چشم اندازمزدانیسان

مقایسه نیسان قشقایی با مزدا CX30 وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

نیسان قشقایی و مزدا CX30 از معدود کراس‌اورهای جدید وارداتی، ساخت برندهای محبوب ژاپنی هستند. این خودروها با ابعاد و مشخصات فنی مشابه، وارد ایران شده‌اند.

محصولات نیسان و مزدا ساخت کارخانه‌های چینی، برای ورود به ایران مسیر ساده‌تری نسبت به دیگر کشورها دارند. مراودات اقتصادی ایران و چین به گونه‌ای است که تبادلات ارزی بین دو کشور را با کمترین وابستگی به دلار امریکا ممکن می‌کند. از سویی دیگر، مشتری ایرانی دسترسی کامل به نمایندگی رسمی ندارد و برای خدمات گارانتی در سراسر کشور، با مشکل مواجه است.

نیسان در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و حالا پس از ۹۲ سال، همچنان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا است. هرچند که نیسان طی دهه‌های اخیر با مشکلات مالی روبرو شد و سال ۱۹۹۹ ادغام با رنو را پذیرفت؛ تا امروز تنوع محصولات خود با خطوط مونتاژ متعدد در سراسر جهان را حفظ کرد. در ایران، وانت زامیاد و شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل پاترول، مشهورترین خودروهای نیسان هستند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای اصلی

قشقایی (Qashqai) یکی از موفق‌ترین تولیدات نیسان در ۲۰ سال اخیر بوده است. نام این کراس‌اور از ایل قشقایی در ایران گرفته شد تا زندگی و حرکت در طبیعت را یادآوری کند. تولید نسل اول بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳، چنان موفق بود که نه‌تنها سودآوری بسیار خوب برای نیسان داشت؛ بلکه کلاس بدنه‌ی کراس‌اورهای کوچک را به سبد محصولات دیگر خودروسازان دنیا آورد. باوجود محبوبیت قشقایی در سراسر جهان، این محصول به تعداد محدود توسط پارس خودرو در ایران عرضه شد و برای مردم ما، ناآشنا باقی ماند. قشقایی از سال ۲۰۲۴ نسل سوم را تجربه می‌کند؛ اما برای ایران، نسخه‌ی قدیمی از نسل دوم وارد شده است تا ارزان‌تر باشد.

خودروسازی مزدا 105 سال قدمت دارد. این مجموعه نام خود را از اهورا مزدا (خداوندگار زرتشتیان) و بینان‌گذارش جوجیرو ماتسودا گرفت. به لطف مونتاژ توسط گروه بهمن، دو نسل مزدا ۳ برای مدتی نسبتا طولانی به مردم کشورمان عرضه شدند؛ اما تنوع محصولات این برند ژاپنی در ایران، هرگز مشابه تویوتا و نیسان نبود.

مزدا CX30 در کلاس کراس‌اور کوچک، سال ۲۰۲۰ معرفی شده و محصولی جدید با نسل اول است. این محصول، علاوه‌بر چین و ژاپن، خط مونتاژ مالزی و تایلند و مکزیک نیز دارد. همچنین با نسخه‌ای مشابه و کمی گران‌تر به نام CX3 در اروپا و امریکا عرضه می‌شود. آنچه منجر به فروش بسیار خوب CX30 و CX3  طی سال‌های اخیر شده؛ قیمت مناسب، کیقیت قابل قبول و امتیاز بالا در تست‌های ایمنی بوده است.

مقایسه طراحی نیسان قشقایی با مزدا CX30

به زحمت می‌توان از نمای بیرونی کراس‌اورهای نیسان و مزدا ایراد گرفت. هرچند که ظاهر این خودروها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند؛ زبان طراحی شرکت‌های سازنده را به خوبی نشان می‌دهند و نوعی اصالت فراهم می‌کنند. در مجموع، قشقایی با ادوات کروم، لوکس‌تر از CX30 دیده می‌شود و ارزش ظاهری مزدا به دلیل استفاده از سپرهای پلاستیکی، کاهش یافته است.

نیسان قشقایی وارداتی نمای اصلی سه رخ

چراغ‌های باریک و شمشیری، مهم‌ترین المان در طراحی قشقایی هستند. جلوپنجره‌ی ذوزنقه‌ای و ادوات کروم نیز به تبعیت از دیگر خودروهای پرفروش نیسان، مثل ایکس‌تریل، در قشقایی دیده می‌شوند. از نکات جالب در طراحی نمای روبرو، می‌توان به حذف مه‌شکن‌های سنتی طرفین سپر اشاره کرد که نزدیک زمین و مایل به وسط نصب شده‌اند. حسگرهای اولتراسونیک، داخل شیارهای باریک نزدیک گلگیر هستند تا حجم‌دهی سپر، متفاوت از رقبا دیده شود. خطوط روی کاپوت نیز، در راستای جلوپنجره و فارغ از پیچیدگی هستند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای پشت

نمای جانبی، کمی شلوغ و دارای خطوط شکسته است تا ابعاد قشقایی را کمی بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان دهد. رینگ‌های اسپرت  ۱۹  یا ۲۰ اینچ و شیب سقف تا انتهای بدنه، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کنند. همچنین، قاب سیاه پنجره‌ها و مواد پلاستیکی داخل گلگیر تا رکاب، ارزش لوکس قشقایی را کاهش می‌دهند. در پشت، حجم‌دهی بدنه، خطوط روی درپوش صندوق، محل قرارگیری پلاک و فرم شیشه عقب، جذاب و اسپرت هستند.

حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در مزدا CX-30 فراهم است. چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المان‌های براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شده‌اند، جذابیت ظاهری CX-30 را افزایش می‌دهند. حجم‌دهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمی‌شوند. دیگر نکته جالب اینکه، مه‌شکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.

در نمای جانبی، رکاب و قاب گلیر پلاستیکی، نکات منفی بسیار مهم CX-30 هستند. در پشت حجم‌دهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغ‌کاری وجود دارد. چراغ‌ها باریک هستند و همراه گوشه‌های تیز شخصیت انتقام‌جو را تاکید می‌کنند. مواد سیاه پلاستیکی، تمام سپر عقب را پوشش داده و CX-30 را خودرویی اقتصادی جلوه می‌دهند.

خودرو طول (mm) عرض (mm) ارتفاع (mm) فاصله محوری (mm)
نیسان قشقایی ۴,۴۲۵ ۱,۸۳۸ ۱,۴۲۵ ۲,۶۶۶
مزدا CX-30 ۴,۳۹۵ ۱,۷۹۵ ۱,۵۴۰ ۲,۶۵۵

 

مقایسه طراحی داخلی نیسان قشقایی با مزدا CX30

برخلاف نمای بیرونی که تاحدودی می‌توان قشقایی را جذاب‌تر از CX-30 دانست، شرایطی متفاوت برای کابین وجود دارد و محصول نیسان، نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد. حس اسپرت و با اصالت در فرم داشبورد CX-30 به وضوح دیده می‌شود و علاقه‌مندان خودروهای اسپرت را جذب می‌کند.

نیسان قشقایی وارداتی نمای داخلی

کلیدهای پرتعداد و نمایشگر نسبتا کوچک وسط داشبورد، نسخه‌ی وارداتی را کاملا قدیمی نشان می‌دهد. طبیعتا نسل سوم نیسان قشقایی، کابین زیباتری دارد اما مشتری ایرانی، فعلا مجبور به خرید خودروی طراحی ۲۰۲۱ با ساختار سیلندری پشت فرمان است. مواد نرم و باکیفیت در سطح بالای داشبورد، دیده نمی‌شوند. دسته دنده بزرگ و چند کلید گردان، قشقایی وارداتی را متفاوت از کراس‌اورهای مدرن وارداتی نشان می‌دهد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای این خودرو ارایه خواهد شد که البته بهتر از نمونه ۷ اینچ در مدل پایه است.

نمایشگر ۱۰ اینچ ایستاده روی داشبورد مزدا، مستطیل با اضلاع مساوی نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینه‌گرا) هستند. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایره‌ای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجی‌های تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم می‌کند.

مقایسه پیشرانه نیسان قشقایی با مزدا CX30

برای ایران، قشقایی مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی انتخاب شده است که ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این محصول با گیربکس CVT، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. قشقایی موتور ۲ لیتر، میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. فعلا فقط نسخه‌ی تک دیفرانیسیل محرک جلو مجهز به فرمان برقی وارد ایران می‌شود.

در گمرک ایران، مزدا CX30 مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکای‌اکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دیده شده است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

مقایسه قیمت نیسان قشقایی با مزدا CX30

در بازار آزاد برای قشقایی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ وارداتی، حدود قیمت ۳/۵ میلیارد تومن دیده می‌شود؛ اما مزدا CX-30 بالای ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. این شرایط، احتمالا به دلیل تعداد اندک مزدا CX-30 است و به مرور زمان، کاهش قیمت فراهم خواهد داشت. جالب‌تر اینکه نیسان قشقایی و مزدا CX-30 در چین، تقریبا هم‌قیمت هستند و با بودجه‌ی ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار برای مدل‌های مشابه نمونه‌ی وارداتی، خریداری می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6281 ديدگاه)

    از کجا پول میارین این ماشینا میخرید واقعن

    موافقم 45
    مخالفم 9
    1. محمود

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      دو مدل پول در آوردن داریم ۱حلال ۲ حرام بنظرت کدومشون رو انتخاب میکنید

      موافقم 29
      مخالفم 6
      1. ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6281 ديدگاه)

        نمیدونم شاید یکی پولش حلال باشه شاید یکی حرام
        ولی همون دزدی رو چجوری میکنن؟ برای من تعجبه چقدر حرفه ای؟
        من بچه بودم یه چیزی دزدیدم چنان کتک خوردم تا صد سال دیگه عمرا دست به همچین کاری بزنم اصلا من میترسم دزدی کنم اونموقع هم بچه بودم عقل نداشتم از همسایه یه چیزی دزدیدم
        ولی واقعا واسم عجیبه اینایی که ماشین بالای یک میلیارد دارن واقعا من نمیدونم چجوری خریدنش
        بیشترشون هم کارمندنا نه اینکه کارخونه دار باشن ولی باز ماشیناشون بالای یک ملیارده ولی در امدشون بیست میلیونه
        واقعا خوشبحال اونی که پدر پولدار داره یا خوشبحال اونی که کلی ارث گرفت

        موافقم 22
        مخالفم 4
        1. Mohammad

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (288 ديدگاه)

          اینم خدمتتون عارض باشم یکی از دیگه از فامیل های بنده که نسبت دوری داره یه جورایی بخوام توضیح بدم پیچیده میشه ، کارمند ساده ایران خودرو هست هر سال ۳ تا حواله بالارده میگیره که در هر کدوم از حواله ها راحت ۱۵۰ میلیون تومن سود داره ، با وام دولتی بدون سود ، خودرو از ایران خودرو ظرف کمتر از یک هفته دریافت میکنه و در بازار آزاد می‌فروشه ، آخرش هم مشخص نیست وام رو ازش میگیرن یا نه مثل همون قضیه وام های کارمندای بانک ملت ، ماهیانه ۴۰ میلیون تومن هم درآمد داره و به دلیل حمایت از تولید ملی و دولتی بودن هم از مالیات حقوق معاف هست ، دیگه شما خودت حساب کن چه خبره
          این مملکت واسه همچین آدمایی بهشته بهشت
          کار خاصی هم انجام نمیده ، سخت تر از کار تومعدن که نیست !!!
          شاید فکر کنید دروغ میگم ولی این طوری نیست دیگه خودتون در جریانید در چه مملکتی زندگی میکنیم
          کلا ما فامیل دولتی زیاد داریم

    2. Mohammad

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (288 ديدگاه)

      دلالی ، نصف مردم این کشور دلالن ، فامیلای ما از ۱۰۰ تاشون ۹۰ تاشون دلال ، پسر دایی من خودش دلاله ماشینه ، یه بار گفتم چرا مهاجرت نمیکنی وقتی سرمایه شو داری بری یه کشور خوب زندگی خوب داشته باشی ، گفت فقط تو ایران میشه راحت پول در آورد اونجا باید برم کارمندی کار کنم سختمه

      موافقم 35
      مخالفم 1
      1. ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6281 ديدگاه)

        این پولا حلاله؟
        چجوری دلالی میکنن آخه من واقعا برام تعجبه

        موافقم 10
        1. ناشناس

          ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (299 ديدگاه)

          نه

          موافقم 4
          مخالفم 1
        2. Nima

          ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (5 ديدگاه)

          خیلی ها از دلالی درآمد های زیادی دارند . دلالی میوه و خودرو و مسکن و گوشت و دلار و سکه و …
          فک کن خیلی ها کارشون فقط دلالی تو خودرو های داخلی هست . از طریق کلی دوست و آشنا و حتی روستایی ماشین داخلی ثبت‌نام میکنن و تو قطعه کشی برنده میشن و تو بازار آزاد میفروشن . تو یه خودرو فقط به اندازه درامد یک سال کارمند سود میکنن . سایر دلالی ها هم همینطوره . پولدار های حلال زحمت کش هم داریم . مثل پزشکانی که ۱۸ ساعت در روز تو بیمارستان کار میکنن یا برخی مهندسان و وکلای زحمت کش یا کارخانه دارها و تولید کنندگانی که حلال وارانه کار میکنن . یا حتی برخی بلاگر های راست گو و درستکار هم خیلی راحت میتونن از این خودرو ها بخرن. مثلا صاحب پدال این همه سال زحمت کشیده . پولدار هم باشه از راه حلال کسب درآمد کرده و حقشه.

          موافقم 9
          مخالفم 1
        3. Mohammad

          ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (288 ديدگاه)

          به راحتی آب خوردن
          شفاف سازی در ایران بسیار پایینه
          یه گوشی ۲۵۰ دلاری رو بالای ۴۰۰ دلار میفروشن ، از تولید کننده که در چین با ۱۰۰۱ تا امکانات و نیروی انسانی و اعتبار جهانی داره بیشتر سود میکنن ، تازه برای گوشی های بالای ۱۰۰۰ دلار درصدش خیلی بالاتره
          این مسئله هم برای تمامی گوشی ها هست تبدیل به مافیای صنعت موبایل ، خودرو ، لوازم خانگی ، چوب و . . . شده
          جدا از این که روی گمرک هم قراره تعرفه جدید تصویب کنن

  2. PURIYA

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (741 ديدگاه)

    اینکه موتور دوتاشون ۲ لیتر تنفس طبیعی هست بسیار خوبه و مناسب مصرف کننده ی توی ایران هست که دیگه نگران بنزین بی کیفیت کشور و هزینه های نسخه توربو نباشن
    چون اتاق هر دو سبک هست قدرت ۱۵۰ اسب کافیه و کم توان نیست
    متریال هم بنظر خوب میاد
    خودم قشقایی رو انتخاب میکنم

    موافقم 36
    مخالفم 11
  3. پرهام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (25 ديدگاه)

    البته نیسان قشقایی در اروپا با چهره ای متفاوت از این طراحی قدیمی عرضه میشه
    و کماکان نقطه ضعف طراحی داخلی مزدا، صفحه نمایش غیر لمسی ش هست

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. yektachafi

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (105 ديدگاه)

      این نقطه قوتشه!

      موافقم 15
      مخالفم 7
  4. سوشیانت

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (157 ديدگاه)

    دوستان علت خطای کلاینت زومیت چیه؟ اگر میدونید لطفا بگید🙏

    موافقم 4
    مخالفم 3
  5. Hf

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (148 ديدگاه)

    بنظرم یکسری نکات لازم بود در مقاله بهش اشاره بشه‌‌‌‌‌
    کیفیت مونتاژ
    مقایسه امکانات و اپشن ها
    فضای سرنشینان عقب و صندوق عقب

    موافقم 16
    مخالفم 1
  6. yektachafi

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    این طراحی مزدا تو سدان مزدا ۳ هم هست
    فوق‌العاده ‌اس
    خیلی باهاش حال میکنم خداییش
    این کابینو ببین
    آدم یاد فراری میفته

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. Lyting

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (203 ديدگاه)

      وات دا ..
      داداش چی میزنی ؟
      فکر کن فراری با اونهمه عظمت باید توسط یه ایرانی جنگلی با مزدا مقایسه بشه …
      انزو آنسلمو فراری توی گور لرزید

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. PURIYA

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (741 ديدگاه)

        یکم واسه دیدگاه دیگران ارزش قائل شو
        این بنده خدا نظر خودشو داده
        تو اگر جنگلی هستی دیگران رو مثل خودت نبین

        موافقم 8
        مخالفم 1
  7. احسان

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا ارتفاع نیسانو زدید چهارونیم متر!
    تصورشم سخته برام😁

  8. Lyting

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    با این بودجه میشه خودرو های چینی خیلی بهتری خرید ولی از بین این دوتا انتخاب من نیسانه
    نیسان ارزش خرید بیشتری داره چون قیمتش چند سال پیش خیلی بیشتر بوده و الان قدیمی شده و قیمتش اینقدر تخفیف خورده
    قشقایی بخاطر ارادتمندی و استفاده از نام ایرانی لیاقتش خیلی بیشتر از مزداست

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. نه به تفادس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (324 ديدگاه)

    آقای اشتری منتظرم دوباره مقاله بزاری امید وارم دلیل غیبتت خوب باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. ارمیا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از هیچکدومش خوشم نیومد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Navid A J

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3965 ديدگاه)

    اگر به من بود تعرفه ی واردات ماشین هایی که اسم ایرانی رو دارن رو صفر میکردم 😃

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا