آزمایش داینوی مک‌لارن 765LT و قدرتی فراتر از عدد اعلامی

جمعه 17 بهمن 1399 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
مک‌لارن در کمتر اعلام کردن قدرت و گشتاور محصولات خود سابقه دارد و به نظر می‌رسد در مورد 765LT هم همین کار را انجام داده است زیرا درگ‌تایمز یک...
تبلیغات

مک‌لارن در کمتر اعلام کردن قدرت و گشتاور محصولات خود سابقه دارد و به نظر می‌رسد در مورد 765LT هم همین کار را انجام داده است زیرا درگ‌تایمز یک دستگاه از این خودرو را روی داینو قرار داده و 770 اسب بخار را روی چرخ‌ها ثبت کرده است. توجه داشته باشید که خودروسازان قدرت روی میل‌لنگ را اعلام می‌کنند و قدرت روی چرخ‌ها همواره از قدرت روی میل‌لنگ کمتر است؛ بنابراین به نظر می‌رسد قدرت 765 اسب بخاری که مک‌لارن برای این سوپراسپرت اعلام کرده حدود 100 اسب بخار کمتر از قدرت واقعی آن است.

البته شاید برخی اعتبار آزمایش درگ‌تایمز را زیر سؤال ببرند اما یک آزمایش داینوی دیگر هم توسط هنسی انجام شده و در آن روی چرخ‌ها قدرت حتی بیشتری برابر با 780 اسب بخار ثبت شده است؛ بنابراین، با توجه به اتلاف نیرویی که در مسیر انتقال قدرت صورت می‌گیرد، پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی 765LT درواقع باید بین 885 تا 900 اسب بخار قدرت داشته باشد که اختلاف بسیار زیادی با عدد اعلامی مک‌لارن دارد. البته روی داینو دندهٔ درگیر هم می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد و تیم درگ‌تایمز عدد 770 اسب بخار را با دندهٔ پنج ثبت کرده است. سپس آن‌ها دندهٔ شش را هم امتحان کرده و به عدد 757 اسب بخار رسیده‌اند. هنسی هم آزمایش خود را در دندهٔ پنج انجام داده است.

طبق محاسبات، گیربکس‌های اتوماتیک سنتی می‌توانند بیش از 25 درصد از قدرت پیشرانه را تلف کنند اما اعتقاد بر این است که گیربکس‌های مدرن دوکلاچه کارآمدتر هستند. طراحی موتور وسط نیز به معنای عدم نیاز به یک میل‌گاردان بزرگ است که اتلاف نیرو را کاهش می‌دهد. با توجه به این موارد، درگ‌تایمز بر اساس تجربیات قبلی خود و همین‌طور اطلاعاتی که از گیربکس دوکلاچهٔ فورد GT به دست آورده به عدد 13 درصد برای اتلاف نیرو رسیده است؛ بنابراین، قدرت 765 اسب بخاری که توسط مک‌لارن برای 765LT اعلام شده درواقع قدرت روی چرخ است و قدرت روی میل‌لنگ حدود 100 اسب بخار از این عدد بیشتر است.

البته نوع بنزین هم می‌تواند در نتیجهٔ آزمایش داینو تأثیرگذار باشد. درگ‌تایمز برای آزمایش خود از بنزین اکتان 100 استفاده کرده درحالی‌که هنسی اولین آزمایش خود را با سوخت اکتان 93 و پیشرانهٔ داغ انجام داده و به عدد 748 اسب بخار رسیده است. سپس بعد از یک ساعت که پیشرانه خنک شد و سوخت مسابقه‌ای اکتان 109 در باک آن ریخته شد، داینو عدد 780 اسب بخار را نشان داده است. درهرحال چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که قدرت اعلامی مک‌لارن برای 765LT کمتر از میزان واقعی است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.