حراج دو ابرخودروی افسانهای گوردون موری، مکلارن F1 یا GMA T.50؟
در یک رویداد کمنظیر، دو شاهکار مهندسی از ذهن خلاق گوردون موری، یعنی ابرخودروی افسانهای مکلارن F1 و جانشین معنوی آن، GMA T.50، قرار است در حراجی ساتبیز ابوظبی به فروش گذاشته شوند. این حراج، فرصتی استثنایی برای کلکسیونرها فراهم میکند تا دو نسل از تفکر انقلابی یک طراح را در کنار هم تماشا کنند. اولین ستارهٔ این حراج، یک دستگاه مکلارن F1 مدل ۱۹۹۴ با شاسی شماره ۰۱۴ است که چهاردهمین نمونه از مجموع ۶۴ دستگاه جادهای ساخته شده به شمار میرود. این خودرو که در ابتدا به رنگ زرد تیتانیوم به خانواده سلطنتی برونئی تحویل داده شده بود، بعدها به بریتانیا بازگشت و پس از مدتی مالکیت توسط دیوید کلارک، مدیر سابق مکلارن، به آمریکا فرستاده شد.
این F1 در سال ۲۰۰۶ توسط مالک جدیدش برای یک بازسازی کامل به کارخانه مکلارن در ووکینگ فرستاده شد و در آنجا به رنگ سفید خیرهکننده ایبیز و کیت آیرودینامیکی داونفورس بالا مجهز شد؛ اما ویژگی منحصربهفرد این خودرو، داشتن امضای دو قهرمان افسانهای فرمول یک، یعنی مایکل شوماخر و لوئیس همیلتون است که ارزش آن را دوچندان میکند.
در سوی دیگر، ابرخودروی مدرن GMA T.50 مدل ۲۰۲۵ قرار دارد که بهعنوان ادای احترام به F1 و تجسم ۳۰ سال پیشرفت تکنولوژی ساخته شده است. این خودرو که سیوپنجمین نمونه از تنها ۱۰۰ دستگاه تولیدی است، عملاً یک خودروی نو با کارکرد تنها ۲۱۷ کیلومتر محسوب میشود. قلب تپنده T.50 یک موتور V12 چهار لیتری ساخت کاسورث است که با توان ۶۶۱ اسب بخار و ردلاین حیرتانگیز ۱۲ هزار rpm، یکی از هیجانانگیزترین پیشرانههای تاریخ را به نمایش میگذارد. وزن این خودرو به لطف مهندسی پیشرفته، زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم است و با بهرهگیری از یک فن در بخش عقب بدون نیاز به بالهای بزرگ، داونفورس فوقالعادهای تولید میکند.
حضور همزمان این دو خودرو در یک حراجی روایتی از تکامل فلسفه طراحی گوردون موری است. مکلارن F1 نماد اوج مهندسی دهه ۹۰ و خودرویی که قوانین سرعت را بازنویسی کرد و T.50، عصاره تمام تجربیات او و اوج تکنولوژی مدرن در قالبی خالص و رانندهمحور است. انتخاب میان این دو، انتخابی میان یک اسطوره کلاسیک و یک معجزه مدرن است.