استفاده مک‌لارن از دو فراری برای ساخت نخستین خودروی خود

یک‌شنبه 21 شهریور 1395 - 13:30
مطالعه 6 دقیقه
(فراری ۳۶۰ آبی، این خودرو بیشتر برای طراحی و توسعهٔ سیستم اگزوز به کار گرفته شد.)
برای درک این که چگونه شاخهٔ تولید خودروهای جاده‌ای مک لارن متولد شد و چرا آن‌ها برای ساخت مدل MP۴-۱۲C مجبور به خرید دو فراری و یک اولتیما شدند، من...
تبلیغات

برای درک این که چگونه شاخهٔ تولید خودروهای جاده‌ای مک لارن متولد شد و چرا آن‌ها برای ساخت مدل MP۴-۱۲C مجبور به خرید دو فراری و یک اولتیما شدند، من اعتقاد دارم باید به تاریخچهٔ فرمول یک این برند بریتانیایی نگاهی دقیق بیندازیم.

اگر دوست دارید بدانید که چرا هیچ کس در مک لارن وقت خوابیدن درست قبل از کریسمس سال ۱۹۹۲ نداشت، باید کمی بیشتر در مورد تاریخ و همچنین هفتهٔ گمشدهٔ مک لارن مطالعه کنید. اگر بخواهم خلاصه بگویم، برنامهٔ مک لارن این بود: قبل از آن که بابا نوئل به مردم اجازهٔ به خانه رفتن بدهد، می‌خواستند طراحی و توسعهٔ F۱ XP۱ را کامل کرده و آن را وارد پیست کنند. تیم گوردون ماری موفق شد، ولی برای رسیدن به این نقطه آن هم در عرض دو سال، مک لارن مجبور شد تا یک جفت از مدل mark۳ Ultima GTR را از تیم نوبل خریداری نماید، دلیل آن چه بود؟ پاسخ ساده است، مک لارن هیچ پلتفرمی در اختیار داشت تا نسخه‌های اولیهٔ خود را روی آن بسازد.

بیاییم به سال ۲۰۰۷، ران دنیس نیز کمپانی خود را در شرایطی مشابه می‌دید.

مک لارن فقط یک نسخهٔ نهایی از F۱ را در اواخر ۱۹۹۳ ساخت، و آخرین نسخهٔ جاده‌ای این خودرو را در سال ۱۹۹۸ و پس از تولید ۱۰۶ دستگاه از این خودرو در کل، به همراه یک شاسی یدکی به پایان رساند. در آن زمان، خودروهای فرمول یک تیم از موتورهای مرسدس برای فصل دوم پیاپی استفاده می‌کردند، دایملر نیز مقداری از سهام مک لارن را در اختیار داشت. و زمانی که آلمان‌ها خواستند یک ابرخودروی موتور جلو برای مرفهان بی درد در سرتاسر جهان بسازند، مهارت‌های مهندسی مک لارن برای آن‌ها بسیار کارساز شد.

پس از نمایش یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۱۹۹۹، مرسدس بنز مک لارن SLR که سرعتی معادل ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت داشت در سال ۲۰۰۳ وارد خط تولید شد، به گونه‌ای که بدنه و موتورهای سوپرشارژ دارد ۵.۴ لیتری هشت سیلندر V شکل ۶۲۶ اسب بخاری آام‌گ از آلمان می‌آمد، ولی کار مهندسی و تولید خودرو در انگلستان انجام می‌شد.

SLR تقریباً از هر نظر یک هیولا بود، ولی برخلاف داشتن گشتاور فوق العادهٔ ۷۸۰ نیوتن متری (و حتی بیشتر در مدل‌های بعدی)، خودرویی نبود که مک لارن بتواند به تنهایی آن را درست کند. مدتی قبل یکی از مهندسان مک لارن توصیف جالبی در مورد SLR داشت: "SLR به یک ابرخودرو می‌ماند که نیروی خود را از موشک می‌گیرد و در یک خط صاف با نهایت سرعت حرکت می‌کند، ولی ترمزهای آن ذوب می‌شوند و سر پیچ خودرو نابود می‌شود، زیرا این خودرو واقعاً سنگین است!" از این رو جای تعجب نداشت که چرا تیم عملیات ویژهٔ مک لارن پس از خروج این خودرو از خط تولید و زمانی که رابطهٔ آن‌ها با مرسدس بنز در تمامی زمینه‌ها قطع شده بود، پکیج آپگرید مخصوص خود را برای این خودرو ارائه کردند.

سخت است بتوانیم بگوییم ران دنیس چه زمانی متوجه شد که رابطهٔ عاشقانهٔ آن‌ها با مرسدس فقط یک دههٔ کوتاه به طول خواهد انجامید، ولی زمانی که در سال ۲۰۰۴ رئیس اسبق مرسدس، اکهارد کوردس پروژه‌های همکاری مشترک با مک لارن را به حال تعلیق درآورد، می‌توانست نشانه‌ای برای این موضوع باشد. سه سال بعد، مک لارن نسخه‌های اولیهٔ خود را طراحی کرده بود، بسیار قبل‌تر از آنچه که ران دنیس توانست در سال ۲۰۱۰ سهام مرسدس را خریداری نماید، درست زمانی که خودروسازی مک لارن داشت وارد برهه‌ای جدید از تاریخ خود می‌شد.

در سال ۲۰۰۷، رسانه‌ها هیچ ایده‌ای نداشتند که خودروی بعدی مک لارن چه ظاهری خواهد داشت، یا از چه موتوری در زیر کاپوت خود استفاده خواهد کرد. و در حالی که خبرنگاران اشاره کرده بودند که یک فراری ۳۶۰ مشکوک را در اطراف ووکینگ دیده‌اند، هیچ کس عکسی نداشت که ثابت کند مهندسان ران دنیس در حال ساخت یک خودروی رقیب فراری، با کمک نسخهٔ اولیه‌ای می‌باشند که از قطعات فراری استفاده کرده است. ولی با در نظر گرفتن این نکته که SLR موتور جلو نمی‌توانست گزینه‌ای مناسب برای این امر باشد، خرید دو فراری ۳۶۰ و یک اولتیما قدم منطقی رو به جلو بود. اینجا آن‌ها را می‌توانید ببینید:

خودروی مک لارن MP۴-۱۲C در نهم سپتامبر سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی معرفی شد، در حالی که کمپانی McLaren Automotive به صورت رسمی فعالیت خود را از ۱۸ مارس سال ۲۰۱۰ آغاز نمود.

یک روز قبل از آن که ران دنیس در سخنرانی خود در مورد برنامه‌هایش توضیح دهد، کمپانی یک ویدیو منتشر کرد که در آن مرکز فناوری بی نظیر ۳۰۰ میلیون پوندی آن‌ها و همچنین توری از مراحل طراحی و توسعهٔ MP۴-۱۲C به نمایش گذاشته شده بود.

خودرو معرفی واقعی خود را در فستیوال سرعت گودوود در ماه جولای انجام داد، و زمانی که مک لارن یک سرمایه گذاری ۵۰ میلیون پوندی دیگر در کارخانهٔ جدید خود با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰۰ دستگاه انجام داد، خودروی ۱۲C مک لارن به عنوان یک خودروی مدل ۲۰۱۱ وارد خط تولید کمپانی شد.

در حالی که بالاخره رسانه‌ها در ماه ژانویه توانستند در پرتقال برای تست و نقد و بررسی چند دستگاه از این خودرو را ببینند، ران دنیس در مورد برنامه‌های خود برای گسترش شبکهٔ فروش و نمایندگی‌ها به منظور بازپرداخت سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون پوندی سهامداران صحبت می‌کرد.

خودروی MP۴-۱۲C در سال ۲۰۱۲ به ۱۲C تغییر نام یافت، دو سال بعد نیز با حضور مک لارن ۶۵۰S در صحنه، تولید این خودرو به اتمام رسید. مک لارن قصد داشت هر دو خودرو را در خط تولید نگاه دارد، ولی از آن جایی که ۶۵۰S در واقع یک ۱۲C به روز شده با ۲۵ درصد قطعات جدید است، مشتری‌ها ترجیح می‌دهند تا مدل جدید را در برابر اولین خودروی مک لارن خریداری نمایند، خودرویی که با فراری و برای شکست فراری طراحی و ساخته شد.

مک لارن ۱۶۵۴ دستگاه از این خودرو در ۳۰ بازار مختلف جهانی در سال ۲۰۱۵ فروخت، و قصد دارد این عدد را امسال دو برابر کند.

منبع: roadandtrack

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.