مزدا MX-5 میاتا 35 ساله شد؛ نگاهی به چهار نسل اسطوره
در چنین روزی و در سال 1989 مزدا تاریخ صنعت خودرو را تغییر داد و در نمایشگاه شیکاگو پرده از چهره یک رودستر جالب برداشت. خودرویی که با نام MX-5 یا میاتا شناخته میشود. اهمیتی ندارد که این خودرو را چه بنامید چراکه MX-5 در هر صورت جزو پرفروشترین خودروهای اسپرت تاریخ است و جذابیتهای زیادی دارد. باید به میراث مزدا احترام گذاشت مخصوصاً اینکه آینده چنین خودروهایی در عصر مدرن چندان روشن به نظر نمیرسد.
اولین نسل میاتا که با کد NA شناخته میشود در سال 1989 و با ترکیب دو نمونه از بهترینهای دنیای خودرو عرضه شد. در واقع این خودرو فرمول رودسترهای ارزانقیمت و ساده بریتانیایی را با قابلیت اطمینان مشهور ژاپنیها ترکیب کرد. میاتا ظاهری جالب، سواری راحت و پیشرانههای 1.6 و 1.8 لیتری مطمئنی داشت و گزینهای ایده آل برای رانندگان علاقهمند به خودرو به شمار میرفت. MX-5 حتی در بین خودروهای اسپرت و جمعوجور ژاپنی زلزله به پا کرد و در دورانی که خودروهای سرشناسی همچون نیسان اسکای لاین GT-R حضور داشتند موقعیت خود را تثبیت کرد.
در سال 1998 میاتا NA جای خود را به نسل جدید NB داد. این خودرو باعث شد جایگاه MX-5 به عنوان یک شاسی با بیشترین میزان مسابقه در دنیا ثابت شود. نسل NB همچنین به تنها میاتای توربوی کارخانهای تاریخ تبدیل شد که با نسخه اسپید تولید شده است. اندکی بعد از معرفی این مدل بود که نسل سوم NC در سال 2005 پدیدار گشت. نسل سوم میاتا سنگینتر شده و در واقع سنگینترین نسل بین تمامی نسلها به شمار میرفت. البته در دورانی که بسیاری از میراث خودروسازان از جمله پیشرانه روتاری مزدا از بین رفته بود میاتا همچنان به فروش خوب خود ادامه میداد. همین موفقیتها بود که راه را برای تولید نسل بعدی میاتا یعنی ND هموار کرد.
جدیدترین نسل مزدا MX-5 میاتا جدای از وزن کمتر و چهرهای جذابتر در همه زمینهها بهبود یافته است. در مدل سال 2019 این خودرو قدرت پیشرانه 23 اسب بخار بیشتر شد و در مدلهای 2022 به بعد سیستم هدایت گشتاور وجود دارد. همچنین فیات هم خودروی 124 اسپایدر را بر اساس میاتا تولید کرد که از پیشرانه 1.4 لیتری توربو و ظاهری ایتالیایی بهره میبرد. البته این خودرو نتوانست موفقیت مزدا را تکرار کند و در سال 2019 راهی موزه شد. تاریخچه MX-5 پر از موفقیتها و پیشرفتهای فراوان است و به نظر میرسد همین روند در نسل بعدی که احتمالاً با نام NG شناخته میشود ادامه خواهد یافت. مزدا تائید کرده نسل بعدی MX-5 از قوای محرکه هیبریدی استفاده خواهد کرد و یک سیستم 48 ولتی را در آن خواهیم دید. ژاپنیها میگویند همچنان به دنبال تولید خودرویی سبکوزن و ارزانقیمت هستند هرچند باید تا معرفی نسل بعدی میاتا در سال 2025 منتظر بمانیم.
چهار نسل مزدا میاتا به ترتیب از 1990 تا 1997، 1998 تا 2005، 2006 تا 2015 و از 2016 تا امروز، تولید شدند. تمام این خودروها، دیفرانسیل عقب و دو نفره هستند.