ایمنی خیرهکننده مزدا EZ-60 در آزمونهای مرگبار جاده جنگجو
در آستانهی ورود به بازار، سدان برقی جدید مزدا، EZ-60، با کسب یکی از معتبرترین جوایز ایمنی در چین، قدرت خود را به رخ کشید. این خودرو در روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۴ (۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵)، نهتنها در فهرست «۱۰ بدنهی برتر خودرو در چین» قرار گرفت، بلکه جایزهی «بهترین مواد» را نیز از آن خود کرد تا نشان دهد ایمنی، سنگ بنای طراحی آن بوده است.
این جوایز که توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودروی چین (CATARC) و با همکاری متخصصان برجستهی صنعت اهدا میشود، به عنوان یکی از معتبرترین گواهیها در حوزه مهندسی بدنه خودرو در این کشور شناخته میشود. در کنار مزدا، خودروهایی چون جیلی گلکسی M9، زیکر 7X، لی i8 و وولینگ بینگو S نیز در این فهرست ۱۰ تایی قرار گرفتند.
عبور از «جاده جنگجو»؛ آزمونی فراتر از استاندارد
اما این افتخار تنها یک عنوان روی کاغذ نیست. یک روز پیش از اعلام نتایج، در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۴ (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۵)، مزدا EZ-60 در مجموعهای از تستهای خشن و نفسگیر با نام چالش «جاده جنگجو» شرکت کرد. این آزمونها برای شبیهسازی بدترین سناریوهای ممکن طراحی شده بودند:
- برخورد روبروی دو خودرو با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت: در این تست، دو دستگاه EZ-60 با یکدیگر تصادف کردند تا استحکام سازه در یک برخورد واقعی سنجیده شود.
- سقوط و غلتزدن از ارتفاع ۳۵ متری: خودرو از یک سکوی بلند به پایین پرتاب شد تا مقاومت آن در برابر واژگونیهای شدید ارزیابی شود.
- غوطهوری ۳۰ دقیقهای در آب پس از ضربه: برای بررسی ایمنی باتری پس از یک سانحه شدید، خودرو در آب غوطهور شد.
نتایج شگفتانگیز بود. به گفتهی مزدا، در تمام این آزمونها، فضای سرنشینان کاملاً دستنخورده باقی ماند، سیستمهای ایمنی مانند ایربگها به درستی عمل کردند و مهمتر از همه، مجموعه باتری بدون هیچگونه اتصال کوتاه یا آتشسوزی، پایدار ماند.
اسکلت فولادی، قلب تپندهی ایمنی
راز این استحکام فوقالعاده در مهندسی دقیق و استفاده از مواد پیشرفته نهفته است. بدنه EZ-60 با همکاری شرکت معتبر بائواستیل طراحی شده و در آن از آلیاژهای پیشرفته فولاد استفاده شده است. ۸۶.۵ درصد از ساختار بدنه را فولاد با مقاومت بالا تشکیل میدهد که ۲۷.۴۵ درصد آن از نوع فولاد گرما-شکلدیده با مقاومت حیرتانگیز ۲۰۰۰ مگاپاسکال است. برای درک بهتر، این مقاومت چندین برابر فولاد معمولی است.
این زره فولادی با چهار تیر عرضی در سپر جلو، حفاظت پنج لایه برای ستون A و تیرهای جانبی ۲۰۰۰ مگاپاسکالی در درها تکمیل میشود. علاوه بر این، ۹ کیسه هوا، شامل ایربگهای پردهای جانبی بلند و یک ایربگ مرکزی برای جلوگیری از برخورد سرنشینان جلو به یکدیگر، وظیفه حفاظت از سرنشینان را بر عهده دارند.
توجه به دوام و آرامش
مزدا تنها به ایمنی در تصادف فکر نکرده است. استفاده از فولاد آلیاژی روی-آهن (GA) برای مقاومت در برابر خوردگی، لولههای ترمز تستشده در شرایط پاشش نمک به مدت ۳۰۰۰ ساعت و عایقبندی ویژه باتری، دوام طولانیمدت خودرو را تضمین میکنند. سیستم تعلیق و ترمز نیز تستهای استقامت معادل بیش از ۱۰ سال استفاده را پشت سر گذاشتهاند.
آرامش سرنشینان نیز با استفاده از ۱۷.۶ متر مربع مواد جاذب صدا، شیشههای چندلایه آکوستیک و بیش از ۱۰۰ راهکار آببندی در سراسر بدنه، به بالاترین سطح رسیده است. این خودروی ایمن و بادوام در کارخانه پیشرفته مزدا در نانجینگ با بیش از ۸۰۰ ربات جوشکار تولید میشود و قرار است در تاریخ ۴ مهر ۱۴۰۴ (۲۶ سپتامبر) به صورت رسمی روانه بازار شود.
به نظر شما این سطح از ایمنی میتواند موفقیت مزدا EZ-60 را در بازار تضمین کند؟