موشک زمینی! بررسی تخصصی مک‌لارن 765LT جدید

چهارشنبه 23 مهر 1399 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
McLaren 765LT 2020 UK-23
محصولات دم‌دراز یا همان LT مک لارن همیشه خاص بوده‌اند. اولین مدل جاده‌ای یعنی 675LT در سال 2015 و با ادعاهای مهمی وارد میدان شد و مک لارن امیدوار...
تبلیغات

محصولات دم‌دراز یا همان LT مک لارن همیشه خاص بوده‌اند. اولین مدل جاده‌ای یعنی 675LT در سال 2015 و با ادعاهای مهمی وارد میدان شد و مک لارن امیدوار است محصول جدید این سری یعنی 765LT نیز بازخوردهای خوبی را دریافت کند.

با اعداد مشابهی روبرو هستیم اما این خودرو حداقل از نظر تکنولوژیکی یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود. مک لارن خودش می‌گوید با 765LT فصل جدیدی در تاریخ مدل‌های LT شروع شده است چیزی که واقعاً برجسته به نظر می‌رسد.

اما زمانی که به اعداد نگاه می‌کنید می‌فهمید مک لارن حقیقت را می‌گوید. پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی این خودرو قدرت 765 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتون متری تولید می‌کند. وزن خشک 765LT تنها 1229 کیلوگرم بوده و 80 کیلوگرم سبک‌تر از اسطوره‌ی این برند یعنی 720S می‌باشد. در واقع وزن این سوپرکار تازه‌نفس به اندازه فورد فوکوس بوده اما خب قدرت آن 6 برابر بیشتر از یک هاچبک خانوادگی متوسط است.

به این ترتیب شاهد ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.7 ثانیه‌ای هستیم و برجسته‌تر اینکه تنها 7 ثانیه زمان لازم است تا سرعت این هیولا از سکون به 200 کیلومتر در ساعت برسد. رقبای سوپرکار را فراموش کنید، 765LT به اندازه سوپربایک ها سریع است.

به لطف پیستون‌های آلومینیومی و سرسیلندر گرفته شده از سنا و همچنین استفاده از پمپ سوخت بهتر و... این خودرو تفاوت‌هایی نسبت به 720S دارد.

همچنین فنرهای سفارشی و دامپرهای ارتقا یافته‌ای در خودرو بکار رفته است. از طرف دیگر فاصله بین چرخ های روبرویی در جلو 6 میلی‌متر افزایش یافته و ارتفاع خودرو نیز 5 میلی‌متر کمتر از برادر استاندارد خود است. به این موارد باید بال عقب بزرگ‌تر را نیز به عنوان بخشی از آئرودینامیک فعال 765LT اضافه کرد آئرودینامیکی که 25 درصد داون فورس بیشتری تولید می‌کند.

رینگ‌های سبک‌وزن و لاستیک‌های چسبان پیرلی تروفئو R حدود 20 کیلوگرم وزن را کاهش داده‌اند و سیستم اگزوز تیتانیومی سفارشی نیز 40 درصد سبک‌تر از نمونه‌ی فولادی مشابه می‌باشد.

کار با ترمزها، فرمان و باقی عملکردهای خودرو در پیست بدون هیچ‌گونه زحمتی صورت می‌گیرد. وقتی لاستیک‌ها در حالت عملیاتی خود قرار داشته باشند پایداری و اعتمادبه‌نفسی که LT منتقل می‌کنند بسیار احساس‌برانگیز است. چند سال پیش به سختی می‌توانستیم فکر کنیم 756 اسب بخار در خودرویی با وزن کم چنین عملکردی را ارائه می‌کند اما مک لارن همیشه ثابت کرده توانایی انجام کارهای سخت را دارد.

اگر با پدال گاز رفتار خوبی داشته باشید خودرو همواره شما را راضی خواهد کرد و درعین‌حال احساس ترس و وحشت را نخواهد داشت.

بجای حس ترسی که در برخی سوپرکارها وجود دارد، 765LT با بازخوردها و ترفندهای دینامیکی خود حس پایداری و اعتمادبه‌نفس را القا خواهد کرد. این خودرو طرف شماست بنابراین شما از این حرکات برای کمک به دست‌کاری هر چیزی که دوست دارید استفاده خواهید کرد.

سوپرکار مک لارن خودش را به عنوان چهار چرخی درگیر کننده و مهم‌تر از آن هیجان‌انگیز نشان می‌دهد. 765LT به همان اندازه که خودرویی جدی است نیمه سبکی هم دارد که شما را خندان می‌سازد.

فرمان خودرو فوق‌العاده بوده و میزان پاسخ و واکنش آن کاملاً حساب شده است و چسبندگی و احساس ترمزها نیز بسیار خوب بوده و کالیپرهای ترمز برگرفته از سنا روی این موضوع نقشی کلیدی دارند.

شما می‌توانید با سرعت بالا وارد پیچ‌ها شده و از چسبندگی زیاد و قدرت بالایی که هنگام خروج از پیچ در اختیارتان است لذت ببرید. اگر هم نیاز به کنترل هرزگردی چرخ ها و بهبود کشش داشته باشید گیربکس با تعویض‌های کوتاه به کمک خواهد آمد.

تجربه تست ما فقط منحصر به پیست بود و بنابراین بدون رانندگی در جاده‌های عمومی به سختی می‌توان درباره سواری 765LT قضاوت کرد اما با توجه به شرایط پیست سیلورستون می‌توان گفت سیستم تعلیق تطبیقی مک لارن پایداری بیشتری نسبت به آنچه از یک خودروی پیست انتظار دارید ارائه می‌کند.

همچنین فضای بار 150 لیتری جلو اگرچه خیلی زیاد نیست اما گاهی اوقات به کار می‌آید. همچنین شیشه عقب برای کاهش وزن از جنس پلی کربنات بوده و بنابراین دسترسی به هرگونه وسیله پشت صندلی‌های فیبر کربنی کار سختی خواهد بود. در صورت سفارش پکیج کلاب اسپورت پرو که همان صندلی‌ها را نیز شامل می‌شود میله‌های ایمنی تیتانیومی نیز در کابین نصب می‌شوند که آن‌هم کار دسترسی به وسایل را سخت‌تر می‌کند.

بین دو مدل 720S و سنا، مک لارن 765LT قرار دارد که بیشتر به سمت سنا متمایل می‌باشد. این خودرو 75 تا 80 درصد پرفورمنس و احساس سنا را با 40 درصد قیمت کمتر ارائه می‌کند. پرفورمنس این خودرو از هر جنبه‌ای فوق‌العاده بوده و البته به این مورد باید وضعیت خاص بودن خودرو را نیز اضافه کرد؛ اما شما می‌توانید هر لحظه‌ای که دوست داشتید از عملکرد 765LT لذت ببرید. در این بخش از بازار هیچ شرکتی نمی‌تواند مثل مک لارن خودرویی برای راننده بسازد.

مشخصات مک لارن 765LT

  • قیمت: 280 هزار پوند
  • پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 765 اسب بخار/800 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 2.7 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 330 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 12.3 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.