آیا مک لارن 750S توان رقابت با لوسید ایر 1234 اسب بخاری را دارد؟
سفایر پرچمدار سدان خانوادگی لوسید است که از 1,251 اسب بخار قدرت و 1,939 نیوتن متر گشتاور سود میبرد. این خودرو آنقدر سریع و پرشتاب است که در تستهای رسانه «موتورترند» و «هگرتی» عنوان سریعترین خودرو را دریافت کرد. هر چند تسلا مدل S پلِید با سه موتور برقی، پنج سرنشین، 1,020 اسب بخار قدرت و 1,423 نیوتن متر گشتاور رقیب طبیعی این خودرو محسوب میشود اما گاه شبیهبه سوپراسپرتها عمل میکند و از این حیث میتوان آن را در برابر یک سوپراسپرت قرار داد؛ هر چند رقیب هر چه باشد، باز هم سریعتر سفایر نخواهد بود!
رقیبی غیرمنتظره؛ مکلارن 750S
برای مثال میتوان به مکلارن 750S نگاه کرد که خودرویی باکیفیت، قدرتمند، توانا، زیبا و یکی از بهترین سوپراسپرتهای بازار جهانی در سال به شمار میرود. این کوپه که جایی پایینتر از پرچمدار برند خود یعنی 765LT قرار میگیرد، با تکیهبر بهبودهای دینامیکی و ظاهری جزئی، جایگزین 720S شد. هر چند 720S خودروی فوقالعادهای بود اما مکلارن برای آخرین محصول تمام بنزینی خود در بازار، یک نسخه بهروزرسانیشده و گرانتر از آن را با 750 اسب بخار قدرت معرفی کرد و آن را 750S نامید.
750S در پیست بهگونهای رفتار میکند که انگار کوچکترین تنگنایی برایش وجود ندارد؛ از شتابگیری گرفته تا عملیا ترمز، پیچیدن و حتی دریفتکشیدن. راننده میتواند بهخوبی حس کند که خودرو برای تلاش بیشتر او و سرعت بیشتر تمنا میکند. بدنه بهلطف سیستم کاملا خودکار کنترل شاسی بهبهترین نحو مدیریت میشود. میراگرهای تطبیقپذیر و میل ضدلغزش الکترونیکی هم همت میگذارند تا خودرو دقیقا در همان جهتی حرکت کند که راننده میخواهد.
750S حس سبکی و چابکی را بهخوبی به راننده منتقل میکند؛ حسی که بهلطف مهندسی درست و چسبندگی بالای خودرو با عدماطمینان و ناپایداری اشتباه گرفته نمیشود. گویا این خودرو با آسفالت یکی میشود. تعویضدندههای سوپراسپرت مکلارن وحشیانه انجام میشوند و شتاب خیرهکنندهای را در اختیار راننده قرار میدهند.
لوسید ایر سفایر؛ قهرمان سنگینوزن
ایر در مقایسه با 720S بیشازاندازه بزرگ و پهن به نظر میرسد؛ البته که در کلاس خودرویی خودش متداول قلمداد میشود. ورود به پیچها با کمی کمفرمانی و پیچش شاسی همراه است اما با اتمام پیچ، قدرت خیرهکننده آن با کمترین سروصدای ممکن به چرخها میرسد. با اتمام یک مسیر مستقیم، ترمزهای لوسید تمام تلاششان را برای کاهش سرعت بدنه 2,420 کیلوگرمی این سدان میکنند و هر چند نمیتوانند عملکردی مانند مکلارن 750S داشته باشند اما خوب ارزیابی میشوند. هر چه باید ایر سفایر یک سدان خانوادگی و 750S یک سوپراسپرت سرسخت است.
قدرت زیادی سه پیشرانه برقی درون این خودرو راننده را به سرعت بیشتر تشویق میکند اما با ورود با پیچها، پیچش بدنه و کمفرمانی ظاهر میشود که ناشی از وزن بالا، لاستیکهای غیرمسابقهای و درکل عملکرد نرم و خودمانی یک خودروی چهار سرنشینه به شمار میروند که هدف آن ارائه سواری راحت و بیدردسر است. بنابراین هر چند عملکرد پیست لوسید با 750S فاصله دارد اما میتوان مهندسانش را تحسین کرد.
رقابتی نابرابر؟
مکلارن 750S خودرویی بینظیر است که در پیست به بهترین شکل ممکن نقشآفرینی میکند و نشان میدهد که یک سوپراسپرت مدرن، چطور باید عمل کند. هر چقدر هم که راننده به آن فشار وارد کند، انگار باز ظرفیت دارد و میتواند سریعتر حرکت کند.
سدان ایر هم یک تلاش بینظیر از مجموعه آمریکایی لوسید است که نشان داد میتوان با ارائه یک محصول راحت و کاملا لوکس، در خط مستقیم و پیست بهترتیب عملکرد یک خودروی اسپرت توانمند و یک ابرخودرو را به نمایش گذاشت. ایر سفایر در پیست عملکرد خوبی دارد اما وقتی نوبتبه ترمز گرفتن و پیچیدن شود، قوانین فیزیک مانع آن میشوند؛ تاحدی که قرار دادن آن در برابر 750S نابرابرانه به چشم میخورد. نظر شما درباره مکلارن 750S و لوسید ایر سفایر چیست؟
مقایسه مشخصات فنی
مدل | لوسید ایر سفایر 2024 | مکلارن 750S 2024 |
پیشرانه | سه موتور برقی/ AWD | یک موتور 4 لیتری V8 تویین توربو/ RWD |
قدرت و گشتاور | 1,251 اسب بخار/ 1,939 نیوتن متر | 750 اسب بخار/ 800 نیوتن متر |
0-100 | 2.2 ثانیه | 2.7 ثانیه |
وزن | 2,420 کیلوگرم | 1,389 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 | 52 |
زمان 400 متر | 10.2 ثانیه | 9.3 ثانیه |
جعبهدنده | 1 سرعتی خودکار | 7 سرعتی دوکلاچه خودکار |
قیمت پایه | 250,500 دلار | 350,300 دلار |