مزدا CX-30 وارداتی: بررسی مشخصات، قیمت و مزایا و معایب

چهارشنبه 5 دی 1403 - 04:30
مطالعه 7 دقیقه
Mazda-CX-30-7
مزدا CX-30 که توسط آفتاب خودرو وارد می‌شود، چه مشخصات، امکانات و مزایا و معایبی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
تبلیغات

مزدا یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای ژاپنی در کشورمان محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد. دلیل این موضوع، حضور موفق مدل‌های مزدا 323 و مزدا 3 در ایران است. این خودروها برای مدتی طولانی توسط گروه بهمن مونتاژ شدند و به لطف طراحی جذاب و کیفیت بالا، فروش قابل‌توجهی را تجربه کردند. با خاتمهٔ تولید نسل دوم مزدا 3 در سال 1398، این برند ژاپنی از بازار ایران رخت بربست ولی حالا پس از گذشت پنج سال و آزادسازی واردات خودرو، این بار شرکتی بنام آفتاب خودرو قصد دارد محصولات مزدا را به‌صورت وارداتی راهی بازار کشور کند. این شرکت در گام نخست مزدا 3 و کراس‌اوور CX-30 را وارد خواهد کرد.

کپی لینک

معرفی اجمالی مزدا CX-30

CX-30 یکی از کوچک‌ترین کراس‌اوورهای مزدا محسوب می‌شود. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم نسل چهارم مزدا 3 ساخته شده است، اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو 2019 رونمایی شد تا در خانوادهٔ کراس‌اوورهای مزدا بین مدل‌های CX-3 و CX-5 قرار بگیرد. البته CX-30 در بازارهای اروپا و آمریکا جایگزین CX-3 شد. این کراس‌اوور ژاپنی در کشورهای مختلفی تولید می‌شود که یکی از آن‌ها چین است و خودروهای وارداتی آفتاب خودرو هم از همین نمونه‌های تولید چین هستند که توسط جوینت ونچر مزدا چانگان ساخته می‌شود. CX-30 اولین شاسی‌بلند مزدا در بازار کشورمان خواهد بود و ازاین‌جهت خودروی قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. این ماشین همچنین یکی از محبوب‌ترین محصولات مزدا در جهان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که در سال 2023 بیش از 200 هزار دستگاه از آن در کشورهای مختلف به فروش رسیده است.

کپی لینک

مشخصات فنی مزدا CX-30

همان‌طور که گفتیم، نمونه‌های وارداتی CX-30 به ایران تولید چین هستند و این خودرو در چین فقط با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 158 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. CX-30 با وزن 1423 کیلوگرم، در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 6.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت 202 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. سیستم تعلیق این کراس‌اوور ژاپنی هم در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب تورشن بیم است

کپی لینک

طراحی بیرونی و داخلی مزدا CX-30

هرچند CX-30 بر اساس پلت‌فرم مزدا 3 هاچ‌بک ساخته شده ولی بدنهٔ کاملاً جدیدی دارد. به لطف این طراحی جدید، هرچند CX-30 کاملاً به‌عنوان یک مزدا قابل‌تشخیص است ولی با روکش‌های پلاستیکی که در دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب‌ها کشیده شده است، کاملاً حال و هوای کراس‌اوور دارد. به‌طورکلی، این خودرو از ظاهر شیک و چشم‌نوازی بهره می‌برد که در سگمنت خود برجسته خواهد بود. درحالی‌که CX-30 در تیپ‌های پایه با رینگ‌های 16 اینچی عرضه می‌شود ولی نمونه‌های وارداتی به ایران به رینگ‌های بزرگ‌تر 18 اینچی مجهز هستند.

CX-30 کابین زیبا و خوش‌ساختی دارد که با مزدا 3 مشترک است و این ویژگی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید زیرا مزدا 3 طراحی داخلی و تناسب و کیفیت درخشانی دارد. به‌طورکلی، طراحی داشبورد CX-30 ترکیبی عالی از طراحی زیبا و کارایی است. به‌عنوان‌مثال، تعداد مناسبی دکمه برای عملکردهای پرکاربرد تعبیه شده ولی همهٔ این دکمه‌ها مدرن و مرتب به نظر می‌رسند. از بالای داشبورد یک نمایشگر 10.25 اینچی بیرون زده است که توسط یک کنترلر دوار روی کنسول مرکزی کنترل می‌شود. این نمایشگر هرچند گرافیک منظمی دارد و استفاده از آن آسان است ولی لمسی نبودن آن ناامیدکننده است و سرعت برخی اقدامات مثل وارد کردن آدرس در سیستم ناوبری را کاهش می‌دهد.

کابین CX-30 احساسی عالی دارد و تمام قسمت‌هایی که راننده لمس می‌کند مثل فرمان و دسته‌دنده، اندازهٔ مناسب و حس خوبی دارند. این جزئیات ممکن است چندان قابل‌توجه به نظر نرسند ولی در کنار هم چیزی را خلق می‌کنند که اکثر رقبا را شرمنده خواهدکرد. در جلوی این کراس‌اوور فضای زیادی برای راننده و سرنشین وجود دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود، موقعیت راننده عالی است. بااین‌حال، فضای صندلی‌های عقب محدود است و این مشکل وقتی خود را بیشتر نشان می‌دهد که یک سرنشین بلندقد پشت رانندهٔ بلندقد بنشیند. فضای سر نیز در صندلی‌های عقب چندان عالی نیست و سرنشینان بلندقد اگر کاملاً عمودی بنشینند ممکن است راحت نباشند.

CX-30 با 4,395 میلی‌متر طول و 1,795 میلی‌متر عرض، کاملاً هم‌اندازهٔ هاچ‌بک‌های کامپکت مثل فولکس‌واگن گلف است ولی ارتفاع بسیار بیشتری دارد. دهانهٔ صندوق بار خودرو عریض و بزرگ است که بارگیری اشیاء بزرگ کمک می‌کند. البته این صندوق 430 لیتر ظرفیت دارد که از رقبایی مثل اشکودا کاروک کمتر است. با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1406 لیتر می‌رسد که همچنان در پس رقبا قرار می‌گیرد.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات مزدا CX-30

لیست امکانات CX-30 وارداتی آفتاب خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمایشگر 10.25 اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • دو پورت USB-C
  • نمایشگر هدآپ
  • سیستم صوتی Bose با 12 بلندگو
  • در صندوق برقی
  • دوربین 360 درجه
  • سانروف
  • تریم چرمی
  • تنظیم برقی 10 جهته صندلی راننده با حافظه
  • 7 ایربگ
  • هشدار خروج از خط
  • ترمز کمکی هوشمند
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم پایش نقاط کور
  • هشدار ترافیک مقابل
  • ترمز پارک برقی
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی
کپی لینک

مزایا و معایب مزدا CX-30

مزدا CX-30 به‌خودی‌خود با دینامیک رانندگی اسپرت، کابین زیبا و باکیفیت، ظاهر جذاب و پایداری عالی در پیچ‌ها، نقاط ضعف چندانی ندارد ولی در بازار کشورمان اوضاع متفاوت است. هرچند پیشرانهٔ 2 لیتری این خودرو تنفس طبیعی است ولی این موتور از سری اسکای‌اکتیو مزدا است که موتورهایی با نسبت تراکم بالا هستند و به بنزین باکیفیت نیاز دارند؛ بنابراین، در کشورمان با توجه به کیفیت پایین بنزین، این موتور می‌تواند با مشکل مواجه شود و حتماً به مکمل سوخت نیاز خواهد داشت. علاوه بر این، واردکنندهٔ این ماشین یعنی آفتاب خودرو، شرکتی نوپا است و درنتیجه از لحاظ خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی جای تردید دارد. این مشکلات، استفاده و نگهداری از مزدا CX-30 را در ایران دشوار خواهد کرد.

مزایا

  • طراحی جذاب
  • رانندگی و دینامیک عالی
  • کابین زیبا و باکیفیت
  • امکانات مناسب
  • برند خوش‌نام

معایب

  • نیاز به بنزین باکیفیت
  • وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش
  • فضای محدود صندلی‌های عقب
  • صندوق بار کوچک‌تر از رقبا
  • شرکت واردکنندهٔ نوپا
کپی لینک

قیمت و رقبای مزدا CX-30

هنوز قیمت CX-30 در بازار ایران مشخص نیست ولی این خودرو در چین با قیمتی از 15 تا 19 هزار دلار عرضه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ ارز، تعرفه واردات و دیگر هزینه‌ها، برای این کراس‌اوور ژاپنی در کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود 2.5 میلیارد تومان را داشته باشیم. البته با توجه به شرایط عرضهٔ خودروهای وارداتی و نیاز به برنده شدن در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مطمئناً شانس خرید CX-30 با قیمت نمایندگی کم خواهد بود و به دلیل محبوبیت برند مزدا در ایران، این ماشین در بازار قیمت‌های بسیار بالاتری پیدا خواهد کرد. درهرحال، یکی از اصلی‌ترین رقبای CX-30 در بازار کشورمان کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو خواهد بود که در بازار در نسخهٔ 1.4 لیتری توربو نزدیک به 4 میلیارد تومان قیمت دارد. هیوندای کُنا با موتور 2 لیتری و همین حدود قیمت و هوندا HR-V و اشکودا کاروک که هنوز راهی بازار نشده‌اند هم از دیگر رقبای کراس‌اوور وارداتی مزدا در ایران خواهند بود.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی مزدا CX-30

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر

قدرت

158 اسب بخار

گشتاور

202 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

وزن

1423 کیلوگرم

طول

4,395 میلی‌متر

عرض

1,795 میلی‌متر

ارتفاع

1,540 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,655 میلی‌متر

حداکثر سرعت

200 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

6.1 لیتر ترکیبی

حجم صندوق بار

430 لیتر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.