مک لارن

درگ مک‌لارن P1 و مک‌لارن 750S، هایپرکار دیروز یا سوپرکار امروز؟

P1، اولین هایپرکار یک دهه پیش مک‌لارن، در مسابقه درگ در مقابل مک‌لارن 750S امروزی قرار گرفت. آیا فناوری قدیمی P1 هنوز می‌تواند رقبای مدرن را شکست دهد؟

آیا یک سوپرکار امروزی می‌توان حریف هایپرکار یک دهه پیش شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، مت واتسون مک‌لارن 750S را در برابر P1 قرار داده است. این دو مک‌لارن از نظر وزن و قدرت موتور درون‌سوز بسیار به هم نزدیک‌اند. P1 هیبریدی با وجود سن یک دهه‌ای، ۱۴۹۰ کیلوگرم وزن دارد، درحالی‌که 750S کمی سبک‌تر و ۱۴۴۰ کیلوگرم است. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی P1 به‌تنهایی ۷۳۷ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که خروجی موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی 750S به ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. البته P1 یک موتور الکتریکی هم دارد که مجموع خروجی را به ۹۱۶ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن متر می‌رساند.

در مسابقهٔ درگ، P1 موفق شد 750S را با اختلاف چند دهم ثانیه شکست دهد. در بهترین زمان ۴۰۰ متر، P1 زمان خیره‌کننده ۱۰.۱ ثانیه را ثبت کرد درحالی‌که 750S با موتور بنزینی خالص تایم ۱۰.۳ ثانیه را به دست آورد. در مسابقه رولینگ، P1 بار دیگر بدون زحمت 750S را پشت سر گذاشت. علاوه بر این، هایپرکار یک دهه پیش مک‌لارن در آزمایش توقف از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز در مسافت کوتاه‌تری نسبت به 750S به سکون رسید. برای یادآوری، P1 به‌عنوان دومین محصول سری آلتیمیت مک‌لارن تا دسامبر ۲۰۱۵ در تعداد محدود ۳۷۵ دستگاه تولید شد.

مشخصات فنی

مک‌لارن 750S مک‌لارن P1
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو ۳.۸ لیتری V8 توربو هیبریدی
قدرت ۷۵۰ اسب بخار ۹۱۶ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم ۱۴۹۰ کیلوگرم
محور محرک عقب عقب
قیمت ۳۱۸,۰۸۵ دلار ۱,۱۵۰,۰۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (873 ديدگاه)

    آدم وقتی دو تا ماشین با اصالت مثل اینا میبینه حالش خوب میشه طراحی زیبا، پرفورمنس بی نظیر، همه چیز عالی کاش پورشه اسپایدر هم می آوردن عاشق اون طراحی ملایم و اسپرتشم

    موافقم 43
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      P1 خیلی خوشگله خداوکیلی

      موافقم 34
      مخالفم 3
  2. BlackWing

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1546 ديدگاه)

    موتور بنزینی P1 خروجی ۷۲۷ اسبی داره که از 750S یه ذره کمتره ولی پرفورمنس هردو شبیه هم بود ، فکر کنم تو سرعت های بالا موتور برقی P1 خیلی تاثیر گذار نیست

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. KOP

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (105 ديدگاه)

      البته باید عمر 10 ساله P1 را مدنظر قرار داد. که در بهترین شرایط نگهداری نیز به مرور دچار افت عملکرد میشه.
      همچنین پیشرفت تکنولوژی یک دهه ای که از تکنولوژی موتور تا انتقال قدرت و الکترونیک هست ، نیز تاثیر قابل توجه داره.
      اینجا دو موتور متفاوت در دو نسل متفاوت هستند که نشون میده چقدر پیشرفته تر شده. M838T & M840T

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2297 ديدگاه)

        این دو موتور تفاوت تکنولوژی با هم ندارن صرفا توربوها عوض شده و گیربکس ها هم یکی هست، پیشرفت در لاستیک ها هست که نسل به نسل چسبنده تر میشن.

        موافقم 1
        مخالفم 9
        1. KOP

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (105 ديدگاه)

          The M840T is an evolved, more powerful, and more efficient version of the M838T
          The M840T represents McLaren’s second-generation V8 platform with numerous internal upgrades and performance enhancements.

          اطلاعات مکلارن در مورد نسل دوم پیشرانه V8 که پایه توسعه اون براساس V8 قبلی بود اما فقط تغییر توربو نداشتند.
          از یک نسل گیربکس استفاده میکنند اما دقیقا مشابه نیستند و تنظیمات متفاوت و تجهیز متفاوت دارند. به عنوان مثال در P1 گیربکس گونه ای تجهیز شده که گشتاور آنی موتور الکتریکی در دور بالا را مدیریت تحمل و منتقل کنه و …

  3. KOP

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    پیشرفت سریع تکنولوژی در این درگ خودش نشون داد.
    نسل به نسل خودروها سریعتر میشوند که طبیعی هست اما سرعت این پیشرفت واقعا چشمگیر هست.
    تعاریف اسپرت سوپر اسپرت هایپر اسپرت و … به سرعت در حال تغییر هستند. هر چند سال یک Level بالاتر میروند.
    یک زمانی شتاب زیر 4 ثانیه با هایپرکار F40 , Porsche 959 شروع شد، الان سدانها و کراس اوور ها زیر 4 ثانیه داریم.
    یک زمانی ویرون با 1000 اسب بخار به عنوان یک خودرو بدون تیونینگ با مجوز تردد خیابانی ، چند سال تک خودرو این محدوده بود ، امروزه 1000 اسب یک عدد معمول شده که کوروت در بالاترین رده با توانایی فنی عالی و قیمت بسیار پایین در قیاس با رقبا ارائه میده که قبلا باید میلیون دلار برای داشتنش هزینه میشد ، که اونم تولید محدود و صف انتظار یکسال یا بیشتر داشت.

    منظورم مقایسه بین خودرها نیست ، بلکه مقایسه شیب پیشرفت تکنولوژی در تمام حوضه ها هست که بعد از تحول در حوضه دیجیتال و کامپیوتر ها حاصل شد و توان دانشمندان و مختراعان را برای پیشرفت سریعتر در تمام حوضه ها دوچندان کرد.
    من از نسل سیستم عامل DOS , هستم ، که امروز به AI رسیدم. که شاید این روند برای دوستان جوانتر مثل هم سن های من قابل لمس نباشه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. elijah 2001

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (184 ديدگاه)

    کاش پورشه 918 هم می اوردن خیلی دوست داشتم بین این دوتا غول اینو هم ببینم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. yektachafi

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (174 ديدگاه)

    P1 رو خیلی دوست دارم

  6. hosen

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1029 ديدگاه)

    عجب شتاب وحشتناکی داره این 750s

  7. M power

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (611 ديدگاه)

    از لحاظ ظاهری ۷۵۰ هم تقریبا همون p1

  8. amirmohammadja79

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (234 ديدگاه)

    این سه مثلث مقدس تا ابد توی قلبم جا دارن
    P1 , Laferrari , 918

  9. علی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (910 ديدگاه)

    پی وان با قدرت 916 اسبی که 166 اسب بیشتر از مکلارن 750 هست. به زحمت تونست برنده بشه ‌ وزنشون هم تقریبا یکی هستن توی شتاب اولیه صفرتا صد پی وان باخت و 750 واقعا شکفت انگیر عملکرد
    پی وان باقدرت بسیار بالا و دست به دامن گشتاور آنی موتور برقی با زور و زحمت تونست یک دهم ثانیه توی 800 متر سریع عمل کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا