درگ جالب مکلارن 570GT با کاترهام 620R
در مسابقات درگی که هرروز و هرروز در جاهای مختلف تماشا میکنیم، بهندرت میتوانیم یک کاترهام را ببینیم زیرا این خودروی اسپرت سبکوزن بهگونهای طراحی شده است که پیچهای سخت در پیستهای مسابقه را مغلوب کند و در انجام این مأموریت، 620R رقبای بسیار کمی دارد. این ماشین با تنها 610 کیلوگرم وزن و لاستیکهای چسبنده، مثل یک خودروی مسابقهای به جاده میچسبد. علاوه بر این، پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ 620R با تولید 310 اسب بخار قدرت، نسبت قدرت به وزنی در حد سوپرکارها را ایجاد میکند.
بنابراین، کاترهام 620R در پیستها یک جانور فوقالعاده توانمند است. بااینحال، این اسپرت سبک و قدرتمند بریتانیایی در اینجا برای انجام مسابقهٔ درگ به میدان آمده و حریف آنهم مکلارن 570GT است. این خودرو هرچند محصول پایهٔ مکلارن محسوب میشود اما با برخورداری از پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربویی که 570 اسب بخار قدرت تولید میکند، سوپرکار فوقالعاده توانمندی است. در این جدال، مکلارن در قدرت از برتری قابلتوجهی برخوردار است اما از سوی دیگر، کاترهام خودروی لُختی است که حتی سقف هم ندارد درحالیکه 570GT یک سوپرکار گرند تورینگ با ویژگیهای رفاهی در داخل است. به همین دلیل، مکلارن 1500 کیلوگرم وزن دارد که هرچند در دنیای سوپرکارها وزن چندان زیادی محسوب نمیشود اما مطمئناً در مقایسه با کاترهام بسیار سنگینتر است.
در این رقابت، دو خودرو در مسابقات درگ ایستاده و رولینگ، بهطور شگفتانگیزی به هم نزدیک هستند و اختلاف واقعاً به خاطر رانندهها است. البته کاترهام از سیستمهای کمکراننده مثل لانچ کنترل و همینطور ترمز ABS بیبهره است و به همین دلیل 570GT در آزمایش صفر تا صد تا صفر به برتری میرسد. البته حتی در این آزمایش هم اگر یک رانندهٔ حرفهایتر پشت فرمان 620R قرار میگرفت احتمال تغییر در عملکرد خودرو وجود داشت.
در ویدئوهای درگ بهندرت آزمایش گوزن میبینم اما در اینجا میتوانیم شاهد این رقابت هم بین دو خودروی بریتانیایی باشیم. همانطور که انتظار میرود، این جایی است که کاترهام با وزن کم و لاستیکهای چسبندهٔ خود میدرخشد. 620R در این آزمایش بدون ضربه زدن به مخروطها میتواند به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در اینجا 570GT هم بهخوبی تغییر خط میدهد اما بااینحال حداکثر با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت میتواند این آزمایش را بدون نقص انجام دهد.