معرفی رسمی سنا، هایپرکار جدید مکلارن
نهایتاً پس از انتظاری طولانی، مکلارن هایپرکار جدید خود را معرفی کرد. این خودرو که قبلاً با نام P15 شناخته میشد، رسماً سنا نام گرفته است. این نام به یاد آیرتون سنا، رانندهٔ افسانهای فرمول یک انتخاب شده که در سالهای 1988، 1990 و 1991 در تیم مکلارن قهرمان جهان شد. البته سنا که جدیدترین عضو سری اولتیمیت مکلارن محسوب میشود، جایگزین مستقیمی برای P1 نیست چراکه سازندهٔ بریتانیایی در حال توسعهٔ هایپرکار سهنفرهای بنام BP23 است که جایگزین رسمی P1 خواهد بود.
مکلارن خود اذعان داشته است که سنا افراطیترین خودروی جادهای است که تابهحال تولید کرده است. البته این هایپرکار در درجهٔ اول برای استفاده در پیست ساخته شده است اما خودرویی کاملاً قانونی و خیابانی محسوب میشود. رئیس مکلارن آقای «Mike Flewitt» در مورد سنا میگوید:
«مکلارن سنا شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. در این ماشین شخصیت و DNA موتوراسپرت مکلارن بهصورت قانونی برای استفاده در جادههای معمولی ارائه شده است. هر عنصر این عضو جدید سری اولتیمیت تمرکز بینظیری روی عملکرد دارد تا خالصترین اتصال بین راننده و ماشین برقرار شده و تجربهای تکرار نشدنی از رانندگی در پیست را ارائه کند. کاری که فقط یک مکلارن میتواند انجام دهد».
ساختار بسیار سبکوزن سنا با یک شاسی فیبر کربنی که از پلتفرم 720S گرفته شده است، وزن آنرا به عدد فوقالعادهٔ تنها 1198 کیلوگرم رسانده است که سبکترین خودروی جادهای مکلارن لقب میگیرد. برای مقایسه، سنا حدود 220 کیلوگرم وزن کمتری نسبت به 720S دارد. علاوه بر این، به آئرودینامیک این هایپرکار نیز بسیار توجه شده بهنحویکه اتاق آن به شکل قطرهٔ اشک طراحی شده است؛ اما غیرازاین، در جلو و عقب سنا از جدیدترین نسل سیستم آئرودینامیکی فعال مکلارن استفاده شده است که به گفتهٔ سازنده، داونفورس و کنترل آئرودینامیکی را تا سطح بیسابقهای افزایش داده است.
ازجملهٔ ویژگیهای آئرودینامیکی سنا میتوان به تیغهها، فلپهای متحرک مخفی در ورودیهای هوا و بال عظیم عقب اشاره کرده که آخری بیش از همه توجه را به خود جالب میکند و یکی از ویژگیهای ظاهری جذاب خودرو محسوب میشود. سنا به یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز است که در پشت راننده قرار گرفته و نیروی آن توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. این موتور 800 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد که درنتیجهٔ نسبت قدرت به وزنی برابر با 668 اسب به بخار به هر تن را برای سنا فراهم میکند.
اما مکلارن هنوز اعداد و ارقام عملکردی هایپرکار جدید خود را اعلام نکرده و نگفته این ماشین چقدر سریع است و صرفاً به بیان «عملکردی وحشیانه» بسنده کرده است. بااینحال میتوان از یکی از قدرتمندترین مکلارنهای جادهای تاریخ انتظار داشت که ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 320 کیلومتر در ساعت را داشته باشد. برای سیستم تعلیق سنا از نسخهٔ تجدیدنظر شدهٔ تعلیق مستقل دو جناقی P1 با کمکفنرهای تطبیقی هیدرولیکی و نوار آنتی رول استفاده شده است که مکلارن آنرا کنترل فعال مسابقهای شاسی مینامد.
کمکفنرهای تطبیقی جلو و عقب و چپ و راست این خودرو بهصورت هیدرولیکی به یکدیگر متصل هستند و هر کمکفنر دارای دو سوپاپ است که بهطور مستقل اقدام به فشردن و بازگرداندن به حالت اولیه میکند. میزان سفتی تعلیق نیز بهصورت مجزا با استفاده از سیستم K-damper کنترل میشود؛ اما در سنا علاوه بر حالات رانندگی راحت، اسپرت و پیست که در P1 و 720S وجود داشتند، یک حالت تازه توسعه یافته هم بنام مسابقه اضافه شده است که ارتفاع خودرو را کم کرده، مرکز ثقل آنرا پایین میآورد و تعلیق را به میزان قابلتوجهی سفتتر میکند تا ماشین برای ایجاد کولاک در پیست آماده شود.
مکلارن ادعا کرده است که سیستم ترمز سنا پیشرفتهترین سیستمی است که تاکنون برای یک خودروی جادهای ساخته شده است. در این سیستم ترمز از دیسکهای کربن سرامیکی به همراه تکنولوژی موتوراسپرت استفاده شده است. همچنین این هایپرکار روی لاستیکهای پیرلی P Zero Trofeo R قرار گرفته که برای مسابقه طراحی شدهاند اما قابلیت استفادهٔ جادهای را هم دارند. به لطف تمامی این ویژگیها، رئیس بخش اولتیمیت مکلارن آقای «اندی پالمر» در مورد سنا میگوید این خودرو عملکردی واقعی را با توجه به حد تواناییهای هر راننده ارائه میکند.
برای وارد شدن به شاهکار جدید مکلارن باید درهای فیبر کربنی آنرا به سمت بالا باز کرد. این درها دارای پنجرههایی دوتکه هستند که قسمت بالایی آنها ثابت بوده و قسمت پایینی باز میشود. علاوه بر این، در قسمت میانی درها نیز قسمتی شیشهای کار شده است که به گفتهٔ مکلارن موجب حس افزایش فضای داخلی میشود. البته امکان سفارش پانلهای فیبر کربنی بجای این قسمتهای شیشهای هم وجود دارد که در این صورت کابین خودرو تاریکتر خواهد شد. در کابین سنا فضایی ساده دیده میشود که صرفاً وسایل ضروری در آن تعبیه شده است. در اینجا صندلیهایی فوق سبک با حمایتکنندههای جانبی بلند نصب شده درحالیکه بسیاری از اجزا مانند دستگیرهٔ درها، دکمهٔ استارت و دکمهٔ بالابر شیشهها روی سقف تعبیه شده است.
غربیلک فرمان سنا عاری از هرگونه دکمه و سوئیچ است درحالیکه یک نمایشگر بسیار باریک و ساده هم در جلوی راننده قرار گرفته که دور موتور، دندهٔ درگیر و سرعت خودرو را نشان میدهد. دیگر اطلاعات و تنظیمات اما از طریق نمایشگر وضوحبالای مرکزی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Folding Driver Display مکلارن ارائه میگردد. یک فضای بار کوچک برای قرار دادن اشیائی چون کلاه و لباس مسابقه هم درون کابین در پشت صندلیها در نظر گرفته شده است.
از سنا تنها 500 دستگاه تولید خواهد شد که همگی بهصورت دستساز ساخته میشوند و همهٔ آنها فروخته شدهاند. هرکدام از این خودروها در بریتانیا 750 هزار پوند قیمت دارند که معادل حدود یکمیلیون دلار است. آخرین دستگاه سنا در یک حراجی به قیمت 2 میلیون پوند فروخته شد و کل این مبلغ به بنیاد آیرتون سنای فقید اهدا گردید. مکلارن سنا برای اولین بار در نمایشگاه ژنو در مارس 2018 به نمایش عمومی درخواهد آمد و تولید آن نیز در سهماههٔ سوم سال آینده آغاز خواهد شد.