تجربه و آزمایشمک لارن

پشت فرمان مکلارن آرتورا هیبرید؛ آغاز دوران جدید با رانندگی کلاسیک

آرتورا به عنوان یک سوپراسپرت تاریخی در سبد محصولات مکلارن، دارای اهمیت است. این مدل برخلاف دیگران، پیشرانه V6 و فناوری هیبرید دارد.

بیش از یک دهه است که سوپراسپرت‌های ساخت مک‌لارن صرفاً از پیشرانه‌های V8 توئین توربو استفاده می‌کنند. همهٔ مک‌لارن‌های جاده‌ای از زمان MP4-12C تاکنون این ویژگی را داشته‌اند که شامل تمام محصولات شرکت از ۵۴۰C پایه گرفته تا سنای یک میلیون دلاری می‌شود اما برای مدل ۲۰۲۳ اوضاع تغییر می‌کند زیرا مک‌لارن آرتورا آن پیشرانهٔ V8 را به‌کلی کنار گذاشته و بجای آن سراغ یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی جمع‌وجور و یک باطری لیتیوم یونی ۷.۴ کیلووات ساعتی رفته است. این ترکیب نیروی بیشتری را همراه با مصرف سوخت کمتر ارائه می‌کند اما آیا قوای محرکهٔ آرام‌تر و مهربان‌تر مک‌لارن از جذابیت و هیجان سوپرکارهای این شرکت خواهد کاست؟ خوشبختانه پاسخ منفی است.

برای جبران حذف دو سیلندر و ۰.۸ حجم موتور نسبت به ۵۷۰S، آرتورا به یک سیستم پلاگین‌هیبریدی مجهز شده که مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد ۱۱۰ اسب بخار و ۱۲۰ نیوتن متر افزایش را نسبت به ۵۷۰S نشان می‌دهند هرچند که تأثیر آن‌ها به خاطر افزایش ۳۹ کیلوگرمی وزن کمی کاهش یافته است. بااین‌حال، پاسخگویی این قوای محرکهٔ جدید بسیار سریع‌تر است، تأخیر را به حداقل رسانده و کششی عالی را در دورهای میانی فراهم می‌کند زیرا موتور الکتریکی داخل گیربکس هشت سرعته نصب شده تا پاسخگویی فوری را ارائه کند.

خود موتور الکتریکی نیز از نوع شار محوری است که وزن کمتر و اندازهٔ کوچک‌تری نسبت به موتورهای معمولی شعاعی دارد. وزن این موتور الکتریکی تنها ۱۵ کیلوگرم است و به‌تنهایی ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این موتور، آرتورا می‌تواند با شارژ کامل باطری‌ها، تا ۱۸ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. در همین حال، معماری سبک‌وزن کربنی جدید مک‌لارن که در آرتورا معرفی شد و به‌زودی در دیگر محصولات جدید این شرکت هم استفاده خواهد شد، به جبران وزن اضافی موتور الکتریکی و باطری کمک می‌کند. به گفتهٔ مک‌لارن، این مونوکوک جدید با وجود ساختار مستحکم‌تر، ۱۰ درصد سبک‌تر از نمونهٔ قبلی است.

مک‌لارن آرتورا یکی از راحت‌ترین سوپراسپرت‌های حال حاضر بازار محسوب می‌شود تا جایی که فقط پورشه ۹۱۱ توربو S را می‌توان راحت‌تر از آن دانست. شاسی مستحکم کربنی به کمک‌فنرهای تطبیقی نسبتاً نرم اجازه جذب ناهمواری‌های مسیر را بدون قربانی کردن پایداری می‌دهد. این مونوکوک همچنین با وجود فاصلهٔ محوری کوتاه ۲,۶۴۱ میلی‌متری، کابین جاداری را فراهم کرده است. برخلاف برخی دیگر از سوپرکارهای موتور وسط، آرتورا با ترددهای شهری هیچ مشکلی نخواهد داشت و سیستم بالابر دماغهٔ آن ترس مواجه شدن با پارکینگ‌ها و سرعت‌گیرها را از بین می‌برد.

تنظیمات پیش‌فرض قوای محرکهٔ آرتورا همیشه روی حالت E-Mode است که عملکرد چندان جالبی ندارد ولی مهم نیست چون می‌توان خیلی سریع حالت قوای محرکه را روی راحت گذاشت. در این حالت، خودرو بین پیشرانهٔ بنزینی و موتور الکتریکی تعادل برقرار می‌کند تا کم‌مصرف‌ترین عملکرد را فراهم کند درحالی‌که در صورت تمایل می‌تواند تمام نیروی سیستم را آزاد کند. نه‌تنها رانندگی با آرتورا در شهر آسان است بلکه وقتی زمان رانندگی سریع فرامی‌رسد، هیجان‌انگیز خواهد بود. هرچند در این ماشین خبری از غرش جذاب V8 مک‌لارن نیست اما تعامل بین موتور V6 وحشی و سیستم هیبریدی صداهای عجیبی تولید می‌کند.

تا زمان فعال شدن کامل توربوها، موتور الکتریکی خلأ گشتاور را به‌خوبی پر می‌کند که این یعنی وقتی پیشرانهٔ بنزینی و موتور الکتریکی باهم کار می‌کنند، تقریباً همیشه قدرت کافی در اختیار خواهید داشت. مک‌لارن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آرتورا را ۳ ثانیه اعلام کرده است اما پشت فرمان شتاب خودرو سریع‌تر از این احساس می‌شود و وقتی زمان تعویض دنده فرامی‌رسد همه‌چیز هیجان‌انگیزتر خواهد شد. گیربکس مک‌لارن به‌قدری دنده‌ها را سریع تعویض می‌کند که پیشرانه فرصتی برای کاهش دور نخواهد داشت. البته تعویض دنده‌ها همیشه لزوماً نرم صورت نمی‌گیرد اما فوق‌العاده سریع و هیجان‌انگیز است. همچنین گیربکس در رساندن موتور به ردلاین هنگام افزایش دنده، معکوس دادن هنگام ترمزگیری‌های شدید و نگه داشتن دنده هنگام پیمودن پیچ‌ها عملکردی عالی دارد.

عملکرد کمک‌فنرها در حالت‌های راحت، اسپرت و مسابقه اختلاف واضحی دارد اما از دید من، می‌توان در پیست از نرم‌ترین تنظیمات استفاده کرد بدون آنکه چیز زیادی را از دست دهید زیرا به لطف باطری‌هایی که در کف خودرو نصب شده‌اند و پیشرانهٔ V6 تقریباً تخت با زاویهٔ ۱۳۳ درجه، مرکز ثقل آرتورا بسیار پایین است. همچنین ازآنجایی‌که سوپرکار مک‌لارن وزن زیادی برای مدیریت کردن ندارد، بادی‌رول و شیرجه زدن هنگام ترمز گیری همیشه به‌خوبی کنترل می‌شود. البته اگر از این هم کنترل بهتری می‌خواهید، حالت‌های اسپرت و مسابقه هرگونه حرکات بدنه‌ای که بتواند تعادل هندلینگ ماشین را برهم بزند حذف می‌کند.

شاسی مستحکم خودرو ارتباط بسیار خوبی با راننده برقرار می‌کند و فرمان الکتروهیدرولیکی هم تصویر واضحی از آنچه چرخ‌های جلو تجربه می‌کنند را ارائه می‌دهد تا جایی که می‌توانید نوع شن یا آسفالتی که روی آن در حالت رانندگی هستید را تشخیص دهید. همچنین صرف‌نظر از تنظیمات سیستم تعلیق یا پیشرانه، مک‌لارن به دخالت پایین سیستم کمکی فرمان و همین‌طور پدال ترمز سفت با بازهٔ حرکتی کوتاه اصرار دارد که درگیری راننده با خودرو را افزایش می‌دهد. همهٔ این‌ها باعث خلق سوپرکاری شده‌اند که با وجود قدرت زیاد و کنترل بیشتر، همچنان در جاده‌های عمومی راحت و لذت‌بخش است.

آرتورا، به لطف سیستم کنترل دریفت و کنترل پایداری که مستقل از حالت‌های رانندگی عمل می‌کند، هنگام نزدیک شدن به محدودیت‌های خودرو یا راننده، به‌آرامی یادآوری می‌کند که شیوهٔ رانندگی خود را کمی اصلاح کنید. این مانند یک مربی عمل می‌کند که می‌تواند باعث پیشرفت راننده شود اما این موضوع به قیمت کاهش هیجان رانندگی تمام می‌شود. گاهی اوقات به مربی‌ای نیاز داریم که زندگی‌مان را به جهنم تبدیل کند و برخی از سوپراسپرت‌ها چنین تجربه‌ای را ارائه می‌کنند اما آرتورا این‌گونه نیست. بااین‌حال، جدیدترین محصول هیبریدی مک‌لارن نشان می‌دهد حفاظت از محیط‌زیست به معنای خداحافظی با هیجان درون‌سوز نخواهد بود. مطمئناً آرتورا زمین بازی جدیدی را برای مک‌لارن ایجاد می‌کند اما نه بدون لذت رانندگی یا مهندسی چشمگیری که این برند را به شهرت رساند.

مشخصات فنی مکلارن آرتورا

McLaren Artura 2023

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
باطری ۷.۴ کیلووات ساعت
برد الکتریکی ۱۸ کیلومتر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر
حجم صندوق بار ۱۶۰ لیتر
قیمت پایه ۲۲۹,۵۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۵۳,۸۳۵ دلار
امتیاز ۸.۸ از ۱۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Royal Driver UK

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    خیلی آرتورا رو دوست دارم. مک‌لارن با این ماشین ثابت کرد میتونه راحتی،سرعت و تکنولوژی رو باهم ترکیب کنه و یک سوپراسپرت لذت بخش برای رانندگی رو ارائه بده.

    موافقم 51
    مخالفم 4
  2. مهران

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    خییییلی زیباست 👌

    اما ۳ ثانیه😕
    برای مثال m8 ,وm5cs با وزن بیشتر و…
    نمیدونم…
    اما زیباست واقعا🥺😍صب بلند بشی اینو ببینی هم لبخند میزنی هم انگار داری چشمک میزنه که بیاااا🤤😄

    موافقم 35
    مخالفم 5
    1. TESLA

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      اگه اینطوریه : تسلا پلد صفر تا صدش ۱/۹۹ ثانیه هست و میتونه همه اینهایی که گفتی رو تو گرد و غبارش محو کنه این در حالی که قیمتش از cs کمتره ، پس آیا میشه گفت پلد از cs و m8 بهتره ؟ نه چون دنیا های اینا با هم کاملا متفاوت هست و هر کدوم برای هدف خاصی ساخته شدن ، بنابراین نباید هیچوقت یه کوپه هیبریدی رو با یه سدان پیست محور مقایسه کرد اتفاقا از نظر من آرتورا نسبت به پدربزرگ گرون قیمتش یعنی : p1 خیلی سریع هست چون فقط ۰/۲ ثانیه تو لانچ ازش عقب میوفته

      موافقم 33
      مخالفم 6
  3. R@min

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    متاسفانه اون چیزی قرار بود به عنوان جانشین نمونه های ۸ سیلندر باشه، نشده یا حداقل شروع خوبی نداشته و مشکلات ساخت و ایرادات موتوری هم برطرف نشده.

    موافقم 11
    مخالفم 19
    1. TESLA

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      این تازه اول راه نسل جدید محصولات مکلارن هست ، قراره تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۸ مدل هیبریدی و ( شاید برقی ) رونمایی کنه و سپس به طور کامل با پیشرانه های درونسوز خداحافظی خواهد کرد و مثل بقیه صرفا مشغول به ساخت محصولات تمام الکتریکی میشه ، از نظر من ساخت یه ۸ سیلندر هیبریدی تا قابل از این موعد خیلی دور از انتظار نیست

      موافقم 19
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1678 ديدگاه)

        شاید اگر راجب یه برند انبوه ساز مثله فورد که محصول ۲۰ هزار دلاری هم تولید می کنه قابل قبول باشه ب هر حال انتظار کیفیت آنچنانی یا مهندسی خاص از اون محصول نمیره و با گذشت زمان ایرادات محصول برطرف میشه، اما اینجا راجب مک لارن حرف می زنیم و قیمتی بالای ۲۰۰ هزار دلار!!! حتی اگر بخواییم با شروع نسل جدید هشت سیلندرهای M838 و M840 خود مک لارن در دهه قبل مقایسه کنیم هم می بینیم چه شروع باشکوهی داشتن با MP4 !!

        به هر حال کوچک ترین نقصی تو این کلاس قابل قبول نیست اونم وقتی فراری و پورشه بقل گوشت هستن.

        موافقم 13
        مخالفم 11
  4. کمال پاشا

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (46 ديدگاه)

    از فراری 296 بیشتر دوسش دارم اصالت این مکلان از اون فراری به نظرم بیشتر هستش

    موافقم 22
    مخالفم 13
    1. Reza Waffen SS

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      نه دیگه در این حدم نیست

      موافقم 18
      مخالفم 13
      1. Amir.ali

        ۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (47 ديدگاه)

        👍🔥فراری296 gtb یه سرو گردن ازین بالاتره

        موافقم 17
        مخالفم 8
  5. مازیار

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2509 ديدگاه)

    تو این مدت خبرهای ضد و نقیضی راجع به آرتورا شنیده شد و کلا بطور دقیق مشخص نشد که حرکت جدید مک لارن تا چه حد موفقیت آمیز بوده
    امیدوارم با معرفی محصولات دیگه بخصوص هایپرکار سولوس _ که شخصا امید زیادی به رکورد شکنی هاش دارم _ جایگاه مک لارن با توجه به تاثیر سه تفنگدار P1 / 765 / SENNA بر دهه گذشته، در آینده هم درخشان باشه

    موافقم 21
    مخالفم 1
  6. امیرحسین

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    فکر کنم این مدل بود وارد منطقه آزاد ارس شد درسته؟

    موافقم 3
    مخالفم 24
    1. TESLA

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      داش چی میگی برای خودت ، اونیکه تو ایران اومده بود mp4-12c مال عهد قاجار بود 🤣🤣😂😂😂

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. R

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1025 ديدگاه)

      تو خود انگلیس تولید نشده بیاد ایران؟

      موافقم 11
      مخالفم 0
  7. TESLA

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اصلی ترین رقیبش : فراری 296gtb هست که اون هم دقیقا شبیه این یه ۶ سیلندر پلاگین هیبرید هست با این تفاوت که فراری میتونه ۸۳۰ اسب قدرت تولید کنه و صفر تا صدش ۲/۸ ثانیه هست ، از نظر پرفورمنس یه سر و گردن از مکلارن بالاتر هست ولی متاسفانه قیمتش حدود ۸۰ هزار دلار بیش تر از آرتورا هست به خاطر همین نمیتونه یه رقیب خیلی نزدیک برای سوپرکار انگلیسی باشه به خاطر همین در حال حاضر آرتور واقعا رقیب چندانی نداره ، امیدوارم هر چه زود تر ۹۱۱ های هیبریدی و نسل جدید amg gt ( که اینم هیبریدی هست ) رونمایی بشن اونموقع باید دید که عیارش چطوری هست

    موافقم 13
    مخالفم 0
  8. احمدرضا

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    عجب چیزیه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  9. محمد امین

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    گفتنی هارو گفتند ، ولی هیچ وقت نمیشه از این طراحی و ترکیب رنگ گذشت ، قیمتش هم خیلی وسوسه انگیز هست …

    موافقم 16
    مخالفم 0
  10. Hadi

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    خیلی طراحی جذاب و زیبایی داره 👌🏼
    قدرت و امکانات خوبی داره ولی رقیبش فراری 296GTB یه چیز دیگس…

    موافقم 9
    مخالفم 3
  11. Siyavash

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (662 ديدگاه)

    واقعا مک‌لارن تویه این یک دهه پیشرفت عالی داشته و با محصول p1 ..720s واقعا یه شوک به تمام کمپانی هایه بزرگ از جمله فراری .پورشه .لامبورگینی داد که باعث پیشرفت همین کمپانی ها هم شد و یه رقابت تنگه تنگ و شدید بین این کمپانی ها ایجاد کرد برایه بهترین بودن..من خودم فن هیچ کمپانی نیستم و فقط از محصولات تمام برند ها لذت میبرم ولی بدونه تعصب باید گفت مک‌لارن واقعا عالی داره عمل میکنه..کاشکی نیسان هم فکری به حال گودزیلا پیر بکنه..الان بیشتر از ۱۴ساله که نسل عوض نکرده..هر وقت ۷۲۰ رو میبینم یاد گودزیلا میفتم که اویل ورودش تا نزدیک سال ۲۰۱۴ فکر کنم کمتر ماشینی تویه ۴۰۰ متر میتونست باهاش رقابت کنه….این مک‌لارن آرتور هم به نظرم زیباترین مک‌لارن هست که دیدم …..

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. Scuderia Ferrari

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    بسیار زیبا و چشم نواز شده با رنگ سفید
    پرفورمنس هم که قطعاً بهتر از اعداد و ارقام اعلامی هست
    ولی یه رقیب سطح بالا به نام ۲۹۶GTB داره که تایم های پیست بسیار خوبی زده تا به حال

    موافقم 11
    مخالفم 0
  13. ماکسیمیلیان

    ۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    O my god!!! very nice!!!

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا