مزدا

معرفی مزدا MX-30 R-EV، بازگشت پیشرانه وانکل در نقش ژانراتور!

کراس‌اوور برقی مزدا MX-30 R-EV به یک پیشرانه وانکل با ۷۴ اسب بخار قدرت مجهز شده که به‌عنوان ژنراتور، برد خودرو را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.

پیشرانهٔ وانکل مزدا پس از یک دهه غیبت دوباره بازگشته است. البته این موتور در سینهٔ RX-7 جدیدی که همه خواستار آن بودیم قرار نگرفته بلکه مزدا در پاسخ به انتقادات از برد کم کراس‌اوور الکتریکی MX-30، از موتور وانکل به‌عنوان ژنراتور برای افزایش برد استفاده کرده است. این نسخهٔ جدید که MX-30 e-Skyactiv R-EV نام دارد و در نمایشگاه خودروی بروکسل رونمایی شده، در بهار آینده راهی بازار اروپا خواهد شد و سپس به ایالات‌متحده خواهد رسید.

باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطری‌هایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی می‌بینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. بااین‌حال، باطری‌های نسخهٔ جدید R-EV حدود ۵۰ درصد کوچک‌تر بوده و برد ناچیز ۸۵ کیلومتری را برای این کراس‌اوور ژاپنی به همراه دارد اما به لطف پیشرانهٔ بنزینی و باک سوخت ۵۰ لیتری، برد کلی خودرو به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد.

پیشرانهٔ وانکل این خودرو یک نمونهٔ تک روتاری ۸۰۰ سی‌سی است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور به لطف طراحی ساده‌تر، ابعاد جمع‌وجور و استفادهٔ گسترده از آلومینیوم، ۱۵ کیلوگرم سبک‌تر از موتور دو روتوری است که در RX-8 استفاده می‌شد. این پیشرانه زیر کاپوت و در کنار تک موتور الکتریکی MX-30 قرار می‌گیرد اما هیچ ارتباطی با چرخ‌ها ندارد. هرچند این کراس‌اوور ژاپنی قابلیت شارژ سریع را دارد اما حداکثر ظرفیت شارژ آن تنها ۳۶ کیلووات ساعت است و ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا باطری‌ها را کاملاً شارژ کند.

MX-30 R-EV در مقایسه با نسخهٔ تمام الکتریکی قدرت بیشتر و گشتاور کمتری دارد. در این نسخه قدرت از ۱۴۵ اسب بخار به ۱۶۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور از ۲۷۰ نیوتن متر به ۲۶۰ نیوتن متر کاهش یافته است. حداکثر سرعت خودرو نیز بدون تغییر و ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باقی مانده است اما شتاب صفرتاصد از ۹.۷ ثانیه به ۹.۱ ثانیه بهبود پیدا کرده است. در MX-30 R-EV راننده امکان انتخاب از بین حالات معمولی، EV و شارژ را خواهد داشت و می‌تواند به‌صورت دستی میزان شارژ باطری که می‌خواهد ذخیره نگه دارد را تنظیم کند. در این صورت، هر بار که سطح شارژ به میزان تعیین‌شده می‌رسد، پیشرانهٔ بنزینی به‌طور خودکار وارد عمل می‌شود.

جالب اینکه قیمت این نسخهٔ جدید با MX-30 تمام الکتریکی یکسان است. در بریتانیا قیمت MX-30 R-EV از ۳۱,۹۹۵ پوند آغاز می‌شود و در بالاترین مدل که نسخهٔ تولید محدود Edition R است به ۳۷,۹۵۰ پوند می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (583 ديدگاه)

    روتاری هنوز زندس 👌🏼
    ولی کاش مزدا نسل جدید RX7 رو با سه تا روتور بسازه…معرکه میشه و ماندگار و قطعا روتاری مشتری های خاص خودشو داره…

    موافقم 49
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (99 ديدگاه)

      مزدا را عشقه ، خیلی دوسش دارم این ژاپنی را

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. گلاب

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      پیشرانه روتوری خیلی مشتری داره بخاطر قدرت زیادش نسبت به حجم موتور و صدای فوق العاده زیبای اون و دور موتور بالای ۱۰ هزار تا و بخاطر سبک بودن پیشرانه ….

      موافقم 23
      مخالفم 1
      1. GMA

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (766 ديدگاه)

        پیشرانه روتاری واقعا از هست بود.
        در سال 1991
        مزدا خودرو 787b را برای مسابقات ساخت
        و یک شگفتی بود
        پیشرانه اش که با کد R26B شناخته می‌شد چهار تا روتور داشت!!
        با ردلاین 9000 rpm
        ٧٠٠ اسب بخار قدرت
        و حدود ٢٠٠kg از رقبا سبک تر بود! (٨٠٠kg)
        نهایتا این خودرو موفق شد قهرمان لمانز 1991 بشه و اولین تیم ژاپنی بود که به این افتخار دست یافت.

        موافقم 19
        مخالفم 1
  2. GMA

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (766 ديدگاه)

    روش جالبیه
    البته این روش استفاده از پیشرانه درون سوز به عنوان ژنراتور سیستم الکتریکی اولین بار نیست که استفاده میشه،قبلا روی کارما استفاده شده که البته اصلا جواب نداده و محصول نهایی یه شکست بوده. امیدوارم درباره مزدا اینطوری نشه.
    https://www.pedal.ir/american/2021-karma-gs-6-first-test-review/
    تنها انتقاد جدی که به مزدا MX-30 وارد بود،برد ناچیز بود و در باقی زمینه ها بسیار خوب عمل کرده
    کیفیت عالی،طراحی بسیار شیک و لوکس و رانندگی پویا به لطف وزن پایین از نقاط قوت این خودرو هست.
    https://www.google.com/url?q=https://www.pedal.ir/mazda/%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25B1%25D8%25B3%25DB%258C-%25D9%2585%25D8%25B2%25D8%25AF%25D8%25A7-mx-30-2020-%25D8%25AC%25D8%25AF%25DB%258C%25D8%25AF/&sa=U&ved=2ahUKEwio_Yum7cb8AhWwi_0HHesBC3wQFnoECAkQAg&usg=AOvVaw2B1qkTc0KSrQSPJgqAkuK5
    «مزدا MX-30 یک خودروی الکتریکی شیک با قیمت فوق‌العاده است و اگر بتوانید با شعاع حرکتی متوسط آن کنار بیایید یک خودروی خوب را مالک خواهید شد. خریداران این خودرو از کابینی با کیفیت و مدرن لذت خواهند برد. MX-30 سواری خوبی نیز دارد که دلیلش وزن نسبتاً پایین نسبت به دیگر رقبا می‌باشد.»

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. علیx76

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1207 ديدگاه)

      ب ام و i3 و شورولت بولت هم ازین تکنیک استفاده کرده بودن.
      به نظرم بهترین انتخاب برای جاهایی که دسترسی به شارژ پرسرعت ندارن همینه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    چقدر قیمتش مناسبه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. Hadi

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (583 ديدگاه)

    نیسان دیروز فیس لیفت GTR مدل 2024 رو رونمایی کرد لطفا خبرشو بزارید ممنون

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Mercede kaviani

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (551 ديدگاه)

    بسیلر عالی هم انچین وانکل هم سیستم هیبرید سری البته سیستم هیبرید سری سابفه ان به اوایل قرن 20 می رسد سیستم ساده تر ارزنتر .کاراتر است نسبت به هیبرید موازی

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. مسعود

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (72 ديدگاه)

    یعنی ۵۰ لیتر میسوزونه برای ۶۰۰ کیلومتر؟ اینکه از درونسوز با اون قدرت فرقی نداره. مزیتش چیه؟
    دوستان اگه اطلاعات تکمیلی دارن بفرمایند.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. بهزاد

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2448 ديدگاه)

      باتری این ماشین ۱۷.۸ کیلوواته که در متن به اشتباه ۳۵ کیلووات ذکر شده.
      طبق ادعای سازنده در صورت پر بودن باتری میتونه ۸۵ کیلومتر حرکت کنه و برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر فقط ۱ لیتر میسوزونه(به همراه باتری) و به عبارتی با هر لیتر بنزین ۱۵ کیلومتر میتونه بره و باک ۵۰ لیتریش بردی ۷۵۰ کیلومتری داره.

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. امیر دهقان

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (697 ديدگاه)

        اشتباه ذکر نشده، لطفاً متن رو با دقت بیشتری بخونید:
        باطری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نسخهٔ کنونی MX-30 تقریباً نصف باطری‌هایی ظرفیت دارد که امروزه در بسیاری از خودروهای الکتریکی می‌بینیم و طبق معیارهای مختلف بردی بین تنها ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. بااین‌حال، باطری‌های نسخهٔ جدید R-EV حدود ۵۰ درصد کوچک‌تر بوده

        موافقم 2
        مخالفم 1
  7. وی

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    چی میشد اگه rx7 احیا میشد🔥🔥🔥🔥

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. محمد

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (98 ديدگاه)

    بجای بنزین یا دیزل باید از CNG برای شارژ باتری استفاده کننده، از لحاظ محیط زیستی هم خیلی گام رو به جلویی خواهد بود.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. گردن کلفت قبلی ،. وارد کننده فعلی

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    این ماشینا واسه ایران به درد نمی خوره ،. خوشبختانه. قیمت بالای بیست تاست و وارد نمیشه ولی اگرم شد وارد نکنید چون با آب و هوای ایران سازگار نیست. :؛::. چند تا خودرو که با آب و هوای ایران سازگار هستند اینا هستند :؛: بسم ا… الرحمن الرحیم ؛:.
    ۱. جک اس سه ،. اون مانیتور قدیماش ۲. ام وی ام x22 , اون سه سیلندراش ۳. چانگان cs35 یا cs36 اون تولید قبلیاش و بالاخره بیسو چند چند ،. اون رده خارجاش

    موافقم 6
    مخالفم 5
  10. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Afg

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    حداکثر سرعت ۱۴۰ تا یه ضعف بزرگه برای این مزدای دوست داشتنی کاش

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا