ملاقات هایپرکارهای افسانهای: مکلارن F1، پورشه 911 GT1 و مرسدس CLK GTR
بیشک بهترین پیشرانه تاریخ باواریا نیروگاه 12 سیلندر 6.1 لیتری S70/2 بکار رفته در مک لارن F1 است. این پیشرانه یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ به شمار میرود و برخی افراد مدعی هستند S70/2 بهترین پیشرانه تمامی دوران است. در ویدئوی جدیدی که توسط کارفکشن منتشر شده است به دلایل خوب بودن این نیروگاه آهنین پرداخته میشود. در این ویدئو مقایسهای بین مک لارن F1، پورشه 911 GT1 و مرسدس بنز CLK GTR انجام میشود، چیزی که آرزوی هر ماشین بازی است.
محصولات پورشه و مرسدس اساساً خودروهایی مسابقهای هستند که مجوز تردد قانونی در جاده را دارند اما F1 یک خودروی جادهای کامل است؛ و هنوز هم علیرغم اینکه F1 برای ترددهای روزمره نیز طراحی شده بود اما یکی از جذابترین پیشرانهها را داشت. زمانی که به صدای پیشرانه گوش کنید دلیل این موضوع را خواهید فهمید. F1 صدایی بسیار احساسبرانگیز تولید میکند و کافی است تصور کنید از نزدیک با این خودرو برخورد کنید تا عمق لذت را درک نمایید.
گوردون مورای مدیر این پروژه در زمان توسعه F1 از پاول راش سازنده پیشرانههای بیامو درخواست توسعه یک نیروگاه آهنین برای این سوپر اسپرت را کرد. پس از رد این درخواست توسط هوندا، راش تنها فردی بود که درخواستهای سختگیرانه مورای را پذیرفت. این پیشرانه باید از نوع 12 سیلندر تنفس طبیعی میبود و در هر لیتر بیش از 100 اسب بخار قدرت تولید میکرد. علاوه بر این مشخصات، پیشرانه F1 میبایست قابلیت اطمینان بالایی میداشت تا بدون سرویسهای کلی بتواند برای چندین سال کار کند. اکثر سازندگان پیشرانهها علاقهای به انجام این کار نداشتند اما راش این وظیفه را بر عهده گرفت.
نتیجه نهایی تولید نیروگاه آهنین 12 سیلندر 6.1 لیتری تنفس طبیعی بود که قدرت 627 اسب بخاری تولید میکرد و تمامی درخواستهای مورای را برآورده ساخته بود. حالا و پس از 30 سال، این پیشرانه هنوز هم جزو بهترینهای تاریخ است. مک لارن F1 در طول این سالها به شدت ارزشمند شده است و یکی از دلایلش نیز ارزش بالای پیشرانهاش است. در این تست جدید که تماشا خواهید کرد سه خودروی بسیار متفاوت با یکدیگر شاخبهشاخ میشوند تا نتیجهای نسبتاً جالب به دست آید.