مک لارن

معرفی هایپرکار جدید مک‌لارن W1، ابرخودروی هیبرید با 1258 اسب بخار

هایپرکار جدید مک‌لارن به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است و فقط ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

در سال ۱۹۹۲، مک‌لارن F1 بخش هایپرکار را پایه‌گذاری کرد و در سال ۲۰۱۲، مک‌لارن با هایپرکار هیبریدی P1، صنعت خودروسازی را متحول کرد. حال پس از گذشت سه دهه از زمان معرفی F1، سازندۀ بریتانیایی با معرفی هایپرکار جدید W1 به دنبال ایجاد انقلاب دیگری در جهان ماشین است. این خودرو از یک قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدید تشکیل شده است.

این موتور جدید که MPH-8 نام دارد، کاملاً از ابتدا ساخته شده است و به‌تنهایی ۹۱۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که بیشترین قدرت در بین تمام پیشرانه‌های تاریخ مک‌لارن محسوب می‌شود. این پیشرانه به لطف بلوک سبک‌وزن و پوشش پلاسمای سیلندرها، می‌تواند به ردلاین ۹,۲۰۰ rpm برسد درحالی‌که دو توربوشارژر توئین اسکرول از دور تنها ۲,۵۰۰ rpm به‌طور کامل وارد عمل می‌شوند. علاوه بر این، یک سیستم هیبریدی متشکل از یک موتور الکتریکی شار شعاعی و یک پکیج باطری ۱.۴ کیلووات ساعتی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کند.

این سیستم نه‌تنها ۳۴۲ اسب بخار به قدرت پیشرانهٔ بنزینی می‌افزاید بلکه امکان پیمودن ۲.۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. مجموع خروجی این سیستم، ۱۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۳ نیوتن متر گشتاور است که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۷ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند. حداکثر سرعت خودرو هم به‌صورت الکترونیکی روی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. سیستم هیبریدی W1 که E-Module نام دارد، تنها ۲۰ کیلوگرم وزن دارد و وزن خشک خودرو نیز فقط ۱۴۰۰ کیلوگرم اعلام شده که تنها ۴ کیلوگرم از P1 بیشتر است.

تمام قدرت قوای محرکهٔ W1 توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با دنده‌عقب برقی و یک دیفرانسیل الکترونیکی فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این هایپرکار بر پایهٔ شاسی مونوکوک جدید مک‌لارن با نام آئروسل ساخته شده که موقعیت ثابت صندلی با قابلیت جابجایی فرمان و پدال‌ها و درهای جدید موسوم به آنهدرال از ویژگی‌های آن است. صندلی‌های یکپارچهٔ آئروسل باعث کاهش ۷۱ میلی‌متری فاصلهٔ محوری خودرو شده و درهای آنهدرال نیز جریان هوا را روی گلگیرهای جلو بهبود می‌بخشد. W1 بیش از ۳۵۰ ساعت در تونل باد آزمایش شده و مک‌لارن بیش از ۵ هزار نقطه را بررسی کرده است تا آیرودینامیک‌ترین هایپرکار تاریخ خود را تولید کند.

W1 به بال عقب فعال موسوم به لانگ تیل مجهز شده که از F1 GTR سال ۱۹۹۷ الهام گرفته است. این بال هم ضریب درگ را کاهش می‌دهد و هم باعث افزایش داون‌فورس می‌شود. به گفتهٔ مک‌لارن، این بال قابلیت تغییر شکل دارد و در حالت مسابقه به‌تنهایی ۶۵۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. با همراهی بال فعال جلو نیز مجموع داون‌فورس W1 به ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد. در حالت مسابقه، ارتفاع خودرو در جلو ۳۸ میلی‌متر و در عقب ۱۸ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند و طول اسپویلر فعال عقب به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. این بال همچنین هنگام ترمز گیری‌های شدید به‌عنوان ترمز هوایی هم عمل می‌کند.

W1 از لاستیک‌های پیرلی P زیرو تروفئو RS استفاده می‌کند که در جلو ۲۶۵ و در عقب ۳۳۵ هستند. علاوه بر این، لاستیک‌های جاده‌ای‌تر پیرلی P زیرو R هم برای خودرو قابل انتخاب خواهد بود. برای متوقف کردن این هیولا هم ترمزهای کربن سرامیکی با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب در نظر گرفته شده است. به لطف این ترمزها، W1 ظرف ۲۹ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به سکون می‌رسد و توقف از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز فقط در ۱۰۰ متر صورت می‌گیرد.

در داخل W1 شاهد یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه پورت‌های USB هستیم درحالی‌که پشت صندلی‌ها هم محفظهٔ کوچکی با ظرفیت ۱۱۶ لیتر تعبیه شده است. از مک‌لارن W1 تنها ۳۹۹ دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام ۲.۱ میلیون دلار قیمت دارند و همگی قبلاً فروخته شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۸ دیدگاه‌ها

  1. ar-ma-n

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    عجب مقاله ای بود دمتون گرم البته همیشه همچین انتظاری میره از پدال بعد معرفی هایپرکار ها و خب این نشون از تیم قوی و مدیرت هستش.(کامنت ها سرشار از عشق میشه دیده)

    موافقم 36
    1. SMS

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (605 ديدگاه)

      رقیب قدری برای کروت c8 جدید هست
      اما چرا سرعتش رو محدود کردن؟

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Rman

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (118 ديدگاه)

        کوروت سوپر کار حساب میشه و این هایپر کار
        اون ۱۵۰ هزار دلار و تولید انبوه و این بالای ۲میلیون دلار و تولید محدود،البته کوروت جدید استثنایی هست و خودم خیلی بهش علاقه‌ دارم و با موتور بنزینی بیش از ۱۰۰۰اسب و قیمت خیلی مناسب و بسیار ارزشمند هستش و حریف خیلی قدری برای ماشین هایی با قیمت های خیلی بالاتر از خودش هستش

        1. Nismo

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1469 ديدگاه)

          کوروت با 1000 اسب توی قلمرو هایپرکارها نفوذ کرده پس طبیعیه که با اونا مقایسه بشه

          موافقم 5
          مخالفم 3
    2. آرمان

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      در اینکه شاهکار مهندسی هست و استثنایی شکی نیست ولی نظر من جلوش خیلی شبیه ماشین های برقی شده و از اون حالت مک لارنی خارج شده

      موافقم 3
      مخالفم 5
  2. Hadi

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    شاهکاره فقط کاش سقف سرعتش به ۴۰۰ میرسید…

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. MehdiTurbo

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    طراحی بیرونش دوست داشتم هر چند خیلی خاص نبود ولی خب زیباست
    ولی کابینش اصلا دوست ندارم کلا از کابین تسلایی مانیتوری خوشم نمیاد و کل ماشین از چشم میندازه چه کابین این مک لارن باشه چه لامبورگینی جدید اصلا ماشین برای راننده کابینشه
    امیدوارم مانیتور تسلایی حذف بشه کابین لامبو و مک به قبلش برگردع کابین لامبو که فوق العاده بود و صد حیف

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. مجید

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    طراحی لایکن هایپراسپرت اونقدر از زمانش جلوتر بود که هر چقدر جلوتر میریم شباهت‌های بیشتری بین ماشینای جدید و اون می‌بینیم.
    هم روئلتو و هم W1 به شدت جلوشون من رو یاد لایکن هایپراسپرت میندازه.

    موافقم 15
  5. DonJavad

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    طراحیش منو یاد ماشین های برقی چینی میندازه.

    موافقم 3
    مخالفم 13
  6. Dariush

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    اصلا زیبا نیست پی وان واقعا در مقابل این یه چیز دیگست و یک پست رفت از نظر طراحی محسوب میشه کابین هم که طراحی تکراری داره مثل محصولات بی ام دبلیو

    موافقم 14
    مخالفم 15
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    همین الآن مشخصات غیررسمی جانشین LaFerrari اعلام شد و آدرنالین زد بالا
    بی صبرانه منتظر رونمایی اسب سرکش مارانلو هستم ….

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. BMW

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    هی جالبه

  9. R

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    ظاهرش مثل P1 انقلابی و متفاوت نیست و بیشتر شبیه سری ۶۰۰ و ۷۰۰ خود مک لارنه این برای یه پرچمدار افت داره شبیه سوپراسپرتای پایین تر از خودش باشه
    اما یه نکته دیگه گفتن ۰ تا ۲۰۰ تو ۵.۸ ثانیه میره که با شیرون سوپراسپرت برابره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  10. Adnan

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    شاید زیبای سلیقه ای ولی از نظر من جلو ماشین اصلا زیبا نیست شبیه هایپر کار مرسدس amgفقط از پشت طراحی اش عالیه

  11. amirmohammadja79

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    رخ ماشین حس مکلارن رو نمیده یکم منو یاد نورا میندازه ولی برعکس پشت ماشین که شبیه مدل های پیشین مکلارن هست و ی جورایی نمای مدرن تر mp4 بنظر میرسه ک خیلی زبیاست
    وزن سبک پیشرانه هیولا دف عقب بودنش فوقالعادس
    مکلارن باید همین باشه

  12. 🇩🇪🇮🇹REZA🇮🇹🇩🇪

    ۱۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    شاهکار اونیه که بدون توربو بتونه قدرت بالایی تولید کنه مثل روئلتو وگرنه دو توربو را لامبو هم استفاده کنه بالای 1400 اسب میشه 😂
    شاهکار مهندسی اینجا خودشو نشون میده

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Monster 765lt

      ۲۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      داستان سر تونستنه نه اما و اگر و شاید…اگر میتونست تو این چند سال انجام میداد پس تواناییشو نداره
      مکلارن یه 12 سیلندر بیست و چند پیش تنفس طبیعی تولید کرد که لامبورگینی تا 20 سال دیگه نمیتونه رکورد هاشو بزنه حتی رکورد تاپ اسپیدشو تا الان نتوسنته بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا