معرفی مزدا MX-30 R-EV، بازگشت پیشرانه وانکل در نقش ژانراتور!

شنبه 24 دی 1401 - 09:30
مطالعه 4 دقیقه
Mazda-MX-30-8
کراس‌اوور برقی مزدا MX-30 R-EV به یک پیشرانه وانکل با 74 اسب بخار قدرت مجهز شده که به‌عنوان ژنراتور، برد خودرو را به 600 کیلومتر افزایش می‌دهد.
تبلیغات

پیشرانهٔ وانکل مزدا پس از یک دهه غیبت دوباره بازگشته است. البته این موتور در سینهٔ RX-7 جدیدی که همه خواستار آن بودیم قرار نگرفته بلکه مزدا در پاسخ به انتقادات از برد کم کراس‌اوور الکتریکی MX-30، از موتور وانکل به‌عنوان ژنراتور برای افزایش برد استفاده کرده است. این نسخهٔ جدید که MX-30 e-Skyactiv R-EV نام دارد و در نمایشگاه خودروی بروکسل رونمایی شده، در بهار آینده راهی بازار اروپا خواهد شد و سپس به ایالات‌متحده خواهد رسید.

باطری 35.5 کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطری‌هایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی می‌بینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها 170 تا 200 کیلومتر را فراهم می‌کند. بااین‌حال، باطری‌های نسخهٔ جدید R-EV حدود 50 درصد کوچک‌تر بوده و برد ناچیز 85 کیلومتری را برای این کراس‌اوور ژاپنی به همراه دارد اما به لطف پیشرانهٔ بنزینی و باک سوخت 50 لیتری، برد کلی خودرو به 600 کیلومتر می‌رسد.

پیشرانهٔ وانکل این خودرو یک نمونهٔ تک روتاری 800 سی‌سی است که 74 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور به لطف طراحی ساده‌تر، ابعاد جمع‌وجور و استفادهٔ گسترده از آلومینیوم، 15 کیلوگرم سبک‌تر از موتور دو روتوری است که در RX-8 استفاده می‌شد. این پیشرانه زیر کاپوت و در کنار تک موتور الکتریکی MX-30 قرار می‌گیرد اما هیچ ارتباطی با چرخ‌ها ندارد. هرچند این کراس‌اوور ژاپنی قابلیت شارژ سریع را دارد اما حداکثر ظرفیت شارژ آن تنها 36 کیلووات ساعت است و 25 دقیقه طول می‌کشد تا باطری‌ها را کاملاً شارژ کند.

MX-30 R-EV در مقایسه با نسخهٔ تمام الکتریکی قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. در این نسخه قدرت از 145 اسب بخار به 166 اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور از 270 نیوتن متر به 260 نیوتن متر کاهش یافته است. حداکثر سرعت خودرو نیز بدون تغییر و 140 کیلومتر بر ساعت باقی مانده است اما شتاب صفرتاصد از 9.7 ثانیه به 9.1 ثانیه بهبود پیدا کرده است. در MX-30 R-EV راننده امکان انتخاب از بین حالات معمولی، EV و شارژ را خواهد داشت و می‌تواند به‌صورت دستی میزان شارژ باطری که می‌خواهد ذخیره نگه دارد را تنظیم کند. در این صورت، هر بار که سطح شارژ به میزان تعیین‌شده می‌رسد، پیشرانهٔ بنزینی به‌طور خودکار وارد عمل می‌شود.

جالب اینکه قیمت این نسخهٔ جدید با MX-30 تمام الکتریکی یکسان است. در بریتانیا قیمت MX-30 R-EV از 31,995 پوند آغاز می‌شود و در بالاترین مدل که نسخهٔ تولید محدود Edition R است به 37,950 پوند می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.