مزدا EZ-60 در ایران؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند EREV وارداتی
در شرایط فروش آفتاب خودرو مزدا EZ-60 برد افزا EREV به صورت فروش فوق العاده عرضه میشود. قیمت اعلامی برای این مدل، به صورت علی الحساب ۴/۵میلیارد تومان و پیشپرداخت ۳/۴۵۰ میلیارد تومان است. موعد تحویل در نظر گرفته شده برای این خودرو ۱۲۰ روز پیس از واریز پیش پرداخت خواهد بود.
متقاضیان می توانند از روز یک شنبه ۳۰ آذر تا ۳ دی ماه نسبت به بلوکه کردن حساب خود اقدام نمایند و مهلت ثبت نام این خودرو بعد از بلوکه کردن حساب از روز دوشنبه ۱ دی تا جمعه ۵ دی ماه می باشد.
مزدا یکی از خودروسازان برجستهی دنیا و برند باسابقهی ژاپنی است. بعد از نیسان و تویوتا و هوندا که سهگانهی بزرگترین شرکتهای خودرویی ژاپن را تشکیل میدهند؛ برندهای مزدا و سوزوکی و سوبارو دیده میشوند که البته باکیفیت و سودآور هستند. از سویی دیگر، تقریبا تمام خودروسازان ژاپنی محصولات اصلی برای کشورهای متمول و خودروهای ارزانقیمت مخصوص مناطق کمترتوسعه یافته مثل امریکای جنوبی و هند و شرق آسیا دارند. به همین دلیل شرکتهای مثل مزدا، کارخانههای متعدد در چین، ویتنام، هند و مکزیک دارند.
مزدا EZ-6 متفاوت از مزدا 6 سدان، با همکاری چانگان، روی پلتفرم شرکت چینی تولید شد. ظاهرا مدیران مزدا تصمیم گرفتهاند عرضهی مزدا 6 را در اروپا و بسیاری از دیگر نقاط جهان متوقف کنند، تا EZ-6 همراه پیشرانههای پلاگین هیبرید و برقی، جایگزین شود. موفقیت تجاری و فنی این خودرو به حدی بوده که نسخهی شاسیبلند به نام EZ-60 نیز اردیبهشت ۱۴۰۴ در چین تولید شده است.
طراحی بیرونی مزدا EZ-60 هیبرید
کراساور هیبرید مزدا مشابه دیگر خودروهای این شرکت در سالهای اخیر، سبک طراحی اسپرت و جوانپسند را ادامه داده است. علاوهبر زیبایی خودرو، رویکرد آیندهنگر و آیرودینامیک نیز به وضوح در EZ-60 دیده میشود. مثلا هدایت هوا از داخل جلوپنجره به روی کاپوت، ترفندی جالب توجه و کمنظیر است که این خودرو ارایه میدهد.
در نمای روبرو، الگوبرداری از مزدا 6 قدیمی وجود دارد؛ اما برای EZ-60 چراغها باریکتر و جلوپنجره بزرگتر شده است. پهنای نسبتا زیاد سپر تا نزدیکی زمین، حالت آروارهای و تهاجمی خودرو را افزایش میدهد. از معدود نکات منفی در طراحی EZ-60 میتوان به ادوات پلاستیکی در پایین سپر و جلوپنجره اشاره کرد؛ ضمن اینکه خط لبهی کاپوت نیز به وضوح دیده میشود.
در نمای جانبی، حالت مواج و چشمنواز برای EZ-60 وجود دارد. شیشهی عقب تا نزدیک صندوق کشیده شده و طرح فستبک این سدان را نشان میدهد. حجمدهی بدنه، کاملا ملایم است و همراه دستگیرههای مخفیشونده، حس یکنواخت EZ-60 را تقویت میکنند. مدلهای مختلف از رینگ ۱۷ تا ۱۹ استفاده میکنند و پوشش پلاستیک سیاه در رکاب تا قاب گلگیرها، ارایه میشود.
در نمای پشت، چراغهای باریک و اسپورت، شبیه به مدلهای سوپراسپرت استفاده شدند. برخلاف ترکیب جلوی خودرو، سپر عقب EZ-60 فاصلهی نسبتا زیادی با سطح زمین دارد. همچنین ادوات پلاستیکی به وفور استفاده شده و نکته منفی هستند.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
|---|---|---|---|---|
مزدا EZ-60 | ۴۸۵۰ | ۱۹۳۵ | ۱۶۲۰ | ۲۹۰۰ |
تویوتا bZ5 | ۴۷۸۰ | ۱۸۸۲ | ۱۵۱۰ | ۲۸۸۰ |
تسلا مدل Y | ۴۷۴۹ | ۱۹۲۰ | ۱۶۲۳ | ۲۸۹۰ |
جتا VS8 | ۴۶۲۹ | ۱۸۵۱ | ۱۶۲۴ | ۲۷۳۱ |
جک X5 | ۴۵۰۵ | ۱۸۵۰ | ۱۶۹۸ | ۲۶۶۰ |
لاماری ایما | ۴۵۶۵ | ۱۸۶۰ | ۱۶۹۰ | ۲۷۱۵ |
تیگو 7 پرو | ۴۴۳۲ | ۱۸۳۷ | ۱۶۷۰ | ۲۶۵۰ |
تیگو 8 پرو | ۴۷۲۲ | ۱۸۶۰ | ۱۷۴۵ | ۲۷۱۰ |
مزدا EZ-60 با طول ۴,۸۵۰ میلیمتر، عرض ۱,۹۳۵ میلیمتر و ارتفاع ۱,۶۲۰ میلیمتر، از تسلا مدل Y کشیدهتر و عریضتر است. فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلیمتر نیز، فضای داخلی جادار فراهم میکند.
طراحی داخلی مزدا EZ-60 هیبرید
کابین مزدا EZ-60 بیش از هر چیز با نمایشگرهای بزرگ و متعدد شناخته میشود. یک نمایشگر فوقعریض ۲۶.۴۵ اینچی با وضوح 5K در بخش جلو قرار دارد که هم نقش پنل ابزار راننده و هم سیستم چندرسانهای را ایفا میکند. علاوه بر آن، هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده با ابعاد معادل ۱۰۰ اینچ و نمایشگرهای جانبی برای دوربینهای آینه دیجیتال، تجربهای کاملاً مدرن و فناورانه ایجاد کردهاند. این ترکیب باعث میشود راننده و سرنشینان حس حضور در یک فضای دیجیتال پیشرفته داشته باشند.
مزدا در EZ-60 از چرم و تزئینات فلزی باکیفیت استفاده کرده است. صندلیهای جلو قابلیت خوابیدن کامل دارند و مجهز به گرمکن و تهویه هستند. سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو و پشتیبانی از Dolby Atmos، کیفیتی در حد سالن کنسرت ارائه میدهد. طراحی مینیمال داشبورد، فرمان دوشاخه با لوگوی مزدا و نورپردازی داخلی قابل تنظیم، حس لوکس بودن و توجه به جزئیات را تقویت میکنند.
فضای سرنشینان و بار نیز در سطح بالایی قرار دارد. فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلیمتر فضای پای مناسبی برای ردیفهای جلو و عقب فراهم کرده است. صندوق عقب در حالت استاندارد ۵۴۹ لیتر ظرفیت دارد و با خواباندن صندلیهای عقب تا ۲,۰۳۶ لیتر افزایش مییابد. همچنین یک صندوق جلو با حجم ۱۲۶ لیتر در نسخه تمامبرقی وجود دارد. این ویژگیها باعث میشوند EZ-60 علاوه بر فناوریهای مدرن، راحتی و کارایی بالایی برای خانوادهها و سفرهای طولانی ارائه دهد.
پیشرانه و تجهیزات فنی مزدا EZ-60 هیبرید
در نسخه EREV مزدا EZ-60 ترکیبی از موتور برقی و بنزینی به کار گرفته شده است. محرک برقی که در بخش عقب خودرو نصب شده و مستقیماً به چرخها متصل است، توان تولیدی برابر با ۲۵۸ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و از طریق گیربکس تکسرعته مخصوص خودروهای برقی، نیرو را به محور عقب منتقل میکند. موتور بنزینی تنفس طبیعی با حجم ۱۵۰۰ سیسی، صرفاً نقش ژنراتور را ایفا میکند و وظیفه اصلی آن شارژ باتریهای ۳۱.۷ کیلوواتساعتی است. بر اساس دادههای رسمی، مصرف سوخت این خودرو در شرایطی که باتریها در پایینترین سطح شارژ قرار دارند، حدود ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
امکانات رفاهی
- صندلی راننده و سرنشین برقی با تنظیم ۵ جهته، مجهز به گرمکن و سردکن
- مالتیمدیا ۲۶.۴ اینچی 5K و هدآپ دیسپلی
- تهویه مطبوع دوکاناله با کنترل مستقل
- نورپردازی داخلی هوشمند و سقف پانوراما
- درب صندوق برقی و دستگیرههای مخفیشونده
- شارژر بیسیم، کارت NFC برای ورود، ضبط سابقه رانندگی
- تریم چرمی کابین، شیشههای بدون فریم، آینههای جانبی هوشمند
تجهیزات ایمنی
- ۹ کیسه هوا برای راننده و سرنشینان
- سیستم ترمز پارک برقی و هشدار برخورد جلو و عقب
- رادار نقطه کور و سنسورهای نور و پارک
- سیستم خروج از لاین و هشدار تغییر مسیر
- پایش هوشیاری راننده و رانندگی بین خطوط
فناوری رانندگی
- کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت
- کنترل از راه دور با اپلیکیشن اختصاصی
- دستیار هوش مصنوعی داخلی
- تشخیص فرمانهای حرکتی برای کنترل سیستمها
- رانندگی نیمهخودران با پشتیبانی از فناوریهای پیشرفته
پیشبینی قیمت مزدا EZ-60 در ایران
در چین برای EZ-60 پلاگین هیبرید، حدود قیمت ۲۲ هزار دلار وجود دارد و شرکت واردکننده در ایران نیز، فعلا قیمت نهایی را ۴/۵ میلیارد تومان اعلام کرده است.