درگ مکلارن P1 و مکلارن 750S، هایپرکار دیروز یا سوپرکار امروز؟
آیا یک سوپرکار امروزی میتوان حریف هایپرکار یک دهه پیش شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مت واتسون مکلارن 750S را در برابر P1 قرار داده است. این دو مکلارن از نظر وزن و قدرت موتور درونسوز بسیار به هم نزدیکاند. P1 هیبریدی با وجود سن یک دههای، ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن دارد، درحالیکه 750S کمی سبکتر و ۱۴۴۰ کیلوگرم است. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی P1 بهتنهایی ۷3۷ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه خروجی موتور 4 لیتری V8 توئین توربوی 750S به ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. البته P1 یک موتور الکتریکی هم دارد که مجموع خروجی را به 916 اسب بخار و 900 نیوتن متر میرساند.
در مسابقهٔ درگ، P1 موفق شد 750S را با اختلاف چند دهم ثانیه شکست دهد. در بهترین زمان 400 متر، P1 زمان خیرهکننده ۱۰.۱ ثانیه را ثبت کرد درحالیکه 750S با موتور بنزینی خالص تایم ۱۰.۳ ثانیه را به دست آورد. در مسابقه رولینگ، P1 بار دیگر بدون زحمت 750S را پشت سر گذاشت. علاوه بر این، هایپرکار یک دهه پیش مکلارن در آزمایش توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت نیز در مسافت کوتاهتری نسبت به 750S به سکون رسید. برای یادآوری، P1 بهعنوان دومین محصول سری آلتیمیت مکلارن تا دسامبر ۲۰۱۵ در تعداد محدود ۳۷۵ دستگاه تولید شد.
مشخصات فنی
مکلارن 750S | مکلارن P1 | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو | 3.8 لیتری V8 توربو هیبریدی |
قدرت | 750 اسب بخار | 916 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر | 900 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1440 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |
محور محرک | عقب | عقب |
قیمت | 318,085 دلار | 1,150,000 دلار |