مک لارن

مک لارن F1، گران‌ترین خودروی حراج شده در سال 2021

۳۰ سال از پدیدار شدن مک لارن F1 افسانه‌ای می‌گذرد و این خودرو جذاب‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. این خودرو به حدی گران‌قیمت شده که خالقش یعنی گوردون مورای مشهور حتی مالک یک نسخه دیگر از آن نیست چراکه نمی‌تواند مبلغ بیش از ۲۰ میلیون دلار برای چنین محصولی را بپردازد.

یک دستگاه مک لارن F1 در حراجی پبل بیچ ۲۰۲۱ به قیمت ۲۰.۵ میلیون دلار فروخته شده و آن را به گران‌ترین خودروی حراجی سال ۲۰۲۱ بدل کرده است. به این ترتیب پس از گذشت ۳۰ سال و تولید و عرضه هایپرکارهای سفارشی زیاد، F1 هنوز هم جزو جذاب‌ترین خودروهای دنیاست و خب دلیل ساده‌ای هم برای آن وجود دارد. در آغاز باید گفت مک لارن F1 حاصل نبوغ گوردون مورای به عنوان یکی از بهترین مهندسان خودرویی تاریخ می‌باشد. البته یکی از دلایلی که F1 به چنین محبوبیتی دست یافته به پیشرانه آن مربوط می‌شود. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری تنفس طبیعی این خودرو توسط ب ام و تولید شده است.

داستان پیشرانه ۱۲ سیلندر مک لارن F1 خود داستانی بسیار جذاب است. مورای بودجه کافی برای تولید پیشرانه مخصوص F1 را نداشت و به همین خاطر با چند نمونه از بهترین سازندگان پیشرانه در دنیا تماس گرفت. مورای لیستی از درخواست‌های خود برای این پیشرانه را ارائه کرد. او ابتدا با هوندا تماس گرفت اما آن‌ها از قبول این درخواست‌ها سر باز زدند. سپس او با دوست خود پاول روش در ب ام و M تماس گرفت و روش هم این چالش را قبول کرد.

اما درخواست‌های مورای چه بود؟ این پیشرانه می‌بایست ۱۲ سیلندر و تنفس طبیعی می‌بود و در هر لیتر حداقل ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و البته دور بالایی هم می‌داشت. تیم ب ام و M نه تنها تمامی این موارد را تأمین کرد بلکه یک نیروگاه آهنین شاهکار را توسعه داد، پیشرانه‌ای که برخی افراد آن را بهترین پیشرانه جاده‌ای تاریخ می‌دانند. طرفداران ب‌ام‌و قطعاً از دیدن اینکه قلب تپنده گران‌ترین خودروی حراجی دنیا در سال ۲۰۲۱ توسط این شرکت تولید شده خوشحال هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Aboalfazl demon

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    باورم نمیشه طراحی این ماشین برای ۱۹۹۰ هستش
    اگه چراغاش رو led کنی یه دست رینگ جدید بندازی شبیه هایپر کار های ۲۰۲۲ میشه

    موافقم 50
    مخالفم 4
    1. SFXSuperFast

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (263 ديدگاه)

      با یه جای متن مشکل دارم
      پیشرانه F40 با ۲.۹لیتر و ۴۷۰اسب (و توی نسخه LM با ۷۳۰اسب) از F1 یه قدم جلوتره
      با این حال F1 بدون شک همراه با F40 یکی از دو سوپرکار برتر تاریخه شاید بهترین
      هیچ سوپرکار راننده محوری به اندازه F1 و F40 تاریخ‌ساز نبود و نخواهد شد
      با طراحی های خاطره‌انگیز منحصر بفرد و بدون تاریخ انقضا.
      هرچند مک‌لارن با اینکه همه اون پرفورمنس رو ارایه میداد راحت تر و کاربردی تر از F40 بود
      ولی F40 چابکی بیشتر داشت و شتاب جانبی بیشتری تحمل می‌کرد و تو پیست هم عملکرد بهتری داشت.
      در بی نظیر بودنشون همین که بدونیم هردو این ماشینا برای چابکی و پرفورمنس تولید شدن ولی رکورددار سرعت زمان خودشون شدن کافیه.

      مطمئنم اگر فراری هم ۵۶تا مدل جاده‌ای و سرجمع ۱۰۶تا F40 تولید میکرد(۱۳۰۰تا F40 تولید کرد) الان قیمتش همین حدودا بود.
      اگر درنظر بگیریم ۱۲۰۰تاشون سالم موندن با قیمت ۱.۵ میلیون دلاری ۱.۸ میلیارد دلار ارزش کل F40 هاست
      و ارزش F1 ها اگر در نظر بگیریم که ۱۰۰تاشون سالم موندن ۲ میلیارد دلار ارزش کل F1 هاست
      [هرچند بازار وقتی انحصاری بشه ملتهب تر هم میشه]

      موافقم 7
      مخالفم 14
      1. Philipp

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        اولا که F1 سوپرکار نیست و هایپرکاره
        دوما تیراژ F1 درسته کمه اما نایاب نیست که قیمت سرسام آور بره بالا
        خودروهای نایابن که اینجوری قیمتشون زیاد میشه مثل لامبورگینی وننو

        موافقم 19
        مخالفم 3
      2. mohamadreza

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (465 ديدگاه)

        البته میشه گفت ۹۵۹ واقعا خیلی جلوتر از اف ۴۰ بود …
        سطح تکنولوژیکی F40 با ۹۵۹ قابل قیاس نیست ….
        در واقع ۹۵۹ یک سال قبل از اف ۴۰ اومد و فراری توی طراحی اون فقط یک چیز رو سر لوحه خودش قرار داده بود :
        رکورد های پورشه رو بشکن حتی اگه به قیمت هر چیزی برات تموم بشه ….
        حتما در مورد سیستم مدیریت و کنترل و توزیع گشتاور در چهارچرخ محرک ۹۵۹ تحقیق کنید تا بفهمید پورشه چه شاهکاری در دهه ۸۰ ساخت
        میخواستم خودم توضیحش بدم که متاسفانه پدال جان نمیزاره کامنت طولانی بشه

        موافقم 6
        مخالفم 4
      3. ehsan fa

        ۱۴ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1877 ديدگاه)

        خطاب به sfx
        اولا که اومدی زیر کامنت اول پاسخ غیر مرتبط گذاشتی تا دیده بشی اخیرا این کار کمتر شده بود دوما شما با فراری gto 250 آشنا نیستی تا بدونی راننده محور چیه حوصله توضیح ندارم چون حداقل ۳۰ خط میشه پس اطلاعات ناقصت رو به زور موثق جلوه نده

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. مازیار

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    خوشبختانه جانشین خلفش T50 بزودی خواهد اومد
    با پیشرانه ای که شاید بشه ازش به عنوان شاهکار موتورهای درون سوز تا به امروز یاد کرد
    و آئرودینامیکی بهتر و وزنی کمتر

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. جناب ایکس

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      اینکه قیافش شبیه باشه دلیل نمیشه جانشین خلف باشه. اگه اینطوریه لافراری هم خیلی شبیه انزو نیست، هم هیبریده هم طراحیش فرق کرده. تی۵۰ مث فراری p4/5 هست که به یادبود انزو ساخته شده و شبیه اونه و طراحشم همون طراح انزو یعنی پنینفارینا بوده ولی جانشین انزو نیست، همونطور که گوردون موری هم یکی از طراحان اف۱ بوده.

      موافقم 9
      مخالفم 7
      1. GT

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        جناب ایکس قطعا اطلاعات کاملی از T50 ندارید که اینطوری در موردش نظر میدید این خودرو یه شاهکاره که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست درست مثل خود F1
        پیشنهاد میکنم حتما مطلب زیر را مطالعه کنید
        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.pedal.ir/mclaren/%25D9%2585%25D9%2582%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B3%25D9%2587-%25DA%25AF%25D9%2588%25D8%25B1%25D8%25AF%25D9%2588%25D9%2586-%25D9%2585%25D9%2588%25D8%25B1%25DB%258C-t50-%25D9%2585%25DA%25A9%25E2%2580%258C%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2586-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%25BE%25DB%258C%25D8%25AF%25D8%25AA%25DB%258C%25D9%2584/&ved=2ahUKEwiPgeTB-I_1AhVmA2MBHZgRBKgQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw3ug7DRksHHoeVPCHab-tzX

        موافقم 8
        مخالفم 2
        1. جناب ایکس

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          منم میگم دیگه. مث فراری p4/5 هست که همه چیش عین انزو هست ولی جانشینش نیست. تی۵۰ هم همینه درسته خیلی شبیهه هم قیافه هم مشخصات ولی بنظرم جانشین نمیتونه باشه. مثلا پورشه کررا جی تی ۱۰ سیلندر بود. بس حتما باید ۹۱۸ هم ۱۰سیلندر باشه؟ که بسه گفت جانشین؟ الان که وی۸ هیبریده دژگه جانسین نیست؟ مهم اینه که مک لارن اسپید تیل رو زه عنوان جانشین معرفی‌کرده. جانشین که برابر با نسب قبلی نیست. خیلی از پادشاه ها هم جانشینشون مثل خودشون نبودن، یا بهتر بودن یا بدتر بودن، یا خلف یا ناخلف…

          موافقم 4
          مخالفم 5
        2. مازیار

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2361 ديدگاه)

          تنها شباهت اسپیدتیل به F1 آرایش صندلی هاست اما T50 موارد اشتراک اساسی با F1 داره از جمله ذات آنالوگ موتور اتمسفریک وزن فوق سبک و خصوصیت راننده محور
          و مهمتر از همه اینکه هردو ساخته ذهن یک نفر هست

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. مازیار

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2361 ديدگاه)

        اما ملاک من اصلا قیافه نیست
        گوردون مورای هم یکی از طراحان F1 نبوده بلکه خالق F1 بوده و جزء به جزئش زیر نظر اون ساخته شده
        خالق T50 هم هست که دقیقا دارای همون فاکتورهای متمایز کننده F1 هست
        فکر نمی کردم در اینکه T50 جانشین F1 هست تردیدی وجود داشته باشه بهرحال بد نیست حرف های خود گوردون مورای رو هم در این رابطه بدونیم

        https://www.pedal.ir/design/%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%88%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%b1%db%8c-t50-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1/

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. جناب ایکس

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1467 ديدگاه)

          اشتباه شما همینجاست که فکر میکنید جانشین باید حتما خیلی مثل نسل قبلش باشه. اینطوری بود دیگه نه پیشرفت زیادی رخ میداد نه تکنولوژی های جدید میومد. الان مثلا. آ ام گ وان چقدر شبیه نسل های قبلیه؟ بیشتر شبیه لامبورگینیه تا مرسدس ولی بازم فوق‌العاده هست. یا slr McLaren چقدر شبیه 300slr هست؟ شاید شبیه ترین خودرو به اف۱ تی ۵۰ باشه ولی جانشین نیست.

          موافقم 6
          مخالفم 5
    2. محمد امین

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      ببینید اگر مکلارن رو خالق این ماشین بدونیم ، پس به هر شرایط باید اسپیدتیل جانشینش باشه ، چونکه نمیشه مثلا یه ماشینی رو لامبورگینی ساخته باسه ولی جانشینش رو فراری معرفی کنه…
      اما اگر خالق f1 رو نبوغ و زحمات گوردن موری بدونیم، پس t50 جایگزینش هست که به نظر من هم جانشین خیلی بهتری میتونه باشه

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. جناب ایکس

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1467 ديدگاه)

        منم دقیقا حرفم همینه

        موافقم 4
        مخالفم 0
      2. Philipp

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        من که هیچکدوم رو جانشین واقعی F1 نمیدونم F1 اومد جامعه خودروسازی رو با یک شوک بزرگ روبرو کرد شوکی که فقط بنز تونست پاسخ مناسبی بهش بده
        ولی نه اسپیدتیل تونست همچین کاری بکنه
        نه خود T50

        موافقم 2
        مخالفم 4
        1. GT

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1662 ديدگاه)

          جناب فیلیپ لطفا بیشتر درباره T50 بخونید تا متوجه بشید که این خودرو یکی از عجایب در خودروسازی هست و بدون هر گونه اسپویلر و بالچه بزرگ (مثلا سنا) و تنها با کمک یک فن هوا چنان داون فورسی تولید میکنه که کمتر خودرو جاده ای به اون دست یافته، تمام قطعات خودرو به قدری سبک وزن هستند که وزن خودرو را به کمتر از یک تُن رسوندن و حتی والکری هم با تکنولوژی فرمول یک به چنین چیزی نرسید! در ضمن پیشرانه این خودرو از رکوردداران نسبت قدرت به حجم پیشرانه هست و قطعا پرفورمنس دیوانه واری خواهد داشت، این خودرو بشدت دست کم گرفته شده متاسفانه

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. مازیار

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2361 ديدگاه)

          GT عزیز
          من حدس میزنم که بعد از معرفی T50 و مشخص شدن عملکردش، دنیای موتوراسپرت دستکم چهار پنج سال تحت شعاع این خودرو خواهد بود بخصوص که احتمالا آخرین بنزینی خاص موتوراسپرت هم هست

          موافقم 6
          مخالفم 0
        3. Philipp

          ۱۱ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          GT جان میگم شوک بزرگ نه یکسری شاهکارهای مهندسی

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. جناب ایکس

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    بنظرم یه دونه اف۱ به ۱۰۰ تا بوت تیل شرف داره

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    ش.ت😐
    ۲۰ میلیون:||
    به ولله نمیدونن اینا چطور پول خرج کنن
    ۲۰ میلیون؟ میدی یه اسپید تیل و یه بوگاتی شیرون و یه رولز رویس و کلی ماشین خفن دیگه به جای این
    ولی واقعا واقعا کسی که کلکسیونر نباشه دلیلی برای خریدنش نباید داشته باشه:/

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. احمدرضا

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (726 ديدگاه)

      پس معلومه نمیدونی این چیه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        اتفاقا میدونم خیلی خوبم میدونم
        میدونم یه خداس یه خدا که زمان خودش تقریبا همه رکورد هارو زده
        ولی میگک کلا این جور ماشینا کلکسیونی هستن و باید توسط افراد کلکسیونر خریداری بشن

        موافقم 2
        مخالفم 3
  5. محمد امین

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    فکر میکنم bmw موتور این ماشین رو بر اساس پروژه ی لمانس پروتوتایپ و خودرو lmp900 اون زمانشون که اگر اشتباه نکنم v12lmr بود توسعه داد

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. محمد امین

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      البته مثل اینکه من برعکس صحبت کردم
      موتوری که در f1 توسعه داده شده بود توسط bmw ، بعدها مورد توسعه و تعمیرات قرار گرفت و در v12lm سال ۱۹۹۸ و v12lmr سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت
      هر‌چند ویلیامز در توسعه ی پروتوتایپ lmp900 نقش بزرگی داشت

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. مهردادکمال

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    مک لارن f1 منو یاد نسرین مقانلو میندازه سال به سال جذابتر میشه

    موافقم 3
    مخالفم 11
  7. Philipp

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    این حضرت هنوز بعد 30 سال رکورد نشکسته داره
    یکیش اینه که سریع ترین ماشین تنفس طبیعیه
    دومی هم گرون ترین ماشین تولیدی

    و به راحتی میشه جزو 6 ماشین اصلی تاریخ خودروسازی حسابش کرد

    موافقم 8
    مخالفم 0
  8. Northrop/McDonnell Douglas YF-23

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    اگر برترین هایپر کار تاریخ نباشه که هست قطعا توی ۳ تا اول حضور داره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. فرید

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (203 ديدگاه)

    یادش بخیر، زمانی که اومده بود مجله ماشین تیتر زده بود:
    «مک لارن اف وان، سلطان سوپراسپرتهای جهان»

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. ٍEngland

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    با این دلاور طرفدار مکلارن شدم غول نید فور اسپیدهای اون زمان با اختلاف وحشتناک
    توی نید فور اسپید 2 اگر تعداد دور ها بالای 5 میکردی حداقل 2 دور از بقیه جلو بود:))

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. mm-yarlou

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    هر کی این خودرو رو میخره احتمالا آدم مستحقی هستش بهش توصیه میکنم این خودرو رو پشت شیشه به قطر ۳۰ سانت نگه داره

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا