مزدا CX-50 بررسی کامل شاسی‌ بلند وارداتی جدید مزدا در ایران

جمعه 5 بهمن 1403 - 17:05
مطالعه 10 دقیقه
Mazda-CX-50-5
کامل‌ترین بررسی مزدا CX-50 وارداتی شامل مشخصات فنی، شعاع حرکتی، نقاط قوت و ضعف، سواری و رانندگی و... را در پدال بخوانید.
تبلیغات

مزدا یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای ژاپنی در کشورمان محسوب می‌شود. طراحی جذاب و کیفیت بالای مدل‌های مزدا 3 و 323 که زمانی توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ می‌شدند باعث محبوبیت این برند در بازار کشور شد. هرچند با خاتمهٔ تولید نسل دوم مزدا 3 در سال 1398 این شرکت محبوب از بازار ایران رخت بربست ولی حالا پس از گذشت پنج سال و آزادسازی واردات خودرو، این بار شرکتی بنام آفتاب خودرو دوباره مزدا را به ایران آورده است. یکی از خودروهایی که این شرکت برای واردات در نظر گرفته، کراس‌اوور CX-50 است.

همچنین بخوانید: مزدا CX-30 وارداتی: بررسی مشخصات، قیمت و مزایا و معایب

کپی لینک

معرفی مزدا CX-50

CX-50 یکی از شاسی‌بلندهای جدید مزدا محسوب می‌شود که در اواخر سال 2021 معرفی و از سال 2022 راهی بازارهای مختلف جهان شد. این خودرو روی پلت‌فرم Small Product Group مزدا ساخته شده که با مدل کوچک‌تر CX-30 و نسل چهارم مزدا 3 مشترک است. CX-50 در سبد محصولات مزدا پایین‌تر از مدل CX-70 قرار می‌گیرد و در کنار CX-5 تولید می‌شود که کمی کوچک‌تر است. CX-50 در بازارهای بین‌المللی مختلفی مثل آمریکا و چین حضور دارد ولی در اروپا عرضه نمی‌شود. این کراس‌اوور ژاپنی علاوه بر آمریکا، در چین هم توسط چانگان تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی به ایران از همین سری تولید چین هستند. نسخهٔ چینی این کراس‌اوور 66 میلی‌متر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ جهانی دارد و 55 میلی‌متر فضای پای بیشتری را برای عقب فراهم می‌کند.

کپی لینک

طراحی بیرونی و داخلی مزدا CX-50

مزدا این مدل را بیشتر برای خریدارانی که به طبیعت‌گردی و ماجراجویی علاقه دارند در نظر گرفته است که این موضوع از ظاهر خودرو با روکش‌های پلاستیکی پهن روی رکاب‌ها و دهانهٔ گلگیرها مشخص است. مزدا برای این خودرو حتی یک رنگ ویژهٔ خاکی را هم تدارک دیده تا به خریداران ماجراجو القا کند که CX-50 می‌تواند تپه‌های شنی را فتح کند. به‌طورکلی، شرکت ژاپنی تمام این کارها را انجام داده تا CX-50 را از دیگر شاسی بلند کامپکت خود CX-5 متمایز کند زیرا به اعتقاد مزدا، در این سگمنت فضای کافی برای عرضهٔ دو خودروی هم‌اندازه وجود دارد. CX-50 به خاطر طول بیشتر و ارتفاع کمتر، تناسباتی استیشن مانند دارد و هرچند در استفاده از روکش‌های پلاستیکی کمی زیاده‌روی شده ولی به خودرو ظاهری اسپرت بخشیده است.

CX-50 در داخل از مواد سطح بالا و کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد. طراحی داشبورد و دریچه‌های تهویهٔ عمودی، باعث شده کابین این خودرو کمی شبیه به مدل کوچک‌تر CX-30 به نظر برسد ولی حال و هوای کلی کابین خودرو نسبتاً لوکس احساس می‌شود. صندلی‌های جلو راحت هستند و پشتیبانی خوبی از بدن دارند اما فضای صندلی‌های عقب برای این سگمنت کمتر از حد متوسط است و CX-5 فضای سر بیشتری دارد. البته به لطف طول بیشتر در نسخهٔ چینی، شرایط کمی بهتر است و فضای پا در قیاس با رقیبی مثل تویوتا راوفور مناسب به نظر می‌رسد ولی تویوتا صندوق بار بزرگ‌تری دارد.

CX-50 از یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 10.25 اینچی بهره می‌برد که در بالای داشبورد نصب شده و به آخرین نسخهٔ رابط کاربری مزدا کانکت مجهز است. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هم بهره می‌برد ولی لمسی نیست و از طریق یک کنترلر چرخان روی کنسول مرکزی کنترل می‌شود که استفاده از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را کمی دشوار می‌کند. CX-50 یکی از آخرین خودروهایی است که هنوز بجای نمایشگر لمسی، از کنترلر فیزیکی روی کنسول مرکزی استفاده می‌کند. بااین‌وجود، درهای عقب که با زاویهٔ زیادی باز می‌شوند و صندلی‌های عقب که به‌راحتی از طریق اهرم‌هایی در صندوق بار تا می‌شوند، از ویژگی‌های کاربردی و مثبت CX-50 هستند.

کپی لینک

مشخصات فنی مزدا CX-50

آفتاب خودرو قصد دارد CX-50 را با دو پیشرانهٔ مختلف وارد کند. نسخهٔ اول یا پایه، به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی مجهز است. این موتور که فقط مخصوص بازار چین است، 155 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی پیشرانه هم در این مدل توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این کراس‌اوور ژاپنی به سیستم استارت استاپ هم مجهز است که مزدا آن را i-Stop می‌نامد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

نسخهٔ دوم CX-50 وارداتی آفتاب خودرو اما به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است. این قوای محرکه که با همکاری تویوتا توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه سیستم هیبریدی تویوتا تشکیل شده است و مجموعاً 178 اسب بخار قدرت و 221 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نسخه هم مثل مدل بنزینی، دیفرانسیل جلو است ولی از گیربکس e-CVT استفاده می‌کند. این نسخه از مزدا CX-50 به لطف قوای محرکهٔ هیبریدی، مصرف سوخت کمتری دارد که به‌صورت ترکیبی حدود 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر است.

کپی لینک

تجربه رانندگی با مزدا CX-50

هرچند همان‌طور که گفته شد، CX-50 برای سبک زندگی ماجراجویانه طراحی شده ولی روی جاده رفتاری خوب و راحتی بالاتر از کلاس خود دارد. البته این کراس‌اوور در قیاس با CX-5 کمی توانایی‌های آفرود واقعی را ارائه می‌کند تا با تصویر ماجراجویانهٔ آن هماهنگ باشد. به‌عنوان‌مثال، فاصلهٔ خودرو از زمین کمی بیشتر از CX-5 است و خنک‌کنندگی موتور هم تقویت شده تا برای استفاده‌های خشن‌تر مناسب باشد. CX-50 روی جاده با هندلینگ قابل پیش‌بینی و فرمان دقیقی مشابه خودروهای اسپرت، امکان لذت بردن از رانندگی در پیچ‌ها را فراهم و چسبندگی جانبی قابل‌توجه 0.87 جی را ارائه می‌کند.

البته سیستم تعلیق کمی نرم‌تر از CX-5 به نظر می‌رسد و درنتیجه بادی‌رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) بیشتر خواهد بود ولی فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخ‌ها و موقعیت پایین‌تر صندلی‌ها، حرکات اضافی پهلوبه‌پهلو را کاهش می‌دهد. همچنین تعلیق نرم کیفیت سواری بسیار بهتری را فراهم می‌کند و ارزش کمی بادی‌رول اضافی را دارد. CX-50 هنگام رانندگی خودرویی ساکت، راحت و مطمئن است و بیشتر شبیه خودروهای ولوو احساس می‌شود تا رقیبی مثل تویوتا راوفور. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی اما مملو از منوهای عجیبی است که می‌تواند انجام کارهای ساده‌ای مثل تنظیم رادیو را سخت‌تر از چیزی انتظار دارید کند.

کپی لینک

امکانات و آپشن‌های مزدا CX-50

هردو نسخهٔ بنزینی و هیبریدی مزدا CX-50 وارداتی آفتاب خودرو امکانات یکسانی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

کپی لینک

امکانات رفاهی

  • نمایشگر 10.25 اینچی
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • دو پورت USB-C
  • نمایشگر هدآپ
  • سیستم صوتی هارمونی با 8 بلندگو
  • درب صندوق برقی
  • سانروف پانوراما
  • دوربین 360 درجه
  • تودوزی چرمی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • ترمز پارک برقی
کپی لینک

امکانات ایمنی

  • 8 ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای، زانو)
  • هشدار رانندگی بین خطوط
  • ترمز کمکی هوشمند جلو و عقب
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم پایش نقاط کور
  • هشدار ترافیک جلو
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمی حرکت در سراشیبی
  • دوربین دنده‌عقب
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
کپی لینک

رقبای مزدا CX-50

بسیاری از رقبای اصلی مزدا CX-50 در بازارهای جهانی توسط شرکت‌های مختلف به کشورمان وارد شده‌اند که می‌توانند کار این کراس‌اوور ژاپنی را سخت کنند. یکی از اصلی‌ترین رقبا، تویوتا راوفور است که در نسخهٔ هیبریدی توسط شرکت برساوش وارد می‌شود. رقیب خوش‌نام دیگر CX-50 در بازار ایران هم کیا اسپورتیج وارداتی کوشا خودرو است که با پیشرانهٔ قدرتمند و امکانات مناسب به ایران آمده است. علاوه بر این، دیگر کراس‌اوور کره‌ای محبوب بازارهای جهانی یعنی هیوندای توسان هم در بازار کشورمان حضور دارد. هوندا CR-V و نیسان ایکس‌تریل هم از دیگر رقبای مزدا CX-50 در بازار ایران هستند. همهٔ این خودروها جزء شاسی‌بلندهای پرطرفدار و پرفروش در سطح جهان محسوب می‌شوند.

کپی لینک

مزایا

  • پیشرانهٔ نرم
  • سواری و هندلینگ خوب
  • ظاهر زیبا
  • کابین لوکس
  • ترمزهای قدرتمند
کپی لینک

معایب

  • سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عجیب
  • تلاش بیش‌ازحد برای ایجاد ظاهر آفرودی
  • صندوق بار کوچک
  • فضای داخلی کمتر از رقبا
  • وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش
کپی لینک

قیمت و شرایط فروش مزدا CX-50

هنوز قیمت مزدا CX-50 در کشورمان اعلام نشده ولی قیمت پایهٔ نسخهٔ 2 لیتری بنزینی این خودرو در چین از 159,800 یوآن معادل 22 هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم برای نسخهٔ هیبریدی به 195,800 یوآن معادل 27 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به نرخ رو به افزایش ارز و تعرفه و هزینه‌های مختلف واردات خودرو به کشور، برای این خودرو در بازار ایران باید انتظار قیمتی بین 3.5 تا 4.5 میلیارد تومان را برای نسخه‌های بنزینی و هیبریدی داشته باشیم.

آیا مزدا CX-50 وارداتی با نمونه‌های جهانی تفاوت دارد؟

مزدا CX-50 وارداتی به ایران تولید چین است و 66 میلی‌متر طول بیشتری نسبت به نسخهٔ جهانی دارد که فضای پای بیشتری را در عقب فراهم می‌کند.

مصرف سوخت مزدا CX-50 در شرایط مختلف رانندگی چقدر است؟

مصرف سوخت این خودرو در نسخهٔ بنزینی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر و در نسخهٔ هیبریدی 5.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

آیا مزدا CX-50 برای آفرود مناسب است؟

مزدا CX-50 هرچند یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است ولی به لطف کمی فاصلهٔ بیشتر از زمین و روکش‌های محافظ پلاستیکی، توانایی‌های آفرود اندکی دارد.

تفاوت نسخه‌های مختلف مزدا CX-50 وارداتی چیست؟

مزدا CX-50 در دو نسخهٔ بنزینی و هیبریدی وارد شده که فقط در نوع پیشرانه و گیربکس باهم تفاوت دارند و در امکانات و تجهیزات یکسان هستند.

آیا برای خرید مزدا CX-50 وارداتی باید در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرد؟

این خودرو در سامانهٔ خودروهای وارداتی ویژهٔ جانبازان عرضه می‌شود و توسط افراد عادی قابل خریداری نخواهد بود.

خدمات پس از فروش مزدا CX-50 در ایران چگونه است؟

ازآنجایی‌که آفتاب خودرو شرکت نوپایی است و هنوز نمایندگی‌های بسیار محدودی دارد، شرایط خدمات پس از فروش CX-50 فعلاً مبهم به نظر می‌رسد.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی مزدا CX-50

مزدا CX-50 بنزینی

مزدا CX-50 هیبریدی

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر

2.5 لیتری 4 سیلندر هیبرید

قدرت

155 اسب بخار

178 اسب بخار

گشتاور

200 نیوتن متر

221 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

CVT

محور محرک

جلو

مصرف سوخت

7.2 لیتر ترکیبی

5.3 لیتر ترکیبی

رینگ

17 اینچی

19 اینچی

طول

4,785 میلی‌متر

عرض

1,920 میلی‌متر

ارتفاع

1,638 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,815 میلی‌متر

حداکثر سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

وزن

1609 کیلوگرم

1807 کیلوگرم

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.