چرا صندلی راننده مکلارن F1 در وسط قرار دارد؟!
25 سال از اولین باری که مک لارن F1 در خیابان حضور یافت میگذرد. این ربع قرن زمان بسیار زود گذشته است... چه کسی بهتر از طراح این خودرو میتواند منعکس کننده ویژگیهای آن باشد؟
گوردون مورای کار خود را به عنوان یک مهندس فرمول 1 شروع کرده و پیش از حضور در مک لارن برای تیم برابم کار کرده است. البته در اوایل دهه 90 میلادی او با چالش جدیدی در طراحی یک خودروی جادهای مواجه شده و مک لارن F1 نتیجهی رویارویی با این چالش بوده است.
25 سال بعد، عملکرد F1 توسط خودروهای دیگری به زیر آمده اما به خاطر داشته باشید خودروهای خیلی زیادی نتوانستهاند به رکوردهای این محصول افسانهای دست پیدا کنند. یکی از ویژگیهای فراموش نشدنی این خودرو موقعیت رانندگی بینظیر آن است به گونهای که راننده در وسط نشسته و توسط دو سرنشین دیگر احاطه میشود.
اما چرا صندلی راننده در مرکز کابین قرار داشته است؟ آیا این کار به منظور احساس بهتر اینرسی خودرو بوده است؟ یا ارائه دید پیشروی بهتر مدنظر بوده است؟ همهی این موارد در این نوع طراحی دخیل بوده اما هیچیک از آنها دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم طراحی نبوده است. همانگونه که میتوانید بهطور مستقیم از زبان مرد اصلی F1 بشنوید، دلیل اصلی قرار داشتن موقعیت رانندگی راننده در وسط به خاطر موقعیت پدالها بوده است!!!