مکلارن نسخه جادهای هایپرکار لمان خود را معرفی کرد
مکلارن در فستیوال سرعت گودوود 2025 از پروتوتایپ هایپرکار مسابقهای استقامتی خود رونمایی کرده است. این خودرو با رنگآمیزی نقرهای و نارنجی خیرهکنندهای به نمایش درآمد که یادآور طرح استفادهشده در مراحل تست و توسعه مدل افسانهای مکلارن F1 GTR است؛ خودرویی که در سال 1995 در مسابقه 24 ساعته لمان به پیروزی رسید. مکلارن اکنون با هدف تکرار این موفقیت تاریخی، قصد دارد در سال 2027 در کلاس هایپرکار WEC شرکت کند.
برخلاف مکلارن F1 که خودرویی جادهای بود و برای مسابقات آماده شد، این هایپرکار جدید که با نام «پروژه استقامت» شناخته میشود، بهطور خاص برای قوانین هیبریدی LMDh طراحی شده است که پایه کلاس هایپرکار WEC و کلاس GTP در مسابقات IMSA آمریکای شمالی است؛ اما مکلارن قصد دارد مشتریان خود را نیز در این تجربه هیجانانگیز شریک کند.
جالب اینکه پروژه استقامت که ماه گذشته معرفی شد، برای عرضه به خریداران هم در نظر گرفته شده و به مشتریان این امکان را میدهد تا مالک خودروهایی شوند که تا حد ممکن به مدلهای مسابقهای لمان در سال 2027 نزدیک هستند. مکلارن قول داده است که این خودروها از همان پیشرانه هیبریدی V6 توئین توربوی خودروهای مسابقهای بهره ببرند و توسط شرکت دالارا ساخته شوند. این برنامه جاهطلبانهای است. آستونمارتین والکری که توسط نابغه فرمول یک، آدریان نیوی طراحی شد، ابتدا بهعنوان خودرویی جادهای ساخته شد و سپس به یک خودروی مسابقهای تمامعیار تبدیل شد. پورشه 963 RSP نیز تنها یک نمونه جادهای تک ساخت است اما مکلارن اولین شرکتی خواهد بود که مجموعهای از هایپرکارهای WEC را برای مشتریان تولید و به فروش میرساند.
علاوه بر خود خودروها، مکلارن اعلام کرده است که خریداران پروژه استقامت بهطور کامل به پشتصحنه برنامه مسابقهای WEC این شرکت دسترسی خواهند داشت و میتوانند با افراد کلیدی و رانندگان تیم تعامل داشته باشند. همچنین، این مشتریان به مسابقه لمان دعوت میشوند تا شاهد تلاش مکلارن برای پیروزی در اولین حضور خود در این رقابت باشند. مکلارن همچنین در حال برنامهریزی برای برنامهای بنام «رسیدن و راندن» است که از طریق آن، خودروهای خریداران به پیست موردنظر برده میشود. این برنامه شامل آموزش خریدارتن و یک تیم اختصاصی برای هر خریدار هم خواهد بود.