معرفی مکلارن 750S، ظاهر آشنا با قدرت بیشتر و وزن کمتر
هنگامیکه مکلارن 720S در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی شد، غوغایی در دنیای سوپراسپرتها به راه انداخت و بنابراین جانشین آن یعنی 750S وظیفهٔ بسیار سنگینی بر عهده دارد. البته ظاهر این خودرو بسیار آشنا به نظر میرسد زیرا تغییرات کمی را نسبت به سلف خود تجربه کرده است اما زیر این پوسته اصلاحات زیادی صورت گرفته تا سبکترین و قویترین سوپراسپرت تولید سری مکلارن متولد شود. این ماشین از همان ابتدا در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر به بازار عرضه خواهد شد.
هرچند 750S از همان پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو و مونوکوک فیبر کربنی 720S استفاده میکند اما این قسمتها تغییراتی داشتهاند. از پیشرانه شروع میکنیم که با افزایش بوست توربوها و استفاده از پیستونهای سبکتر 765LT حالا 750 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. به لطف این نیروی بیشتر، 750S ظرف 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف 7.2 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسد. یکی دیگر از تغییرات موتور سوپرکار جدید مکلارن نیز تجهیز به سیستم اگزوز سبکتر است.
از سوی دیگر، مکلارن برای کاهش وزن 750S نیز بسیار تلاش کرده و ادعا میکند این خودرو با نسبت قدرت به وزن 579 کیلوگرم بر هر تن، در کلاس خود بهترین است. برای دستیابی به این مهم، بهصورت استاندارد از صندلیهای فیبر کربنی استفاده شده که 17.5 کیلوگرم سبکتر از صندلیهای 720S هستند. رینگهای فوق سبکوزن نیز 13.8 کیلوگرم دیگر در وزن صرفهجویی کردهاند درحالیکه حتی شیشهٔ جلو و صفحه آمپر هم سبکتر شدهاند. درنتیجه، وزن خشک 750S به 1281 کیلوگرم کاهش پیدا کرده که با مایعات به 1389 کیلوگرم میرسد. این اعداد در نسخهٔ اسپایدر هم به ترتیب 1326 و 1438 کیلوگرم هستند.
هرچند 750S در بیرون بسیار شبیه 720S به نظر میرسد اما در آیرودینامیک آن تغییراتی صورت گرفته است. یکی از این تغییرات استفاده از بال عقب فعال جدید بزرگتر است که داونفورس را در سرعتهای بالا افزایش میدهد و از سیستم DRS مشابه فرمول یک بهره میبرد تا در هنگام شتاب گیری درگ را کاهش دهد. روی درها نیز کانالهایی تعبیه شده که خنککنندگی پیشرانه کمک میکنند و در جلو هم اسپلیتر بزرگتری به چشم میخورد. البته این اسپلیتر بهگونهای طراحی شده که به اوورهنگ خودرو اضافه نکند.
کابین 750S با آلکانترا پوشیده شده اما امکان سفارش چرم ناپا هم وجود دارد. اپل کارپلی بهصورت استاندارد و بهبود گرافیک و حساسیت لمسی نمایشگر مرکزی هم از دیگر ویژگیهای داخلی سوپراسپرت جدید بریتانیاییها هستند. همچنین سیستم مکلارن کنترل لانچر نیز امکان ذخیره کردن تنظیمات موردنظر راننده برای آیرودینامیک، پیشرانه، هندلینگ و گیربکس را فراهم میکند. برای 750S ترمزهای ارتقاءیافته با تکنولوژی خنککننده الهام گرفته از فرمول یک و لاستیکهای پیرلی P Zero تروفئو R هم قابل سفارش هستند.
به گفتهٔ رئیس مکلارن آمریکا، ظرفیت تولید 750S تا سال آینده فروخته شده است. قیمت این سوپراسپرت جدید در آمریکا از 324 هزار دلار برای نسخهٔ کوپه و 345 هزار دلار برای نسخهٔ اسپایدر آغاز میشود.