راهنمای خرید مزدا 3 نیو کارکرده؛ مشخصات، قیمت سدان و هاچبک تیپ 3 و 4
فقدان خودروهای صفر کیلومتر با قیمت منطقی، مشکل عجیب بازار ایران است. این شرایط از سال 1396 تا کنون ادامه داشته و معضلی 7 ساله است که ظاهرا امیدی به حل آن نیست. مدلهای اقتصادی از برندهای ژاپنی، مثل تویوتا و هوندا و مزدا، در سراسر دنیا توسط افراد با درآمد متوسط جامعه قابل خرید هستند اما مردم ما چنین امکانی ندارند.
بیشتر بخوانید:
↵مزدا EZ6 هیبریدی و برقی آفتاب خودرو
↵مزدا ۳ جدید مشخصات مدل 2024 در ایران
سال 1380 مزدا 323 مونتاژ بهمن به تعداد بالا در ایران عرضه شد و مورد توجه قرار گرفت. حدود 5 سال بعد، اولین سری مزدا 3 به مصرف کننده ایرانی رسید و نسل جدید با نام مزدا 3 نیو از 1389 وارد بازار شد. تا سال 1398 انواع مزدا 3 نیو با دو نوع بدنهی هاچبک و صندوقدار وجود دارند. حدود 10 سال مونتاژ این خودروها توسط بهمن موتور، باعث فاصله قیمتی نسبتا زیاد یک تا 2/5 میلیارد تومان شده است. به بیان سادهتر، نسخهی فول تولید 1398 کمکار 2/5 برابر مزدا 3 مدل 89 قیمت دارد!
دیگر نکتهی مهم اینکه مزدا 3 هاچبک در ایران، فقط تا سال 1391 تولید شد و بعد از آن، فقط نسخهی سدان توسط بهمن موتور به بازار ایران رسید. به همین دلیل، خریدار مزدا 3 سدان مدل 1392 تا 1398 معمولا امکانات و آپشنهای بیشتری در اختیار دارد.
نسل چهارم مزدا 3 نیز به تازگی وارد ایران شده اما هنوز تحویل مشتری نشده است. آفتابخودرو واردکنندهی مدل 2024 خواهد بود و احتمالا برای خریدار اولیه، قیمت 2/5 تا 3 میلیارد وجود خواهد داشت. همچنین میتوان اطمینان داشت مزدا 3 های جدید بازار ایران، مونتاژ چین باشند و فعلا فقط با نسخهی سدان، همراه موتور 2 لیتر 186 اسب بخار عرضه شوند.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مزدا ۳ قدیم
طراحی بیرونی و نمای بدنه مزدا 3 نیو
برای مدل سدان، طول 4580 و عرض 1755 و ارتفاع 1470 با فاصله محوری 2639 میلیمتر وجود دارد. طول نسخهی هاچبک، 12 سانتیمتر کمتر است و از دیگر زوایا، تفاوتی با مزدا 3 سدان ندارد.
از نکات جالب در طراحی مزدا 3 موجود در ایران (نسل دوم) تشابه ادوات بدنه برای مدلهای صندوقدار و هاچبک در نمای روبرو است. این خودروها، از نظر چراغ عقب و سپر پشت، متفاوت هستند؛ پس مدل هاچبک که تیراژ تولید کمتری نسبت به نسخهی سدان دارد؛ بیشتر با کمبود لوازم یدکی روبرو است.
از سویی دیگر، علاوهبر گلگیر شیشهی پشت و درپوش صندوق، تفاوتهای خاصی بین مزدا 3 هاچبک و صندوقدار وجود دارد. اگر به ستون وسط و درهای عقب نگاه کنیم، متوجه میشویم که حتی شیشه و پنجرهی این خودروهای نیز متفاوت است. برشهای بدنه به خوبی نشان میدهند که تصادف احتمالی برای مزدا 3 هاچبک، روی نیمهی عقبی خودرو، هزینهی بیشتری نسبت به مزدا 3 سدان خواهد داشت.
طراحی داخلی و نمای کابین مزدا 3 نیو
تیپهای مختلف مزدا 3 در ایران، امکانات متفاوت دارند. پیشتر گفته شد که مدل هاچبک فقط تا 1391 روی خط تولید باقی ماند. این خودروها اصطلاحا تیپ 3 هستند اما مزدا 3 سدان مدل 1392 تا 1398 تیپ 4 محسوب میشوند.
مهمترین تفاوت تیپ 3 و 4 در کابین با نمایشگر لمسی مشخص است. ماینتور لمسی، طبیعتا با دوربین پارک ارایه میشود و مزدا 3 سدان در سالهای آخر تولید را جالبتر از مدل هاچبک نشان میدهد. همچنین، بعضی جزئیات مربوط به طرح سیلندری داخل پنلها در تیپ 3 و 4 متفاوت است.
مزدا 3 نیو در کلاس کامپکت عرضه شده و طبیعتا راحتی خودروهای سدان مثل کمری را فراهم نمیکند. مزدا 3 با صندلیهای چرم و راحت، مناسب استفادهی طولانی مدت برای 2 سرنشین بلند قد در ردیف جلو است. به این ترتیب، افراد درشتاندام روی صندلیهای عقب، راحتی لازم برای سفرهای بین شهری ندارند. در مدل سدان، صندوق 430 لیتر و نسخهی هاچبک 340 لیتر است که البته با جمعکردن ردیف دوم، بیش از 1000 لیتر فراهم میکند.
پیشرانه وتجهیزات فنی مزدا 3 نیو سدان و هاچبک
موتور 2 لیتر تنفس طبیعی، شاید مهمترین دلیل خریداران برای مزدا 3 نیو باشد. قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتنمتر، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 ثانیه فراهم میکند که البته برای مدل هاچبک، حدود 9 ثانیه است. گیربکس 5 سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی (تیپ ترونیک)، میانگین مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 210 کیلومتر برساعت، دیگر اطلاعات فنی مزدا 3 نیو در ایران هستند. برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر میکنند، اختلاف وزن مزدا 3 سدان و هاچبک مونتاژ بهمن، چندان زیاد نیست و در حدود 30 تا 40 کیلوگرم است.
رینگ 16 اینچ با تایر 205 میلیمتر، سیستم صوتی با ورودی AUX و قابلیت کنترل از روی فرمان همراه 6 بلندگو، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت، ساعت دیجیتال، مهشکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم ضدسرقت و دزدگیر، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن آینه، سانروف، روشن شدن خودکار چراغها (سنسور نور)، روکش چرم صندلیها، استارت دکمهای، چراغهای جلو زنون، تنظیم خودکار زاویه چراغهای جل، برفپاککن خودکار (سنسور باران) ، چرخش همزمان چراغهای جلو با فرمان (AFS) ، شیشه شوی چراغهای جلو، قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از روی فرمان، امکانات مزدا 3 نیو تیپ 3 و 4 هستند.
در بحث ایمنی 6 کیسه هوا شامل 2 بالشتک پردهای طرفین اتاق، سیستم کنترل پایداری (DSC) ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند (EBD) سیستم کنترل لغزش (TRC) و ترمز کمکی (BA)وجود دارند.
قیمت مزدا 3 نیو سدان و هاچبک دسته دوم در بازار
هماکنون برای خرید مدل هاچبک و صندوقدار ساخت 1389 با کارکرد 250 تا 300 هزار کیلومتر، بودجهی یک میلیارد تومانی لازم است. نسخههای کمکار البته تا 1/5 میلیارد تومان نیز معامله میشوند. پرداخت 2 میلیارد تومان برای مزدا 3 مدل 1395 تا 1397 به شرط سلامت بدنه و کارکرد کمتر از 120 هزار کیلومتر، انجام میشود.
در بازار ایران، خودروهای چینی صفر کیلومتر، مهمترین رقبای مزدا 3 دست دوم هستند. مثلا X55 مدیران خودرو با قیمت 1/4 میلیارد تومان، نهتنها یک کراساور خانوادگی دارای گارانتی 5 ساله محسوب میشود، شتاب و قدرت مشابه مزدا 3 قدیمی فراهم میکند. انواع سدانهای چینی، مثل آریزو 6 مدیران خودرو، شاین مکس ایران خودرو، جک KMC J7 و ریسپکت بهمن موتور، ارزانتر از مزدا 3 دست دوم مدل 1398 هستند.