مک لارن از خودروی MCL36 برای فصل جدید فرمول 1 رونمایی کرد
مک لارن خودروی جدید MCL36 را به عنوان جانشین مدل قبلی MCL35M معرفی کرد. این خودروی مسابقهای در خلال رویدادی که در مقر این برند در ووکینگ برگزار شده است معرفی شد. پس از دو توسعه دیجیتالی و محاسباتی، خودروی واقعی مک لارن برای فصل جدید فرمول 1 طی دو ماه اخیر متولد شده است و اولین بار در تستهای پیش از فصل در پیست بارسلونا هنرنمایی خواهد کرد. MCL35 که از رنگهای مات جذاب و الهام گرفته از پوشش بکار رفته در گرندپری موناکو فصل پیش سود میبرد نشان دهنده تلاشهای مک لارن برای هماهنگی با قوانین جدید مسابقات است. این تغییرات که برای فصل 2022 فرمول 1 تدارک دیده شدهاند برای ایجاد رقابتی فشردهتر، کاهش داون فورس تولیدی بال ها و توربولانس که به معضلی برای سبقتگیری در سالهای اخیر تبدیل شده بود عملیاتی میشوند.
رینگ و لاستیک بزرگتر هم یک نکته مهم دیگر است که منجر به برخی پیشبینیها درباره محدودیتهای هندلینگ نسبت به فصل قبل شده است. همچنین انتظار میرود داون فورس نسبتاً کمتر نسبت به خودروی سال پیش باعث طولانیتر شدن منطقه ترمز و ایجاد فرصتهای سبقتگیری بیشتر شود. در نظر داشته باشید که استفاده از بالچههای جدید روی چرخ ها و پوشش روی آنها جزو استانداردهای قوانین جدید هستند. تنها سه خودروی واقعی مک لارن برای فصل جدید فرمول 1 تولید شده است و MCL36 تفاوتهایی را که تیمها دارند نشان میدهد. درحالیکه خودروی AMR22 استون مارتین از سیستم تعلیق جلوی پوشرود استفاده میکند، مک لارن دارای پولرود است و از پروفایل ظریفتری سود میبرد. در کل خودروی MCL36 وزن 795 کیلوگرمی (با راننده و بدون سوخت) دارد و وزن پیشرانه هم 150 کیلوگرم را شامل میشود.
جیمز کی مدیر فنی مک لارن ریسینگ میگوید:
از زمان غلبه تأثیر زمین روی فرمول 1 چند سالی میگذرد؛ اما این ویژگی یک پتانسیل عالی برای ایجاد مسابقهای فشردهتر و هیجانانگیز در قالب قوانین جدید را ایجاد میکند
رانندگان مک لارن در فصل 2022 فرمول 1 لاندو نوریس و دنیل ریکاردو خواهند بود. البته مدیر تیم گفته است:
ما برخی قطعات و بخشهای این خودرو را پنهان کردیم اما این خودرویی است که در بارسلونا حضور خواهد یافت
مک لارن در سال 2019 قرارداد تأمین پیشرانه را با مرسدس امضا کرد و این دومین سالی است که چنین قراردادی اجرایی میشود. خودروی MCL36 نیز همانند مدل قبلی از پیشرانه مرسدس استفاده خواهد کرد. این پیشرانه 1.6 لیتری توربو و هیبریدی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است اما قدرت بیش از 1000 اسب بخاری و راندمان گرمایی بالای 50 درصدی دارد که جزو عجایب دنیای خودرو است. پیشرانه F1 M13 E پرفورمنس مرسدس-ای ام جی با دور 15 هزار همکار شاسی و گیربکس مک لارن محسوب میشود و از حمایتهای مرسدس هم برخوردار است. رانندگان این تیم پس از صرف مدت زیادی در شبیهسازها آماده رانندگی با MCL36 در دنیای واقعی میشوند. نه نوریس و نه ریکاردو تجربه رانندگی با این خودرو و با قوانین جدید را ندارند اما هر دو احساس میکنند فرصتهای زیادی وجود دارد. آنها فکر میکنند به پودیوم دست مییابند و احتمالاً پیروز مسابقات هم میشوند. زمانی که از نوریس پرسیده شد آیا از فکر کردن به اینکه شاید این خودروی جدید مناسب سبک رانندگی تو نباشد عصبی میشوی یا خیر، او گفت:
بله شاید اینگونه باشد اما این موضوع برای همه یکسان است
نوریس سپس به عملکرد گینتا جونیور در سال 2014 اشاره میکند و میگوید باید با خودروی جدید در هر فصل تطبیق پیدا کند. نوریس همچنین گفته است تمامی رانندگان نه تنها باید با حس حضور در محیط جدید کنار بیایند بلکه باید با ظاهر خودروها نیز هماهنگ شوند. او میگوید در برخی پیستهای شهری حتی بخش بالایی موانع تحت تأثیر ارتفاع لاستیکهای بزرگ و جدید قرار خواهند گرفت و شاید این امر باعث استفاده از پرچمها و علائم شود. همتیمی نوریس که به خاطر محدودیتهای ناشی از کرونا و پس از دو سال جدایی، فقط طی چند ماه اخیر توانسته است به استرالیا بازگردد و خانوادهاش را ببیند در وضعیت پرهیجانی قرار دارد. ریکاردو میگوید فصل 2021 جزو چالشبرانگیزترین فصلها برای هماهنگی با مک لارن بود و انتظار دارد در فصل جدید همهچیز را از نو شروع کند. این در حالی است که ریکاردو در مسابقه مونزای سال پیش توانست اولین پیروزی مک لارن از سال 2012 را رقم بزند.
ریکاردو گفته است:
امیدوارم شما بتوانید رانندگی آزاد من همچون یک پرنده را در سال 2022 تماشا کنید
او میگوید با حضور در خانه احساس بهتری دارد و این در حالی است که دو هفته را در قرنطینه سپری کرده است. او دوران حضور خود کنار خانواده را به عنوان چیزی که باعث کاهش فشارها میشود توصیف کرده است. از ریکاردو درباره نگرانیهایش درباره تأثیر قوانین جدید روی خودروهای فرمول 1 پرسیده شده است و او گفته است کشتی گرفتن با خودروهای مسابقهای را به یاد نمیآورد اما امیدوار است هندلینگ MCL36 بجای هیجان زشت، هیجان خوبی داشته باشد و کاکپیت خودرو نیز باعث سردرد نشود. زاک براون مدیر اجرایی مک لارن ریسینگ هم با اشاره به این نکته که از ارتباطات داخل تیم رضایت دارد به صحبتها خاتمه میدهد. او و نوریس قراردادهای طولانیمدتی را امضا کردهاند. مک لارن ریسینگ همچنین در ایندی کار و ایکستریم E حضور دارد و به نظر میرسد در سال 2022 اهمیت زیادی به موتور اسپورت خواهد داد.
براون گفته است:
تیم فرمول 1 ما به پیشرفت فوقالعاده خود در سالهای اخیر ادامه میدهد و سکانداری تیم هم با آندراس سیدل است. قوانین جدید نیز نشان دهنده یک فرصت واقعی برای تیم ماست. لاندو در سال قبل پیشرفت بسیار خوبی داشت و چهار پودیوم به دست آورد. دنیل نیز یک پیروزی احساسبرانگیز را در مونزا کسب کرد