود هرچند به دلیل اسپرت بودن آن باید انتظار سواری کمی خشک را داشت که در نقطه مقابل باعث بهبود هندلینگ می‌شود. مزدا 3 نسل اول و دوم در کشورمان ارتفاع کمی از سطح زمین دارند و این امر باعث برخی مشکلات در عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها می‌شود و بنابراین خریداران و مالکان باید نهایت دقت را در این زمینه داشته باشند. از نظر استهلاک نیز مزدا 3 قطعاً به عنوان خودرویی ژاپنی در صورت نگهداری اصولی و سرویس‌های منظم مشکل خاصی نخواهد داشت هرچند قیمت قطعات آن به دلیل توقف تولید گران‌تر است. در جدول زیر مشخصات فنی مزدا 3 نسل اول ذکر شده است.

پیشرانه

4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/گشتاور)

148/187

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

10.8

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

204

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

8.2

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4490/1755/1468

فاصله بین محورها (میلی‌متر)

2640

وزن (کیلوگرم)

1340

کپی لینک

امکانات و تجهیزات مزدا 3

همان‌طور که گفته شد مزدا 3 نسل اول در سه تیپ راهی بازار کشورمان شد و تیپ 3 آن فول ترین نسخه به شمار می‌رود. اگرچه هم‌اکنون نسل چهارم مزدا 3 در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و طبیعی است که نسل اول آن در مقایسه با محصولات مدرن جهانی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد اما در تیپ 3 آن شاهد تجهیزاتی همچون سانروف، سنسورهای نور و باران، ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، فرمان حساس به سرعت به همراه دکمه‌های کنترلی، 6 کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرم‌کن صندلی جلو به همراه روکش چرمی و... هستیم که همگی باعث می‌شوند این خودرو مجهزتر از اکثر تولیدات فعلی شرکت‌های داخلی باشد.

کپی لینک

قیمت مزدا 3

واضح است که خودروی کارکرده قیمت ثابت و مشخصی نخواهد داشت و مزدا 3 کارکرده نیز از این قاعده مستثنا نیست. بسته به مدل خودرو، تیپ تولیدی و همچنین کارکرد و وضعیت بدنه می‌توان قیمت خودرو مزدا 3 را بین 600 تا 800 میلیون تومان تخمین زد.

کپی لینک

رقبای مزدا 3

در ابتدای این مقاله به یک دوراهی مهم اشاره شد. برخی خریداران ترجیح می‌دهند با بودجه‌ای در حدود 700 تا 800 میلیون تومان یک خودروی صفرکیلومتر داخلی و یا چینی خریداری کنند. در این بازه قیمتی محصولاتی همچون دنا پلاس، تارا، جک J4 و... حضور دارند. در بازار کارکرده‌ها نیز رقبایی همچون رنو مگان، کیا سراتو و چری آریزو 5 برای مزدا 3 کارکرده وجود خواهند داشت که انتخاب را تا حدودی سخت خواهند کرد.

قطعاً اگر بتوانید مدل تمیز و کم کارکرد از مزدا 3 را پیدا کنید، این خودرو از نظر تجهیزات، کیفیت و سواری بسیار بهتر از خودروهایی همچون دنا و تارا خواهد بود. البته باید ریسک خرید یک خودروی کارکرده و مشکلات احتمالی آن و همچنین هزینه‌های نگهداری و قیمت بالاتر قطعات را به جان بخرید. در طرف مقابل خودروهای دنا و تارا از نظر قطعات و خدمات پس از فروش مشکل چندانی ندارند هرچند کیفیت ساخت آن‌ها تعریفی ندارد. رنو مگان نیز جزو خودروهای کم استهلاک و باکیفیت بازار است که سواری نرم‌تری نسبت به مزدا 3 دارد اما قطعاً از نظر لذت سواری به پای این سدان ژاپنی نمی‌رسد.

کپی لینک

مزایا و معایب مزدا 3

بی‌شک یکی از بهترین خودروهای مونتاژی کشورمان در چند دهه اخیراً را می‌توان مزدا 3 دانست. از جمله نقاط قوت این خودرو می‌توان به طراحی جذاب و جوان‌پسند، پیشرانه و گیربکس هماهنگ، سواری اسپرت و هندلینگ ایمن، کیفیت بالای قطعات و بازار دست‌دوم مناسب اشاره کرد. البته در طرف مقابل نیز باید به مشکلات مزدا 3 کارکرده همچون سواری نسبتاً خشک، هزینه‌های نگهداری بالا، فضای کم صندلی‌های عقب و ارتفاع کم از زمین اشاره کرد.

کپی لینک

جمع‌بندی

احتمالاً با مطالعه راهنمای خرید مزدا 3 کارکرده پاسخ بسیاری از سؤالات خود را دریافت کرده‌اید. درصورتی‌که به دنبال لذت سواری یک خودروی ژاپنی جذاب هستید و کیفیت و ایمنی محصول برای شما اهمیت دارد و در کنار آن از عهده هزینه‌های نگهداری و تأمین قطعات برمی‌آیید قطعاً مزدا 3 نسل اول گزینه جذابی خواهد بود. اما اگر به دنبال یک خودرو صرفاً جهت ترددهای روزمره هستید و بازار خرید و فروش نیز برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است سراغ خودروهای داخلی بروید هرچند باید با مشکلات کیفیتی خاص آن‌ها نیز دست‌وپنجه نرم کنید. در پایان از مالکان مزدا 3 خواهشمندیم تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.