P1، اولین هایپرکار یک دهه پیش مکلارن، در مسابقه درگ در مقابل مکلارن 750S امروزی قرار گرفت. آیا فناوری قدیمی P1 هنوز میتواند رقبای مدرن را شکست دهد؟
آیا یک سوپرکار امروزی میتوان حریف هایپرکار یک دهه پیش شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مت واتسون مکلارن 750S را در برابر P1 قرار داده است. این دو مکلارن از نظر وزن و قدرت موتور درونسوز بسیار به هم نزدیکاند. P1 هیبریدی با وجود سن یک دههای، ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن دارد، درحالیکه 750S کمی سبکتر و ۱۴۴۰ کیلوگرم است. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی P1 بهتنهایی ۷۳۷ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه خروجی موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی 750S به ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. البته P1 یک موتور الکتریکی هم دارد که مجموع خروجی را به ۹۱۶ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن متر میرساند.
در مسابقهٔ درگ، P1 موفق شد 750S را با اختلاف چند دهم ثانیه شکست دهد. در بهترین زمان ۴۰۰ متر، P1 زمان خیرهکننده ۱۰.۱ ثانیه را ثبت کرد درحالیکه 750S با موتور بنزینی خالص تایم ۱۰.۳ ثانیه را به دست آورد. در مسابقه رولینگ، P1 بار دیگر بدون زحمت 750S را پشت سر گذاشت. علاوه بر این، هایپرکار یک دهه پیش مکلارن در آزمایش توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز در مسافت کوتاهتری نسبت به 750S به سکون رسید. برای یادآوری، P1 بهعنوان دومین محصول سری آلتیمیت مکلارن تا دسامبر ۲۰۱۵ در تعداد محدود ۳۷۵ دستگاه تولید شد.
مشخصات فنی
مکلارن 750S | مکلارن P1 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۳.۸ لیتری V8 توربو هیبریدی |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار | ۹۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم | ۱۴۹۰ کیلوگرم |
محور محرک | عقب | عقب |
قیمت | ۳۱۸,۰۸۵ دلار | ۱,۱۵۰,۰۰۰ دلار |
PURIYA
۲۰ خرداد ۱۴۰۴آدم وقتی دو تا ماشین با اصالت مثل اینا میبینه حالش خوب میشه طراحی زیبا، پرفورمنس بی نظیر، همه چیز عالی کاش پورشه اسپایدر هم می آوردن عاشق اون طراحی ملایم و اسپرتشم
Taha Ayoobi
۲۰ خرداد ۱۴۰۴P1 خیلی خوشگله خداوکیلی
BlackWing
۲۰ خرداد ۱۴۰۴موتور بنزینی P1 خروجی ۷۲۷ اسبی داره که از 750S یه ذره کمتره ولی پرفورمنس هردو شبیه هم بود ، فکر کنم تو سرعت های بالا موتور برقی P1 خیلی تاثیر گذار نیست
KOP
۲۰ خرداد ۱۴۰۴البته باید عمر 10 ساله P1 را مدنظر قرار داد. که در بهترین شرایط نگهداری نیز به مرور دچار افت عملکرد میشه.
همچنین پیشرفت تکنولوژی یک دهه ای که از تکنولوژی موتور تا انتقال قدرت و الکترونیک هست ، نیز تاثیر قابل توجه داره.
اینجا دو موتور متفاوت در دو نسل متفاوت هستند که نشون میده چقدر پیشرفته تر شده. M838T & M840T
R@min
۲۰ خرداد ۱۴۰۴این دو موتور تفاوت تکنولوژی با هم ندارن صرفا توربوها عوض شده و گیربکس ها هم یکی هست، پیشرفت در لاستیک ها هست که نسل به نسل چسبنده تر میشن.
KOP
۲۰ خرداد ۱۴۰۴پیشرفت سریع تکنولوژی در این درگ خودش نشون داد.
نسل به نسل خودروها سریعتر میشوند که طبیعی هست اما سرعت این پیشرفت واقعا چشمگیر هست.
تعاریف اسپرت سوپر اسپرت هایپر اسپرت و … به سرعت در حال تغییر هستند. هر چند سال یک Level بالاتر میروند.
یک زمانی شتاب زیر 4 ثانیه با هایپرکار F40 , Porsche 959 شروع شد، الان سدانها و کراس اوور ها زیر 4 ثانیه داریم.
یک زمانی ویرون با 1000 اسب بخار به عنوان یک خودرو بدون تیونینگ با مجوز تردد خیابانی ، چند سال تک خودرو این محدوده بود ، امروزه 1000 اسب یک عدد معمول شده که کوروت در بالاترین رده با توانایی فنی عالی و قیمت بسیار پایین در قیاس با رقبا ارائه میده که قبلا باید میلیون دلار برای داشتنش هزینه میشد ، که اونم تولید محدود و صف انتظار یکسال یا بیشتر داشت.
منظورم مقایسه بین خودرها نیست ، بلکه مقایسه شیب پیشرفت تکنولوژی در تمام حوضه ها هست که بعد از تحول در حوضه دیجیتال و کامپیوتر ها حاصل شد و توان دانشمندان و مختراعان را برای پیشرفت سریعتر در تمام حوضه ها دوچندان کرد.
من از نسل سیستم عامل DOS , هستم ، که امروز به AI رسیدم. که شاید این روند برای دوستان جوانتر مثل هم سن های من قابل لمس نباشه
elijah 2001
۲۰ خرداد ۱۴۰۴کاش پورشه 918 هم می اوردن خیلی دوست داشتم بین این دوتا غول اینو هم ببینم
yektachafi
۲۰ خرداد ۱۴۰۴P1 رو خیلی دوست دارم
hosen
۲۰ خرداد ۱۴۰۴عجب شتاب وحشتناکی داره این 750s
M power
۲۰ خرداد ۱۴۰۴از لحاظ ظاهری ۷۵۰ هم تقریبا همون p1