یادی از کوپه لوکس مزدا یونوس کاسمو، اولین خودروی مجهز به GPS
در تاریخ پرفرازونشیب صنعت خودرو، برخی نامها با یک فناوری خاص گره خوردهاند؛ پورشه با موتور تخت، آئودی با سیستم کواترو و مزدا با موتور افسانهای وانکل؛ اما در میان تمام محصولات مزدا، یک کوپه لوکس و تقریباً فراموششده به نام یونوس کاسمو وجود دارد که هم تنها خودروی تولید انبوه تاریخ با موتور وانکل سه روتور بود و هم لقب نخستین خودروی جهان با سیستم موقعیتیاب GPS کارخانهای را یدک میکشد. این کوپه ۲+۲ که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، قرار بود پرچمدار برند لوکس جدید مزدا با نام آماتی در بازار آمریکا باشد؛ پاسخی مستقیم به لکسوس تویوتا و اینفینیتی نیسان؛ اما رؤیاهای مزدا برای رقابت در این سطح هرگز به حقیقت نپیوست و برند آماتی پیش از تولد، از بین رفت. درنتیجه، کاسمو به یک مدل خاص و محدود به بازار داخلی ژاپن تحت برند لوکس داخلی مزدا یعنی یونوس تبدیل شد.
قلب تپنده منحصربهفرد
مهندسان مزدا برای به رخ کشیدن تواناییهای خود، بزرگترین موتور وانکل تولیدی خود را زیر کاپوت کشیدهٔ کاسمو قرار دادند. موتور 20B-REW با سه روتور و حجم تنها ۲ لیتر، به لطف دو توربوشارژر، رسماً ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته این عدد به دلیل توافق نانوشته میان خودروسازان ژاپنی محدود شده بود و قدرت واقعی موتور نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار تخمین زده میشود. برای مقایسه، نیسان 300ZX در همان دوران برای رسیدن به قدرتی مشابه، به یک موتور ۳ لیتری V6 نیاز داشت که بسیار بزرگتر و سنگینتر بود.
بااینحال، این قدرت بهایی سنگین داشت. موتورهای وانکل به مصرف سوخت بالا و سوزاندن روغن شهرت دارند و نسخه سه روتور نیز از این قاعده مستثنی نبود. مصرف سوخت بسیار بالا و هزینههای نگهداری زیاد، از دلایلی بودند که باعث شدند مزدا پس از توقف تولید کاسمو در سال ۱۹۹۶، دیگر هرگز به سراغ ساخت موتور سه روتور نرود. بااینوجود، کاسمو میتوانست در حدود ۶.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک کوپه لوکس در آن زمان، پرفورمنسی تحسینبرانگیز بود.
پیشگام در فناوری داخلی
نوآوریهای کاسمو تنها به بخش فنی محدود نمیشد و این اولین خودروی تولید انبوه جهان بود که به سیستم مسیریابی ماهوارهای GPS مجهز شد. این سیستم که سیستم ارتباطی خودرو یا CCS نام داشت، از طریق یک نمایشگر لمسی CRT رنگی روی داشبورد کار میکرد و به راننده اجازه میداد تا مقصد را انتخاب کرده و مسیر را روی نقشه دوبعدی مشاهده کند؛ یک ویژگی کاملاً علمی-تخیلی برای اوایل دهه ۹۰ میلادی.
کوپهای کمیاب با قیمت جذاب
با وجود تمام این ویژگیهای منحصربهفرد، از یونس کاسمو کمتر از ۹ هزار دستگاه تولید شد که از این تعداد، کمتر از ۴ هزار دستگاه به موتور سه روتور مجهز بودند. بااینحال، قیمت این کوپه خاص در بازار خودروهای کلاسیک به طرز شگفتآوری پایین است و امروزه میتوان نمونههای تمیز آن را با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پیدا کرد. البته باید در نظر داشت که تمام این خودروها فرمان راست هستند و هزینههای نگهداری آنها میتواند چالشبرانگیز باشد. درمجموع، یونس کاسمو یادآور دورانی است که جاهطلبی و مهندسی جسورانه بر منطق اقتصادی غلبه میکرد.
منبع: CarBuzz