مکلارن تسلیم شد، ابرشاسیبلند هیبرید برای رقابت با فراری ساخته میشود
مکلارن که همواره با سوپراسپرتهای سریع دونفره شناخته میشد، سرانجام در برابر فشار بازار تسلیم شد و رسماً تأیید کرد که اولین شاسیبلند تاریخ خود را خواهد ساخت. این خودرو که مکلارن از آن با عنوان وسیله نقلیه پرفورمنس مشترک (SPV) یاد میکند، مستقیماً برای رقابت با فراری پوروسانگوئه طراحی شده و با برچسب قیمت احتمالی ۴۰۰ هزار دلار، انتظار میرود در سال ۲۰۲۸ به بازار عرضه شود. این تصمیم یک تغییر مسیر استراتژیک برای شرکتی است که سالها با مشکلات مالی و فروش پایین دستوپنجه نرم کرده و پیشازاین، بارها ساخت یک شاسیبلند را رد کرده بود. مدیران مکلارن امیدوارند این محصول جدید، همانند مدلهای مشابه از پورشه و لامبورگینی، به ستون فقرات مالی برای شرکت تبدیل شود و با فروش بالا، بودجه لازم برای توسعه نسلهای آینده سوپراسپرتهای این برند را تأمین کند.
مایکل لایترز، مدیرعامل مکلارن، تأیید کرده که این شاسیبلند از یکی از پیشرانههای موجود این شرکت بهره خواهد برد. گزینه محتمل، نسخهٔ پلاگینهیبریدی نسل آینده موتور V8 توئین توربوی مکلارن است. بااینحال، بزرگترین چالش، پلتفرم این خودرو است. لایترز تمایل خود را برای همکاری با یک شریک استراتژیک بهمنظور کاهش هزینهها اعلام کرده است. درحالیکه نامهایی مانند بامو در گذشته مطرح شده بودند، به نظر میرسد محتملترین گزینه، همکاری با استارتاپ بریتانیایی Forseven باشد. این شرکت که پیشازاین روی یک پلتفرم شاسیبلند برقی کار میکرده، توسط شرکت مادر هر دو کمپانی یعنی CYVN Holdings با مکلارن ادغام شده است. این سناریو میتواند به مکلارن اجازه دهد تا از فناوریهای شرکت نیو، خودروساز برقی چینی که CYVN سرمایهگذاری سنگینی در آن انجام داده نیز بهرهمند شود. البته ساخت یک پلتفرم اختصاصی هم هرچند پرهزینهتر خواهد بود اما به مهندسان مکلارن آزادی عمل بیشتری برای دستیابی به وزن کمتر و طراحی منحصربهفرد خواهد داد.