مزدا

آزمایش سوپرخودروی مزدا در تونل قطار کتسبی با سرعت 190 کیلومتربرساعت

«تونل کتسبی» که از سال ۱۹۶۶ به روی قطارها بسته بوده، با گذشت ۶۶ سال دوباره بازگشایی شده اما این‌بار به‌جای قطار، میزبان پیچیده‌ترین خودروهای جهان است که در آن به تست‌های حرکتی خواهند پرداخت.

مجموعه «مولتی‌ماتیک» که در زمینه تامین قطعات و خدمات‌رسانی در صنعت خودرو فعالیت می‌کند، می‌گوید که نخستین آزمایش اولیه خود را در این تونل با موفقیت به پایان رسانده است. در این آزمایش راننده این مجموعه، «اندی پریالاکس»، به‌صورت مداوم با سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد. این تیم مهندسی برای اینکه بتوانند چیزهای زیادی درباره تونل یاد بگیرند، از خودرویی استفاده کردند که قبلا با آن آشنایی کامل داشتند تا نیازی به درک رفتار خودرو نباشد.

سوپرخودروی مزدا که متعلق به این تیم مسابقه‌ای است و از آن برای رقابت در کلاس DPi استفاده می‌شده، در پیست مسابقه و تونل‌های باد آزمایش‌های خود را کامل کرده؛ بنابراین ساعت‌ها تحت تست‌های گوناگون آیرودینامیکی بوده است. از آنجا که مولتی‌ماتیک نیز درک کاملی از وضعیت آیرودینامیکی این خودرو دارد، از آن به‌عنوان خودروی آزمایش خود بهره برده است.

نتایج اولیه حاصل از آزمایش اولیه با نتایجی که مولتی‌ماتیک از گذشته درباره خودرو داشت، هماهنگی کامل داشته است؛ بنابراین این خبر خوب، نوید استفاده از این تونل ۲.۷ کیلومتری را به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای تونل‌های بادی متداوم می‌دهد. مدیر موتوراسپرت مولتی‌ماتیک، «لری هولت»، می‌گوید:

این تونل در مقایسه با سایر تونل‌ها از این جهت که واقعی است، بهتر است. در یک مرکز بررسی آیرودینامیک عادی، خودرویی ثابت مانده و فاقد حرکت است و باد با استفاده از توربین‌های بزرگ روی خودرو جریان پیدا می‌کند. حتی در نمونه‌های پیشرفته‌تر نیز خبری از حرکت خودرو نیست و آزمایش کاملا واقعی انجام نمی‌شود.

تونل کتسبی به رانندگان اجازه می‌دهد تا با هر سرعتی که می‌خواهند از درونش عبور کنند. همین مسئله به مجموعه‌ای چون مولتی‌ماتیک اجازه می‌دهد تا خودروها را در شرایط واقعی‌تر از تونل باد موردبررسی قرار دهد. هولت می‌گوید:

کتسبی تمام شرایط دنیای واقعی را منهای آب‌وهوا برایمان فراهم می‌کند. شما خودرویی درحال جرکت، آسفالت واقعی و یک محیط کنترل‌شده برای ۲۴ ساعت کامل و در تمام فصول دارید. کتسبی یک محیط کنترل‌شده ۲.۷ کیلومتری عالی محسوب می‌شود. وقتی به‌دنبال رسیدن به اهداف خاصی باشید، چنین تداومی در یک مرکز تحقیق بسیار لازم است.

مسلما رانندگی در یک فضای بسته آن هم با سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت، فعالیتی خطرناک و حساس محسوب می‌شود؛ با این حال راننده یادشده  این تیم تحقیقاتی معتقد است که این کار برایش دشواری خاصی نداشته و به‌راحتی می‌تواند به سرعت‌های بالاتر هم دست پیدا کند. او در ادامه می‌گوید:

ابتدا نشستن پشت فرمان یک خودروی مسابقه و رانندگی کردن در خط مستقیم برای ۲.۷ کیلومتر کمی عجیب به نظر می‌رسید اما تیم به من اطمینان داد که انتهای مسیر را به‌صورت مشخص علامت‌گذاری کرده‌اند.

تونل کتسبی یک سازه فوق‌العاده به شمار می‌رود. واقعا تعجب نمی‌کنم که ببینم مولتی‌ماتیک این مجموعه را برای انجام آزمایش‌هایش انتخاب کرده و جزو نخستین مشتریانش شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    فقط من اینطوری فکر میکنم یا جدیدا همه رفتن سراغ سوپرکار زدن ؟من که مشکلی ندارم ولی فقط خدانکنه این ترند سوپرکار زدن به سر خودروسازای ما بیوفته…

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. Amir

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (270 ديدگاه)

      ایران خودرو که لوکس سازه مخصوصا با مدل فوق لوکس تارا این رو ثابت کرده سایپا هم مثل فولکس واگن خودروی مردمی می‌سازه خیلی بی ریا واقعا مکمل های خوبی هستن و هیچ کدوم سراغ سوپرکار نمیرن اما احتمالا زرماکارون در مرحله‌ی اول سوپرکار و در گام دوم هایپرکار تولید کنه

      موافقم 34
      مخالفم 1
      1. Twin H Power

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (271 ديدگاه)

        البته سایپا با تولید کوییک و آریا اسپرت با نسل جدید اسپولیر نشون داد یه نیم نگاهی به تولیدات اسپرت هم داره …

        موافقم 35
        مخالفم 1
      2. Si

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (527 ديدگاه)

        ولی خدا رحم بکنه به هرچی سوپراسپرت و هایپر سازه اگه ایران خودرو موتور tu5 رو تقویت بکنه و یه ماشین آیرودینامیکی فوق پیشرفته مانند آریا اسپرت تولید بکنه

        ولی الان با سایپا دارن روی ماشین های فوق لوکس و ایمن تمرکز میکنن

        موافقم 18
        مخالفم 1
    2. mahdi-es17

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      بقیه برادران مونتاژ کار هم موتور هایی میزنن با حجم 15 لیتری برای رقابت با امرکایی ها😂

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Erfan

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (535 ديدگاه)

        حالا خبر ها به گوش میرسه سایپا برای سوپر کار خودش موتور کواد توربو پراید رو در نظر داره.

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. Erfan

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (535 ديدگاه)

          هدفشون هم تقابل با amg one هست

          موافقم 7
          مخالفم 0
        2. بهراد

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (243 ديدگاه)

          کواد توربو😂 همون m15 خودمونه
          ولی خدایی ناراحت شدم گفتی تقابل با Amg one. سایپا داره میره رکورد شیرونم بزنه amg one که سهله….

          موافقم 7
          مخالفم 1
    3. Taha Malek

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (913 ديدگاه)

      مزدا هرکی نیست.
      مزدا 787b داشته که تو دنیای موتور اسپورت اسطوره ایه واسه خودش.

      موافقم 14
      مخالفم 1
  2. ماشین باز

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    چه کامنت های سمی روده بور شدم 😂😂😂😂😂

    موافقم 21
    مخالفم 0
  3. phonix

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1797 ديدگاه)

    مزدا تیم موتور اسپرت داره؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. PURIYA

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    باریکلا به مزدا طراحیه ماشیناشو همه دوست دارن نسبت به نسل های قبل بهتر شدن بر عکس بعضی ماشینا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    عشق است مزدا دومین برند مورد علاقه من

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Elemento

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    حیف از خودروسازی مثل مزدا که سوپراسپرت و هایپرکار در سبد محصولاتش نداره، سازنده ی RX-7

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا