مقایسه گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی؛ اسپرت چینی یا اصالت ژاپنی؟

یک‌شنبه 7 اردیبهشت 1404 - 15:30
مطالعه 17 دقیقه
mix mazda gac
گک امپو در میان سدان‌های چینی، بهترین شتاب و کیفیت رانندگی را ارایه می‌دهد؛ اما این مدل در مقایسه با مزدا 3 که چند دهه اصالت خودروسازی ژاپن را...

گک امپو در میان سدان‌های چینی، بهترین شتاب و کیفیت رانندگی را ارایه می‌دهد؛ اما این مدل در مقایسه با مزدا 3 که چند دهه اصالت خودروسازی ژاپن را همراه دارد؛ چگونه ارزیابی می‌شود؟

فروش بسیار خوب آریزو 5 و آریزو 6، در کنار KMC j7 کرمان موتور، نشان از توجه بازار ایران به کلاس سدان دارد. هرچند که ورود خودروهای باکیفیت ساخت برندهای مشهور، ممنوع است اما خرید انواع آریزو با قیمت مشابه کراس‌اورهای چینی، جالب به نظر می‌رسد.

در سمت دیگر ماجرا، مزدا 3 رقیب مهم تویوتا کرولا و هوندا سیویک محسوب می‌شود. این محصول، در بازار ایران نیز، خوش‌نام و با سابقه است. حتی اگر برند ژاپنی را مورد توجه قرار ندهیم، وجود مدل‌های مختلف از چند نسل مزدا 3، این سدان را برای مخاطب، جذاب‌تر از هر رقیب چینی نشان می‌دهد.

 

خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company) با نام اختصاری GAC یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این مجموعه ۷۰ سال سابقه دارد و حالا پنجمین خودروساز بزرگ چین است. امپو (Empow) تنها سدان ترامپچی محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۱ در بازار چین وجود دارد. این خودرو با ظاهر اسپرت و تهاجمی، چند مدل پیشرانه‌ی بنزینی، هیبرید و تمام برقی ارایه می‌کند. امپو نسبت به سدان قبلی ترامپچی GA4، متحول شده و کاملا متفاوت از سدان‌های اقتصادی مثل جک KMC J7، لوکس‌تر و مدرن‌تر دیده می‌شود.

به لطف مونتاژ توسط گروه بهمن، دو نسل مزدا ۳ برای مدتی نسبتا طولانی به مردم کشورمان عرضه شدند. مزدا ۳ یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جای‌گزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال‌ ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرف‌کننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید.

نسل جدید مزدا 3 سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و هم‌اکنون، ۵ خط تولید بزرگ در ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین دارد. طبیعتا مزدا ۳ ساخت کشورهای مختلف، از نظر فنی متفاوت است. این خودرو با انواع پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبرید تولید می‌شود؛ اما نسخه سدان ۲ لیتر تنفس طبیعی، وارد کشورمان شده است.

کپی لینک

مقایسه طراحی گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی

بدون شک، نمای ظاهری مزدا 3 جدید با چراغ‌های باریک و نزئینات کروم، زیباتر از گک امپو است و بلوغ در طراحی محصولات مدرن مزدا را نشان می‌دهد. از سویی دیگر، حالت خشن و انتفامجو در GAC برای جوانان جلب توجه می‌کند. دیگر مورد مهم، ابعاد مشابه این خودروها است؛ هرچند که سدان چینی کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. ترامپچی امپو با طول ۴,۷۰۰  و عرض ۱,۸۵۰  و ارتفاع ۱,۴۳۲  میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۷۳۶  میلی‌متر تولید می‌شود. طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰  و ۱,۷۹۵  و ۱,۴۴۰ میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۷۲۵  میلی‌متر است.

چراغ‌های اسپرت و انتقامجو، در کنار جلوپنجره‌ی آرواره‌ای شکل، ترامپچی امپو را جوان‌پسند و آیرودینامیک نشان می‌دهند. حجم‌دهی بدنه و دیگر اجزای نمای روبرو، پیچیدگی زیادی دارد و همراه رنگ‌بندی متضاد، ارایه می‌شود. استفاده از مواد پلاستیکی در سپر، زیاد نیست و این موضوع حس یک خودروی ارزان‌قیمت چینی را از گک امپو دور می‌کند. سدان ترامپچی، از معدود خودروهای چینی با رنگ‌های لوکس شامل سبز کریستالی متالیک، زرشکی و چند مدل سفید و خاکستری است.

نمای پشت ترامپچی امپو با چراغ‌های باریک و نوارهای LED فراتر از خودروهای چینی است و شباهت‌هایی به محصولات AMG دارد. درپوش صندوق، مثل دیگر سدان‌های معمولی، جدا از شیشه باز می‌شود و برخلاف ظاهر جالب توجه، فست‌بک متصل به شیشه عقب (مشابه زانتیا) نیست.

حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در مزدا 3 فراهم است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد. چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المان‌های براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شده‌اند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش می‌دهند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. دیگر نکته جالب اینکه، مه‌شکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.

در پشت مزدا ۳، حجم‌دهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغ‌کاری وجود دارد. چراغ‌ها باریک هستند و برای مدل سدان، لبه‌ی درپوش صندوق به شکل تیز ارایه شده است تا شخصیت انتقام‌جو، تاکید شود.  نمای جانبی مزدا ۳ با رینگ ۱۶  یا ۱۷ اینچ، پیچیدگی خاصی ندارد و ساده به نظر می‌رسد.

کپی لینک

مقایسه کابین گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی

افرادی که خودروهای کلاسیک و اسپرت ژاپنی، مثل هوندای سیویک را دیده باشند؛ سبک طراحی داخلی مزدا 3 را با هیچ خودروی چینی عوض نمی‌کنند. هرچند که نمایشگر دور از دسترس و عدم استفاده از پنل تمام دیجیتال پشت فرمان، مزدا 3 را ساده و قدیمی نشان می‌دهد؛ نوعی اصالت و آرامش نیز فراهم می‌کند. از سویی دیگر، GAC متکی به فناوری‌ها نو، نمایشگرهای بزرگ و حس یک خودروی آینده‌نگر است.

در گک امپو تقریبا تمام داشبورد از مواد نرم و چرم مصنوعی ساخته شده است. حالت یک‌پارچه در خروجی‌های هوا جذاب به نظر می‌رسد و هماهنگی بسیار خوبی با تودری‌ها دارد. فرمان اسپرت D شکل با چرم دوخته شده و جزئیات فلزی، چشم‌گیر هسنتد. بین صندلی‌ها نیز طرح فیبرکربن، همراه ادوات پلاستیک باکیفیت و دسته‌دنده‌ی مدرن دیده می‌شود. این شرایط، برای تودری‌ها نیز وجود دارد.

نمایشگر ۱۰ اینچ ایستاده روی داشبورد مزدا، مستطیل با اضلاع مساوی نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینه‌گرا) هستند. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

صندوق عقب برای خودروهای سدان مهم است و دلیل اصلی برای نخریدن یک هاچبک محسوب می‌شود. این مورد تفاوت جالب گک امپو با مزدا 3 را نشان می‌دهد؛ چرا که سدان چینی، 540 لیتر فضای حمل بار دارد اما در نسخه سدان مزدا۳، این قسمت 450 لیتر است.

کپی لینک

مقایسه فنی گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی

اگر قیمت را فراموش کنیم، شاید تنها دلیل خرید GAC در مقابل مزدا 3، قدرت بالا و شتاب بسیار خوب امپو باشد. نمونه‌ی وارد شده به کشورمان از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند؛ اما در مقایسه با سدان‌های چینی مثل ریسپکت بهمن موتور، جک KMC J7 کرمان موتور، چری آریزو ۵ و آریزو ۶، قوی‌تر است. ترامپچی گک امپو ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. همچنین از گیربکس CVT استفاده نمی‌کند و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ ارایه می‌دهد. با این تجهیزات، سدان GAC در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت، همراه میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

مدل هیبرید گک امپو نیز به تازگی توسط راسا موتور معرفی شده اما هنوز وارد ایران نشده است. این خودرو نیز دیفرانیسل جلو محسوب می‌شود اما از ترکیب قدرت پیشرانه‌ی برقی و موتور 2 لیتر بنزینی، 238 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. از نظر شتاب و زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، مدل هیبرید و 1/5 لیتر توربو، تفاوت چندانی ندارند اما مصرف سوخت 4 تا 5  لیتر در صد کیلومتر برای امپو هیبرید وجود دارد.

در ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز واردات گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

کپی لینک

امکانات گک امپو GAC Empow

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده ای
  • صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچ
  • 8 بلندگو از برند DTS
  • ترمز و پایداری: ABS - EBD - ESP - HHC،
  • استارت دکمه‌ای
  • دوربین عقب
  • سنسور پارک در جلو و عقب
  •  شیفتر پشت فرمان
  • دوربین 360 درجه
  • کروز کنترل تطبیقی
  • رادار تابلوخوان
  • ترمز خودکاررینگ‌های 18 اینچ
  • سنسور نور
  • سانروف
  • صندلی‌های چرم اسپرت سفارشی
  • پایش فشار باد لاستیک‌ها TPMS
  • ورود بدون کلید
  • کیت صدای اگزوز
کپی لینک

امکانات مزدا 3 پرمیوم وارداتی

  •  نمایشگر 10.25 اینچی مرکزی
  •  اپل کارپلی و اندروید اتو
  •  کی‌لس استارتر
  •  هشدار نقاط کور و ترافیک جلو
  •  سیستم پایش رفتار و تشخیص خستگی راننده
  •  ایربگ جلو و جانبی
  •  دستیار هوشمند سرعت
  •  سنسور باد تایر
  •  تابلوخوان
  •  هشدار رانندگی بین خطوط
  •  دستیار حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری
  •  شارژر وایرلس
  •  شیفتر روی فرمان
  •  کروز کنترل
  •  تهویه اتوماتیک دوناحیه‌ای
  •  رینگ 18 اینچی
  •  دی‌لایت
  •  اتولایت
  •  گرمکن و حافظه آینه‌های جانبی
  •  سیستم سرگرمی Mazda Connect
کپی لینک

مقایسه قیمت گک امپو با مزدا 3 پرمیوم وارداتی

پیش‌فروش گک امپو راسا موتور در اسفند سال 1403 با قیمت 2/4 میلیارد تومان انجام شد و حالا در بازار آزاد، برچسب 2/7 میلیارد تومانی دارد. در سمت دیگر، آفتاب خودرو و گروه بهمن برای مزدا 3 وارداتی، حدود قیمت 3 میلیارد تومان را اعلام کرده‌اند و در بازار آزاد، هزینه‌ی خرید نزدیک به 4 میلیارد تومان وجود دارد.

باتوجه به نوسانات ارز و افزایش قیمت دلار، احتمالا طی ماه‌های آینده قیمت بازار آزاد مزدا 3 پرمیوم وارداتی، در حدود 2 برابر گک امپو ثبت نام کارخانه، خواهد بود. این شرایط، پرداخت هزینه برای مزدا 3 را دشوار خواهد کرد.

[poll id="248"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.