مکلارن: شاسیبلندها نه اسپورت هستند نه سودمند!
پورشه این کار را انجام داد. لامبورگینی هم وارد بازی شده و حتی جگوار نیز طیف مناسبی از آنها را ارائه میکند. خودروسازانی که به خاطر محصولات پرفورمنس و اسپورت خود شناخته میشدند ناگزیر در حال تولید شاسی بلندها و کراس اوورهای لوکس و جذابی هستند. بنتلی، رولزرویس و آلفارومئو تنها یکی از معدود نمونههایی هستند که در تلاشاند تا بیشترین حد ممکن پول چاپ کنند. البته برخی خودروسازان دیگر نیز میخواهند خودروهای هاچبک خود را با ارتفاع و پلاستیک بیشتر به اسم شاسیبلند به مشتریان قالب کنند.
با این وجود فراری هم احتمالاً یک شاسیبلند خواهد ساخت؛ اما مک لارن تأکید سفت و سختی روی عدم ساخت شاسی بلندها دارد.
دان پری ویلیامز مدیر طراحی مهندسی مک لارن دراینباره گفته است:
من اولین فردی نیستم که میگویم خودروهای شاسیبلند نه اسپورت هستند و نه سودمند و کاربردی. از نظر فلسفهای که ما داریم، مک لارن شاسیبلند نمیسازد.
پری ویلیامز چند ماه است که به این نکته اشاره میکند و به وضوح ایده خود را تغییر نداده است. هیچ اهمیتی ندارد که چه تعداد خودروساز تراز اول جهانی میخواهند شاسیبلند پرفورمنس تولید کنند. مک لارن این خودروهای قدبلند را نه مفید میداند و نه اسپورت. بله شما میتوانید پیشرانهای با قدرت بسیار زیاد در زیر کاپوت داشته باشید و سیستم تعلیق را نیز برای سواری خشکتر تنظیم کنید اما یک خودروی اسپورت در هفت روز هفته سواری بهتری نسبت به شاسی بلندها خواهد داشت.
این خودروساز به جای ساخت شاسیبلند روی ساخت خودروهایی که در سه سبد ویژه اسپورت، سوپر و اولتمیت قرار میگیرند تمرکز خواهد کرد. در این سبد محصولات هیچ شاسیبلندی را نمیبینیم؛ اما موضوع جالبتوجه در سخنان پری ویلیامز اشاره او به عدم مفید یا کاربردی بودن این خودروهای قدبلند است. استیشنها در دستهای بین شاسی بلندها و سواریها قرار میگیرند و قطعاً مفیدتر از شاسی بلندها هستند؛ بنابراین آیا این به معنی احتمال ساخت یک استیشن توسط مک لارن است؟ احتمال این کار بسیار ضعیف است.