مزدا

مزدا ۳۲۳ کارکرده، راهنمای خرید، مشخصات، قیمت، مزایا و معایب

راهنمای خرید خودروهای کارکرده بازار ایران

حدود بیست سال پیش، دوران اوج صنعت خودروسازی کشورمان بود. در آن سال‌ها خودروهای روز جهان از برندهای معتبر را روی خطوط تولید خودروسازان داخلی می‌دیدیم و خبری از چینی‌های بی‌نام‌ونشان با قیمت‌های فضایی نبود. یکی از خوش‌نام‌ترین خودروهایی که در آن سال‌ها در ایران مونتاژ می‌شد، مزدا ۳۲۳ بود. خودرویی بی‌آزار، باکیفیت و بی‌سروصدا که بسیاری از مالکین آن حتی هنوز هم تمایلی به فروشش ندارند. این سدان ژاپنی با وجودی که کمی پا به سن گذاشته است اما در بازار خودروهای کارکرده هنوز هم انتخاب قابل‌توجهی محسوب می‌شود. در ادامه به‌طور کامل این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

معرفی مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ که نام اصلی و اولیهٔ آن فامیلیا بود، یکی از باسابقه‌ترین محصولات مزدا محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ معرفی شد و در نسخه‌های مختلفی مثل کوپه، استیشن و حتی وانت به تولید رسید. درواقع، وانتی که ما در ایران با نام مزدا ۱۰۰۰ می‌شناسیم نسخهٔ پیکاپ نسل دوم فامیلیا بود. سپس از نسل چهارم، مزدا این ماشین را در برخی بازارهای صادراتی مثل اروپا با نام ۳۲۳ عرضه کرد؛ اما خودرویی که ما در ایران دیدیم نسل نهم یا آخر ۳۲۳ بود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. این نسل در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد که فقط نسخهٔ سدان آن به ایران آمد. تقریباً هم‌زمان با شروع عرضهٔ جهانی نسل نهم ۳۲۳، گروه بهمن نیز در سال ۱۳۷۹ تولید آن را در ایران آغاز کرد. البته نسل هشتم ۳۲۳ هم به‌صورت وارداتی حضور محدودی را در بازار کشورمان تجربه کرده بود اما نسل نهم خود را بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر در بازار مطرح کرد.

مزدا 323

۳۲۳ در ابتدا در بازار خودروی کشورمان خودروی تقریباً بی‌رقیبی بود اما خیلی زود سروکلهٔ یک رقیب قدرتمند به اسم سیتروئن زانتیا پیدا شد و چندی بعد نیز پژو پارس ELX از راه رسید. بااین‌حال، سدان مزدا به لطف کیفیت بالا، عملکرد خوب قوای محرکه و برند خوش‌نام ژاپنی، همچنان مشتریان خود را داشت و مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو در اوایل دههٔ ۸۰ با قیمتی در حدود ۲۲ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شد که دقیقاً هم‌قیمت زانتیا بود اما از پارس ELX حدود پنج میلیون تومان گران‌تر بود. ۳۲۳ در سال ۲۰۰۱ توسط مزدا فیس‌لیفت شد و گروه بهمن نیز بدون تعلل در سال ۱۳۸۲ نسخهٔ فیس‌لیفت آن را روی خط تولید برد. تولید ۳۲۳ در کشورمان تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت و سپس جای خود را به مدل جدید مزدا ۳ داد. نکتهٔ جالب اینکه نسل نهم ۳۲۳ همچنان بدون تغییر خاصی در چین در حال تولید است.

طراحی بیرونی مزدا ۳۲۳

هرچند ۳۲۳ برای زمان خود ظاهر کاملاً مدرنی داشت اما فیس‌لیفت سال ۲۰۰۱ شرایط آن را به‌مراتب بهتر کرد. در این فیس‌لیفت اصلی‌ترین تغییرات در قسمت جلو صورت گرفت و ۳۲۳ به چراغ‌ها، سپر و جلوپنجرهٔ جدیدی مجهز شد اما نمای عقبی دست‌نخورده باقی ماند. فرم جدید جلوپنجره و چراغ‌های جلو، ظاهر ۳۲۳ را بسیار مدرن‌تر و بهتر از قبل کردند و همچنین آغازگر زبان طراحی جدید مزدا بودند که حتی هنوز هم نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ آن را می‌توان در محصولات کنونی این شرکت دید. به همین دلیل، حتی با اینکه بیش از بیست سال از زمان طراحی این خودرو گذشته اما هنوز هم ظاهر آن مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد و در برابر خودروهای به‌اصطلاح جدیدتری مثل سورن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که این موضوع، ماندگاری طراحی‌های مزدا را نشان می‌دهد.

طراحی داخلی مزدا ۳۲۳

داخل کابین مزدا 323

۳۲۳ در داخل نیز برای خودرویی متعلق به اوایل دههٔ ۲۰۰۰ از طراحی بسیار خوبی برخوردار است که حتی می‌تواند خیلی از خودروهای داخلی جدید را شرمنده کند. همچنین ازآنجایی‌که در کشورمان همچنان خودروهای سالخورده‌ای مثل پژو ۲۰۶ بدون هیچ تغییری در داخل در حال تولید هستند و طراحی‌های جدید مثل داخل پژو پارس هم خصوصاً از لحاظ کیفیت حرف چندانی برای گفتن ندارند، به نمای کمی قدیمی داشبورد، غربیلک فرمان و صفحه آمپر ۳۲۳ نمی‌توان ایرادی گرفت. همچنین کیفیت متریال نیز در اینجا با توجه به قیمت خودرو قابل‌قبول بوده و لااقل از خودروهای جدید داخلی بهتر است. مزدا ۳۲۳ به‌عنوان یک سدان کامپکت، در داخل فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و صندوق بار بزرگ ۴۱۵ لیتری آن نیز کاملاً پاسخگوی نیاز خانواده‌ها خواهد بود. در همین حال، طراحی و ارگونومی خوب صندلی‌ها نیز در مسافت‌های طولانی خستگی را کاهش می‌دهد.

 

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت مزدا ۳۲۳

هرچند ۳۲۳ در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شد که قدرت آن‌ها در نسخهٔ ۲ لیتری حتی به ۱۳۰ اسب بخار هم می‌رسید اما گروه بهمن برای عرضه در ایران پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری را انتخاب کرد که تنها ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد که دقیقاً هم‌سطح پیشرانهٔ TU5 پژو هستند برای وزن نزدیک به ۱.۱ تنی ۳۲۳ کافی به نظر می‌رسد اما اگر پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری مزدا با ۱۱۴ اسب بخار قدرت در کشورمان ارائه می‌شود می‌توانست روی توانایی‌های حرکتی ۳۲۳ تأثیر مثبت بزرگی بگذارد. البته همین موتور هم خودرو را ظرف ۱۱.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که هنوز هم از بسیاری از خودروهای داخلی سریع‌تر است اما وجود قدرت بیشتر در خودرویی با این کلاس و قیمت می‌توانست بهتر باشد. ۳۲۳ در ابتدا با یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در کشورمان عرضه شد اما در سال ۱۳۸۳ گروه بهمن نسخهٔ اتوماتیک آن را هم با گیربکس چهار سرعته ارائه کرد. نسخهٔ اتوماتیک اما در پیشرانه هیچ تفاوتی با نسخهٔ دستی نداشت. ۳۲۳ با گیربکس دستی در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که حتی با استانداردهای امروزی هم رقم قابل‌قبولی است.

 

رانندگی و سواری مزدا ۳۲۳

رانندگی با مزدا 323

مزدا ۳۲۳ به لطف هماهنگی خوب پیشرانه و گیربکس در هردو نسخهٔ دستی و اتوماتیک، در حد خود و قدرت پیشرانه‌اش رانندگی لذت‌بخشی دارد. گیربکس دستی با ضریب دنده‌های کوتاه عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و گیربکس اتوماتیک نیز دنده‌ها را به‌موقع تعویض می‌کند. هندلینگ و پایداری خودرو خوب و کیفیت سواری قابل‌قبول است اما هنگام عبور از روی ناهمواری‌های مسیر، سیستم تعلیق عقب سروصدای نسبتاً زیادی از خود بروز می‌دهد که می‌تواند برای سرنشینان عقب آزاردهنده باشد. هرچند برخلاف انتظار، در عقب ۳۲۳ از ترمزهای دیسکی خبری نیست و از نمونه‌های کاسه‌ای استفاده شده است اما ترمزهای خودرو عملکرد خوبی داشته و قدرت توقف بالایی را فراهم می‌کنند که خصوصاً در نمونه‌های مجهز به سیستم ABS و EBD، به راننده حس اطمینان القا می‌کند.

 

تجهیزات مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ به سبک خودروهای اقتصادی دههٔ ۲۰۰۰، در بخش تجهیزات خیلی دست پری ندارد و مهم‌ترین امکانات ایمنی و رفاهی آن صرفاً در فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، پنجره‌های برقی هر چهاردر، مه شکن‌های جلو، سیستم صوتی کاست با شش بلندگو، یک ایربگ و تنظیم پنج جهتهٔ دستی صندلی‌های جلو خلاصه می‌شود. البته بعداً گروه بهمن نسخهٔ اصطلاحاً فول این خودرو را با نام‌های تیپ ۳ و تیپ ۵ ارائه کرد که به تجهیزات بیشتری شامل آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و سانروف مجهز شده بودند. تفاوت این دو تیپ فقط در گیربکس بود که در تیپ ۳ دستی و در تیپ ۵ اتوماتیک بود و از لحاظ تجهیزات هیچ تفاوتی باهم نداشتند. گروه بهمن همچنین تیپ ۴ را هم برای این خودرو ارائه کرد که درواقع همان تیپ ۵ اتوماتیک بود که فقط سانروف نداشت.

 

مزایا و معایب مزدا ۳۲۳

همان‌طور که احتمالاً از گفته‌های بالا متوجه شدید، مزیت‌های مزدا ۳۲۳ بسیار بیشتر از معایب آن هستند. کیفیت ساخت بالا، طراحی بیرونی زیبایی که هنوز هم مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد، سواری و هندلینگ مطلوب و لذت‌بخش، هماهنگی پیشرانه و گیربکس، استهلاک پایین قوای محرکه، ترمزهای قدرتمند، دوام فنی بالا، صندلی‌های راحت و مصرف سوخت پایین همگی از نقاط قوت این سدان ژاپنی هستند که آن را به گزینهٔ جذابی در بازار خودروهای کارکرده تبدیل کرده‌اند. بااین‌حال، هیچ خودرویی بی‌عیب نیست و سروصدای سیستم تعلیق عقب، تجهیزات محدود و قدرت نسبتاً پایین پیشرانه نیز از معدود معایب ۳۲۳ هستند. همچنین مثل همهٔ خودروهایی که سال‌ها پیش توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ می‌شدند، کمیابی و گرانی قطعات یدکی نیز یکی دیگر از مشکلات این سدان کامپکت مزدا است.

 

قیمت مزدا ۳۲۳ کارکرده

مزدا ۳۲۳ به دلیل خوش‌نامی و محبوبیت در بین مردم، ارزش خود را به‌خوبی حفظ کرده و هم‌اکنون قیمت ارزانی ندارد به‌گونه‌ای که قیمت پایین‌ترین مدل‌های آن یعنی ۱۳۸۰ با کارکردی نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر از حدود ۱۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود. در نمونه‌های جدیدتر مثل مدل ۱۳۸۵ یا ۱۳۸۶ با کارکردی در حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر نیز این رقم بسیار افزایش پیدا کرده و به حدود ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد درحالی‌که کف قیمت نسخهٔ اتوماتیک در مدل‌های اولیه مثل ۱۳۸۳ از همین رقم شروع می‌شود و در تمیزترین و بالاترین مدل‌ها به حدود ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد. این یعنی یک ۳۲۳ اتوماتیک تمیز مدل ۱۳۸۵ قیمتی هم‌سطح پژو پارس صفرکیلومتر با پیشرانهٔ XU7 دارد که این حفظ ارزش فوق‌العادهٔ سدان مزدا را نشان می‌دهد.

مزدا 323

جمع‌بندی

درمجموع، مزدا ۳۲۳ خودرویی باکیفیت، زیبا و دوست‌داشتنی است که می‌تواند کسانی که با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به دنبال خودروی کارکردهٔ مناسبی هستند را وسوسه کند. البته باید توجه داشت که ۳۲۳ بالاخره خودرویی با حداقل پانزده سال سن است که به‌احتمال‌زیاد بسیاری از قطعات آن نیاز به تعویض و سرویس خواهند داشت و با توجه به کمیابی و قیمت بالای لوازم‌یدکی آن، ممکن است هزینه‌های زیادی روی دست خریدار بگذارد اما اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشید، مزدا ۳۲۳ می‌تواند گزینهٔ ایده‌آلی برای خرید باشد.

 

نقاط مثبت

  • کیفیت ساخت بالا
  • طراحی بیرونی مناسب
  • سواری و هندلینگ مطلوب
  • دوام بالا
  • هماهنگی پیشرانه و گیربکس
  • ترمزهای قدرتمند
  • صندلی‌های راحت

 

نقاط منفی

  • لوازم‌یدکی کمیاب و گران
  • سروصدای تعلیق عقب
  • تجهیزات محدود خصوصاً در تیپ‌های پایه
  • توان نسبتاً کم پیشرانه

مشخصات فنی مزدا ۳۲۳

سال‌های تولید۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶
پیشرانهZM-DE
حجم موتور۱۵۹۸ سی‌سی
سوپاپ۱۶
قدرت۱۰۶ اسب بخار
گشتاور۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۱۱.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷.۰ لیتر ترکیبی
طول۴,۳۹۰ میلی‌متر
عرض۱,۷۰۵ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۱۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن۱۰۹۵ کیلوگرم
ظرفیت باک۵۵ لیتر
حجم صندوق بار۴۱۵ لیتر
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی ۱۸۵

 

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    من تو این رده قیمتی همینو انتخاب میکنم و به هیچ وجه سراغ اشغال های داخلی نمیرم

    موافقم ۵۲
    مخالفم ۹
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (7172 ديدگاه)

      مطمئناً در این شرایط همه‌ی ما دوست داریم چنین خودرویی انتخاب کنیم و سمت ایرانی‌ها و چینی‌ها نرویم ، اما کو کجاست نمونه‌ی تمیز و ارزشمندش !

      کسی که تمیزِ این خودرو را داشته باشه که نمیفروشه !

      اما دیدم کسانی را که میخرند نمونه‌هایی ارزان با موتور و گیربکس خراب و یه موتور گیربکس استوک میندازند روش و یه اوورهال هم میکنند و چند سالی استفاده میکنند و البته بازار فروش جالبی هم نداره اما اگر سوارش شده باشید متوجه‌ی سواری بسیار لذتبخشش شده‌اید !

      البته به شخصه انتخابم در اون رده خودروهای آن سال‌ها هیوندا آوانته هستش که هم قدرتمنده هم نرم و روان !

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۶
      1. مهراد

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (582 ديدگاه)

        آقا نوید با ۵۰ درصد گفته هاتون موافقم

        و در مورد اون قسمت بازار فروش باید بگم برخلاف دیدگاه شما دیدم و شنیدم که بازار فروش خیلی خوبی داره و به اصطلاح سکه هستش

        خودم توی رنج قیمت ۳۰۰ میلیون توی این بازار محدود و کم تنوع ، پژو ۲۰۷ دنده دستی یا همین مزدا ۳۲۳ یا رنو ساندرو دنده رو پیشنهاد میکنم

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۴
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (7172 ديدگاه)

          با ساندرو موافقم

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۳
    2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (414 ديدگاه)

      بدون شک خرید این ماشین با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن، یک اشتباه بسیار بزرگ و دردناک خواهد بود
      حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ منطقیه

      موافقم ۵۳
      مخالفم ۱۳
      1. سامان اذری

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2911 ديدگاه)

        دقیقا

        خیلی گرونه
        چرا باس ۳۰۰ داد برا این
        ماشین خیلییی خوبیه ولی ۳۰۰ میلیون تومن هم زیادیه

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۲
        1. viper2

          ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (728 ديدگاه)

          یعنی شما میگی پارس یا ۲۰۶ بهتر از اینه؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۱۱
    3. viper2

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (728 ديدگاه)

      لاستیک این به صد تا ماشین ایرانی می ارزه به قران . البته خودم چون عشق کلاسیکم با اندازه و مصرف بیوک کنار میام و بیوک میخرم ولی برای کسی که میخواد با این رنج یه ماشین معقول داشته باشه این بهترینه . مزدا از دهه ۹۰ میلادی برند بسیار با کیفیتی بود شما برید مزدا ۹۲۹ مدل ۸۶ تا ۹۰ رو ببینید به خدا از هیوندای ۲۰۱۷ اپشن و کیفیتش بیشتره . واقعا یه سرچ کنید مزدا ۹۲۹ مدل ۱۹۸۶ یا ۱۹۹۰ وای خدایا خدایا . کشتی روی ابه . چقدرم ماشین خاصیه . یعنی اون زمان در حد کاپریس بودن خیلی حرفه ….

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲۲
      1. viper2

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (728 ديدگاه)

        کشتی روی اسفالت

        موافقم ۶
        مخالفم ۱۰
        1. viper2

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (728 ديدگاه)

          البته البته الان یادم اومد که تویوتا کریسیدا و همچنین اولدزموبیل کاتلاس سییرا با موتور شیش سیلندر خطی انژکتور efi هم رقیب های این ماشین هستند .که البته این ماشین خوش لوازم تر هستند وگرنه از لحاظ کیفیتی و اپشنی خیلی با این تفاوتی ندارند یا شایدم بهتر باشه

          موافقم ۵
          مخالفم ۹
    4. ماشین باز

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (60 ديدگاه)

      باشه همینو بخر دوبرابر قیمت خرجش کن بعد میفهمی دنیا دست کیه
      پس برو سراغ همین اشغال های داخلی چون قطعاتش هست

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۸
  2. hssn

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    قطعا اگر پولش باشه همین رو به همه اون آشغال های درحال تولید ترجیح میدم حتی به زانتیا

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۸
    1. ماشین باز

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (60 ديدگاه)

      همه تون به ظاهر میگید ماشین ایرانی مزخرفه اونوقت برای همین پژو پارس ۴تا۵میلیون نفر ثبت نام میکنید ۱سال نخر هم واردات ازاد میشه هم قیمت ها نصف میشه مشکل خود ملته ماشین گرونه نه دولت مردا

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۹
  3. مازیار

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1130 ديدگاه)

    چهار سال داشتمش گیربکس دستی
    به معنی واقعی کلمه مفید و کم آزار همراه با لذت رانندگی
    و هماهنگی موتور و گیربکس خیلی خوب

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۲
    1. Hadi

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (102 ديدگاه)

      این ماشین تو این رنج قیمت انتخاب منه 👌🏼
      مخصوصا مدل دستی که لذت رانندگی بیشتری هم داره…
      واقعا حسی که ژاپنی حتی ۲۰ سال کارکرد میده هیچ چینی و ایرانی صفری نداره…
      عاشقشم ظاهرش هنوزم تازست و قشنگه😍
      از نظر فنی هم دوام بالایی داره… (فقط ای کاش قطعاتش ارزون تر بود)…
      ولی هیچ ماشینی بی عیب نیست…
      اینم مزایاش از عیوبش بیشتره 👌🏼
      ممنون از مقاله خوبتون 👍🏼

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
  4. قاطر فروش

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (668 ديدگاه)

    وای خدا این ماشین محشر بود حرف نداشت خوش ب حال کسایی ک صاحبشن بی نظیره این

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  5. حمید

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (235 ديدگاه)

    به جز قیمت فضایی قطعات مخصوصا تزعیناتش ،بی نقص بود این ماشین
    نرمی و هندلینگش اصلا با هیچ‌تولید داخلی قابل مقایسه نبست

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  6. seyedjavad.mercedesbenz

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (402 ديدگاه)

    ورنا ، ۳۲۳ و حتی پروتون جنتو با قیمت کمتر شرف دارن به تمام این سلطان های کاغذی ولی حیف که قدیمین و باید با دقت خیلی خیلی زیادی خریداریشون کرد تا بعدا دردسر ساز نشن

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
  7. AMANTE

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (700 ديدگاه)

    به پیشنهاد یکی از دوستام بعد از کلی سبک و سنگین کردن های مختلف تصمیم گرفتم مزدا ۳۲۳ بخرم و به زودی اگه گران تر نشه یکی میخرم.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
    1. JDM lover

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (212 ديدگاه)

      مبارک باشه
      شیرینی دادن یادت نره ها 😜😂

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. AMANTE

        ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (700 ديدگاه)

        شیرینی! شما شیرینی بدید من زودتر بخرم بعد انشالله اگه بشه یک روزی شاید من شیرینی بدم.

        موافقم ۲
        مخالفم ۱۲
    2. سامان اذری

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2911 ديدگاه)

      داداش اگه میتونی و توانش رو داری حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ اینا میتونی مزدا ۳ بخری ها

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  8. net

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1901 ديدگاه)

    فیس لیفت مزدا ۳۲۳ زمان خودش زیبا بود و چراغ جلو و جلوپنجره و چراغ عقب زیبایی داشت

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱
    1. net

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1901 ديدگاه)

      یادش بخیر سالهای ۸۰ تا ۸۶ اول ماکسیما و مزدا ۳۲۳ ماشینهای زیبایی بودند و طراحی خوب و جالبی داشتند و بعد زانتیا مد شد

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  9. مانی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    کی گفته که صنعت خودروسازی ما در ۲۰ سال پیش در اوج خودش بود؟خب معلومه که وقتی شما تحت تحریم های ظالمانه دولت زورگویی مثل آمریکا نباشی و کرور کرور پول مفت نفت هم تو دستت باشه راحت می تونی هر ماشینی رو از هر جای دنیا بخری و یا تو کشورت مونتاژ کنی.فکر نکنم این کار خیلی سختی باشه که نویسنده این پست داره با سوز و گداز و گریه داره از اون دوره یاد می کنه.شاید نویسنده فکر می کنه که تو اون موقع هر بچه دانش آموز و هر بچه دانشجویی می تونست با پول تو جیبی باباجونش یک مزدا ۳۲۳ صفر بخره.من بهتون می گم اصلا از این خبرا نبود و قیمت ۲۲ میلیونی این ماشین تو اون زمان حداقل به اندازه یک آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز تو محلات متوسط تهران بود و این ماشین فقط مال پولدارها و طبقه بالای متوسط بود.تازه هیچ وقت شرکت مزدا وارد سرمایه گذاری جدی و معنی داری با طرف ایرانی خودش نشد و حتی حاضر نبود به اندازه همون فرانسوی ها (مثلا شرکت رنو) وارد عرصه ساخت قطعه تو ایران بشه.به خاطر همین تیراژ سالانه مزدا تو ایران هیچ وقت بالای ۲۰ هزار دستگاه نرسید و این در عمل یعنی هیچ برای جمعیت یک کشور ۸۰ میلیونی.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۵۹
    1. SS

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (568 ديدگاه)

      تحریم ظالمانه 😂😂 حتما انتظار داری بگی مرگ بر آمریکا بیاد بهت پول تو جیبی هم بده…

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
  10. HamiD

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2315 ديدگاه)

    سلام …
    سپاس فراوان از تیم پدال …
    اگه میشه یه بررسی از هوندا آکورد هم بزارین …
    لطف میکنین …

    موافقم ۸
    مخالفم ۳
  11. سیدمهران+میرابوالقاسمی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  12. بهنام

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (176 ديدگاه)

    یادم میاد دهه ی هشتاد خودمون این ماشینو تو تلویزیون تبلیغ میکرد.
    اون موقع من یه پیکان مدل هشتاد داشتم.
    گوینده بعد از پخش تصاویر این ماشین میگفت:
    با مزدا از رانندگی لذت ببرید.
    من چقدر حسرت این ماشینو میخوردم. آخرم نخریدمش .

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  13. matin

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    ۳۲۳ اگ سالم و تمیز باشه خیلی ماشین خوبیه
    همسایه ما یکی داره خیلی بهتر از اون چیزیه که تو عکس معلومه
    به شخصه به همه از سدانای ویرانخودرو ترجیهش میدم

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  14. matin

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    قیمت مدل تمیزش ۳۰۰ ملیونه یعنی نصف تارا حالا کدومو انتخاب میکنید؟؟
    من ۳۲۳

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  15. مهردادکمال

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    حدود بیست سال پیش، دوران اوج صنعت خودروسازی کشورمان بود. در آن سال‌ها خودروهای روز جهان از برندهای معتبر را روی خطوط تولید خودروسازان داخلی می‌دیدیم و خبری از چینی‌های بی‌نام‌ونشان با قیمت‌های فضایی نبود
    مخالفم!!! زمان شاه رو شما یه امار بگیرین چی تولید میشده و چقد اون اتوموبیل ها در بالاترین جایگاه در دنیا بودن

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  16. Comodor

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تو این رنج قیمت بین ۳۲۳ و زانتیا و ورنا انتخابتون چیه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. بابک

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من چند ساله که ۳۲۳ دارم. قطعات که به این راحتی خراب نمیشه. موتورش هنوز پلمه. قیمت قطعاتش ارزونتر از این ماشین چینیاست ولی با دوام خیلی بیشتر.
    هرچی فکر کردم اگه بفروشم چه ماشینی در همین رنج قیمت که با این کیفیت باشه بخرم به نتیجه‌ای نرسیدم.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  18. ریچارد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خودروی کم مصرف و کم آزاریه نسبت به پژو ارزش بالایب دارد

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  19. پدرام

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    رقیب پارس؟؟؟ این ماشین با کیفیت ژاپنی اصلا قابل قیاس با پژو حلبی ایران خودرو نیست
    اتاق پارس تقریبا برای سی و خورده ای سال پیشه شما دیگه خودت تا تهش رو بخون!

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  20. محمد

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ۳۲۳اف دارم یک پیچ چرخشو با خودروهای داخلی وچینی عوض نمیکنم اگر تصادف نکنید اصلأ نیاز به لوازم ندارید

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا