وانت پیکاپ مزدا BT-50 مدل 2025 با قدرت 188 اسب بخار رونمایی شد
به احتمال زیاد اکثر علاقهمندان حوزه خودرو شرکت مزدا را با محصولاتی همچون MX-5 میاتا و مزدا 3 میشناسند اما این برند دوستداشتنی ارتباط عمیقی با خودروهای کلاس وانت پیکاپ دارد. اولین وانت با نشان مزدا که در سال 1931 عرضه شد یک محصول سه چرخ با نام مزدا گو بود. اولین خودروی سواری مزدا یعنی R360 هم در نسخه وانت پیکاپ و با نام K360 تولید شده است. در طول این سالها وانتهای متنوعی توسط مزدا تولید شده و حالا نیز این سنت با معرفی BT-50 مدل 2025 ادامه یافته است.
این وانت جانشین وانت سری B عرضه شده بین سالهای 1961 تا 2006 است و در دو نسل اول خود بر اساس فورد رنجر توسعه یافته اما با معرفی سومین نسل آن در سال 2020 ژاپنیها پلتفرم و زیرساخت ایسوزو دی مکس را انتخاب کردند. هماکنون وانت میان سایز مزدا BT-50 فیس لیفت شده هرچند نباید انتظار تغییرات زیادی را داشت. وانت پیکاپ مزدا BT-50 مدل 2025 دارای چراغهای جلوی بهروز شده با دیلایت های مشابه CX-5 است و لوگوی بزرگ مزدا در جلوپنجره هم تنها تغییر آن نیست زیرا الگوی متفاوتی هم برای این قطعه در نظر گرفته شده است.
به این موارد باید تریم رنگی روی جلوپنجره را نیز افزود. سپر جلوی خودرو کمی تغییر یافته تا راندمان آیرودینامیکی بهتر و مصرف سوخت کمتری را فراهم سازد. با بررسی دیگر بخشها میتوانیم بازهم سورپرایز مزدا با لوگوی خود را ببینیم. گرافیک جدید چراغهای عقب و سپر متفاوت با بخش پایینی جدید نیز جزو دیگر تغییرات هستند. تکمیل کننده بهبودهای بدنه این وانت ژاپنی را میتوان رینگهای جدید و رنگهای بدنه متنوع از جمله قرمز متالیک موجود در تصاویر دانست.
با ورود به کابین یک نمایشگر جدید 9 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی نظرات را به خود جلب خواهد کرد. ردیفی از دکمههای فیزیکی نیز زیر نمایشگر جا خوش کردهاند و یک نمایشگر کوچک هم برای سیستم تهویه مطبوع وجود دارد. همچنین پشت آمپرهای دیجیتالی 7 اینچی با امکان نمایش حالت قفل دیفرانسیل و سواری، زاویه فرمان، سیستم پایش فشار باد لاستیکها و... نیز تعبیه شده است. وانت پیکاپ مزدا BT-50 مدل 2025 بهصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو سود میبرد و درگاه USB جدیدی نیز در کنار آینه وسط برای اتصال دوربین روی داشبورد تعبیه شده است.
دستیار ترافیک، ترمز ترافیک پشتی، کروز کنترل تطبیقی با تشخیص علائم ترافیکی، دوربینهای جلوی جدید، پوشش هیدروفوبیک دوربین دندهعقب و... از دیگر تجهیزات وانت یاد شده خواهند بود. البته باید گفت BT-50 قرابت زیادی با ایسوزو دارد و هر دو خودروی BT-50 و دی مکس در کارخانه ایسوزو در تایلند تولید میشوند. وانت مزدا در کشور استرالیا بهصورت تک کابین، دو کابین و تک کابین طویلتر عرضه میشود و امکان خرید آن بهصورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک وجود دارد.
نیروبخش وانت پیکاپ جذاب مزدا پیشرانه 4 سیلندر 3 لیتری توربو دیزل با 188 اسب بخار قدرت و 450 نیوتون متر گشتاور است. در برخی بازارها امکان سفارش این خودرو با پیشرانه 1.9 لیتری دیزلی نیز وجود دارد، پیشرانهای که 148 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور ارائه میکند. همچنین بسته به بازار هدف و نوع پیشرانه، دو گیربکس 6 سرعته دستی و اتوماتیک نیز وجود خواهد داشت. در پایان باید گفت BT-50 تنها وانت مزدا نیست زیرا ژاپنیها محصولات مشابه دیگری همچون بونگو و اسکرام را نیز تولید میکنند.