ملاقات با مک لارن 765LT جدید: سبک، سریع و خشن!
درست همانند مک لارن 600LT و 600LT اسپایدر که نسخههایی خشنتر و گیراتر از مک لارن 570S کوپه و اسپایدر بودند، زمان دمدراز شدن مک لارن 720S نیز فرا رسیده است. با مک لارن 765LT جدید آشنا شوید، خودرویی سبکتر، سریعتر و حتی گیراتر نسبت به سوپرکار فوقالعاده جذاب 720S!
همانند دیگر مدلهای LT، مک لارن بر طول این خودرو افزوده و درعینحال آن را تا حد امکان سبک و پاسخگو نگه داشته است. در مقایسه با 720S استاندارد، 765LT از فیبر کربن در پانلهای بدنه و قطعات استفاده کرده و بنابراین 80 کیلوگرم سبکتر از مدل عادی میباشد. قوای محرکه و شاسی نیز بهبود یافتهاند. همچنین ویژگیهای راحتی و رفاهی 720S حذف شدهاند تا وزن خودرو کاهش یابد.
اسپلیتر جلوی طویلتر، سپر جلوی جدید، رکابهای جانبی متمایز، سپر عقب بازطراحی شده، بال عقب گیرا و دیفیوزر عقب کشیده نیز خاص این خودرو بوده و از فیبر کربن تولید شدهاند. حتی نگهدارنده پلاک نیز از متریال سبکوزن تشکیل شده است. کاپوت، گلگیرهای جلو، دربها و گلگیرهای عقب بهصورت استاندارد از جنس آلومینیوم سبکوزن هستند اما بهصورت سفارشی با فیبر کربن نیز در دسترس هستند تا وزن خودرو بیش از پیش کم شود.
کاهش وزن 765LT به کابین نیز سرایت کرده به گونهای که شاهد بخشی متمرکز روی پیست هستیم. در کابین خودرو صندلیهای مسابقهای با پوسته فیبر کربنی نصب شدهاند و سبکتر از صندلیهای 720S هستند. تونل مرکزی سفارشی و سبکوزن نیز از کامپوزیت کربن ساخته شده و ضخامت پانل در حد چند میلیمتر است. فیبر کربن موردبحث همچنین در فرمان و پانل دینامیکی بکار رفته است. گزینههای فیبر کربن بیشتر را میتوان از طریق بخش MSO سفارش داد تا این خودرو به شدت سبکوزن شود.
تریم آلکانترای سبکوزن بهصورت گستردهای در کابین بکار رفته و شما بهتر است چیزهای لوکسی همچون کفپوشها را فراموش کنید. همچنین فرمان بهصورت دستی تنظیم میشود. سیستم تهویه مطبوع و صوتی بهصورت استاندارد وجود ندارند اما اگر بخواهید میتوان آنها را بدون دریافت هزینهای نصب کرد.
برای اولین بار در یک مک لارن LT مدرن، ضخامت شیشههای جانبی کاهش یافته است. شیشه جلو نیز نازکتر بوده و ستونهای C نیز از موارد سبکوزن هستند. بخشهای بالایی دربهای دو سطحی نیز پذیرای پانلهای فیبر کربنی شدهاند.
سیستم اگزوز کاملاً تیتانیومی که دارای چهار خروجی است تنها 10.8 کیلوگرم وزن داشته و 40 درصد سبکتر از سیستمهای اگزوز فولادی قابلمقایسه میباشد. در نتیجه تمامی این تغییرات، مک لارن 765LT وزن خشک 1228.7 کیلوگرمی دارد.
زیر کاپوت این هیولا پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو با قدرت 755 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتون متری جا خوش کرده و بنابراین 765LT قویترین مک لارن LT جادهای تاریخ است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.7 ثانیهای و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت 7.2 ثانیهای نوید پرفورمنس دیوانه کنندهای را میدهند. این نیرو از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخ ها منتقل میشود.
تعویض دندههای گیربکس نیز برای شتاب گیری بهتر بهبود یافته و بنابراین میتوانیم پاسخ پدال گاز تقریباً آتی و شتاب گیری بین دندهای سریعتر نسبت به 720S را تجربه کنیم. دیسکهای ترمز سرامیک کربنی مک لارن سنا نیز قدرت توقف فوقالعادهای ایجاد میکنند. با قدرت 614 اسبی به ازای هر تن از وزن خودرو، مک لارن 765LT بهترین نسبت قدرت به وزن در کلاس را داشته و بیش از 49 اسب بخار به ازای هر تن بهتر از رقبا میباشد.
به منظور هماهنگی با قدرت بیشتر پیشرانه، این هیولا گیراتر شده است. اسپلیتر جلو به سطح زمین نزدیکتر شده است. تیغههای عمودی در بخش کناری اسپلیتر جلو نیز به عبور جریان هوا از رینگهای جلو کمک میکنند. دماغه نیز کمی طویلتر شده و سپر و اسپلیتر جلو بیشتر به سمت جلو طراحی شدهاند.
یک بال عقب فعال نیز وجود دارد که کشیدهتر شده است. این تغییرات باعث شدهاند طول کلی خودرو 5.6 سانتیمتر بیشتر شود. موقعیت خاص بال باعث افزایش داون فورس میشود. همچنین نسبت داون فورس به درگ این خودرو نسبت به 720S حدود 20 درصد بهبود یافته است.
مک لارن 765LT از رینگهای 10 پره جدید با پیچهای تیتانیومی استفاده کرده و لاستیکهای پیرلی پی زیرو تروفئو R نیز این رینگها را در آغوش گرفتهاند. این رینگ و لاستیکها نیز سبکتر هستند.
همانگونه که نام خودرو نشان میدهد تنها تعداد 765 دستگاه از مک لارن 765LT تولید خواهد شد. هنوز قیمت و زمان عرضه این هیولا مشخص نیست اما انتظار میرود قیمت آن بسیار بیشتر از بهای پایه 299 هزار دلاری 720S باشد.