مک لارن

ملاقات هایپرکارهای افسانه‌ای: مک‌لارن F1، پورشه 911 GT1 و مرسدس CLK GTR

بی‌شک بهترین پیشرانه تاریخ باواریا نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری S70/2 بکار رفته در مک لارن F1 است. این پیشرانه یکی از بهترین پیشرانه‌های تاریخ به شمار می‌رود و برخی افراد مدعی هستند S70/2 بهترین پیشرانه تمامی دوران است. در ویدئوی جدیدی که توسط کارفکشن منتشر شده است به دلایل خوب بودن این نیروگاه آهنین پرداخته می‌شود. در این ویدئو مقایسه‌ای بین مک لارن F1، پورشه ۹۱۱ GT1 و مرسدس بنز CLK GTR انجام می‌شود، چیزی که آرزوی هر ماشین بازی است.

محصولات پورشه و مرسدس اساساً خودروهایی مسابقه‌ای هستند که مجوز تردد قانونی در جاده را دارند اما F1 یک خودروی جاده‌ای کامل است؛ و هنوز هم علیرغم اینکه F1 برای ترددهای روزمره نیز طراحی شده بود اما یکی از جذاب‌ترین پیشرانه‌ها را داشت. زمانی که به صدای پیشرانه گوش کنید دلیل این موضوع را خواهید فهمید. F1 صدایی بسیار احساس‌برانگیز تولید می‌کند و کافی است تصور کنید از نزدیک با این خودرو برخورد کنید تا عمق لذت را درک نمایید.

گوردون مورای مدیر این پروژه در زمان توسعه F1 از پاول راش سازنده پیشرانه‌های بی‌ام‌و درخواست توسعه یک نیروگاه آهنین برای این سوپر اسپرت را کرد. پس از رد این درخواست توسط هوندا، راش تنها فردی بود که درخواست‌های سخت‌گیرانه مورای را پذیرفت. این پیشرانه باید از نوع ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی می‌بود و در هر لیتر بیش از ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر این مشخصات، پیشرانه F1 می‌بایست قابلیت اطمینان بالایی می‌داشت تا بدون سرویس‌های کلی بتواند برای چندین سال کار کند. اکثر سازندگان پیشرانه‌ها علاقه‌ای به انجام این کار نداشتند اما راش این وظیفه را بر عهده گرفت.

نتیجه نهایی تولید نیروگاه آهنین ۱۲ سیلندر ۶.۱ لیتری تنفس طبیعی بود که قدرت ۶۲۷ اسب بخاری تولید می‌کرد و تمامی درخواست‌های مورای را برآورده ساخته بود. حالا و پس از ۳۰ سال، این پیشرانه هنوز هم جزو بهترین‌های تاریخ است. مک لارن F1 در طول این سال‌ها به شدت ارزشمند شده است و یکی از دلایلش نیز ارزش بالای پیشرانه‌اش است. در این تست جدید که تماشا خواهید کرد سه خودروی بسیار متفاوت با یکدیگر شاخ‌به‌شاخ می‌شوند تا نتیجه‌ای نسبتاً جالب به دست آید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (438 ديدگاه)

    پدال ،با این مطلبت با روح و روانم بازی کردی.سه تا هایپر کاری که از بچگی در موردش تو مجلات می‌خوندم و عکساش رو همرو داشتم.واقعا عالی بود.باز هم از این مطلب ها بزار.ممنونتم.نوستالوژی بود.کلی کیف کردم

    موافقم 73
    مخالفم 0
    1. Iman99

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      بهترین های دهه ۹۰ همینا هستن البته گزینه های دیگه هم در کنار اینها هستن مثل سالین s7 امریکایی و …
      در کل بهترین شاهکار های دهه ۹۰ و در کل همه زمان ها از آلمانی ها و اروپایی ها و امریکایی ها هستن که خدایی هم در همه چیز بهترین هستن

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    اشک شوق روی پیشونیم نشست

    ولی یک مرد نباید احساساتشو نشون بده

    موافقم 36
    مخالفم 12
    1. محسن

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (148 ديدگاه)

      مگه اشک رو پیشونی می شینه؟ 😁😁 اون عرق رو پیشونی هست. اشک تو چشم جمع میشه

      موافقم 19
      مخالفم 1
  3. Hamid

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    گلبم تیر کشید …
    ولی شاهکار ترین شاهکار خودرویی جهان برای من F1 هست …
    نه مورای نه خود مک‌لارن نمیتونن یه جانشین به حق واسش معرفی کنن …
    اون پورشه و مرسدس هم بی نهایت با ارزشن …
    ولی خب اف وان خاص تره …
    از مورای بابت هدیه دادن این الماس به جهانیان ممنونم …
    حتی دیدن عکسش هم لذت بخشه …
    واقعا خوش به حال مالکانش …
    فرض کنید این خودرو رو فراری ساخته بود … با توجه به ارزش برندی که داره معلوم نیست چند برابر قیمت فعلی فروخته میشد !!!!

    موافقم 38
    مخالفم 3
  4. Aboalfazl demon

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    مکلارن f1
    شروع سطح جدیدی در خودروسازی

    موافقم 28
    مخالفم 3
    1. SRT

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (605 ديدگاه)

      دقیقا،سطح بعدی هم با اومدن ویرون شروع شد.

      موافقم 19
      مخالفم 9
  5. AMANTE

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    سقف سرعت بیش از ۳۷۰ کیلومتر در ساعت که تا یک دهه حتی بیشتر هیچ کمپانی نتونست بهش برسه.

    موافقم 24
    مخالفم 2
  6. کمال

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    سه افسانه جاودان

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    آخِی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ش

    دیدنشون روح را جلا میده

    جیگرم حال اومد ❤❤❤

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    F1 بی نظیره
    موتورش جز برترین انجین های تنفس طبیعی کل تاریخ هست
    عالییییییییییه

    موافقم 19
    مخالفم 2
  9. Khosrow

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    CLK چقدر ترسناکه ..

    موافقم 18
    مخالفم 2
  10. ایلیا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (387 ديدگاه)

    اینا چرا اینقدر خوبن خداااااااا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. احمدرضا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (726 ديدگاه)

    از بچگی عاشق این مک لارنم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  12. Kamy .m

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلطان زیبایی با درای پروانه ایش
    میگن اسپید تیل جانشینشه ولی کاملا اشتباه می گن
    اسطوره ها جانشین ندارن
    مک لارن همیشه خفن و نو آور بوده

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      جانشین واقعی اش GMA T50 هست، گوردون مورای با همین هدف از T50 رونمایی کرد، خالص ترین خودرو برای راننده

      موافقم 7
      مخالفم 1
  13. محمدتوربو

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سلام به همه اینم ۳تاازجمع خوبان ولی من اولین بارعاشق دوج‌ چاجرونیسان‌R34آبی داخل سریع خشن شدم مخصوصن دوج بااون سوپرشارژهای روی کاپوت دیوانه کننده بود ویادی کنیم ازمرحوم پل واکرروحت شادحیف که دیگه نمی شه به اون روزابرگشت وگرنه یک کلکسین ازماشین هاداشتم لنسرایوولشن نیسان R34 مکلارن F1 تویتاسوپرا داشتم خدافظ گذشته وسلام ماشین های خسته کننده برقی وبدون روح

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. حسین

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (785 ديدگاه)

    یادمه بچگیم با دایی هام تو کامپیوتر نید فور اسپید نسخه های قدیمیش رو بازی میکردیم تو ویندوز اکس پی
    به فراری f40 میگفتم فَراری 😂
    در کنارش f1 بود که جفتشون شکل عقبشون کمی به هم شباهت داشت چون تو بازی هم عقب ماشین رو میبینی
    چه دورانی بود چه حس خوبی داشت
    دایی هام با f1 میومدن منم با فَراری اف ۴۰ خودم
    نمیدونم چرا اون زمان انقدر عاشق اف ۴۰ شده بودم تو بازی با اینکه می دیدم اونا با f1 رکورد میزدن اول میشدن من با اف ۴۰ میومدم
    تو بازی از عقبش بیشتر خوشم میومد مخصوصا با اون رنگ قرمز منم که عاشق قرمز 😍❤
    یادش بخیر
    ولی اف ۱ واقعا استوره هست
    مثل اف ۴۰
    جفتشون قطعا دیگه تکرار نمیشن
    و اون تاریخ و تجربه های اون زمان هم
    قطعا تکرار نخواهد شد ..

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. محمدهادی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2104 ديدگاه)

    سه اسطوره ی دهه ۹۰
    من به شخصه نسخه ی لانگ تیل اف وان رو بیشتر از این نمونه اولیه ش دوست دارم
    تکامل یافته ترین و کامل ترین طراحی رو پیدا کرد تو اون نسخه
    اف وان تره یجورایی!
    به دو رقیبش هم بیشتر میاد
    این نمونه معمولیش انگار دم بریده و ناقصه طراحی عقبش
    رفقا اف وان ثابت کرد که فقط موتورهای فراری بهترین نیستن
    و شرکت دیگه یی هم میتونه موتور بی نقص و جاودانه بسازه(BMW)
    البته ادامه این راه درنهایت به تولید اسطوره ی بی ام و ینی V12 LMR ختم شد که دوسال پیاپی تمام مسابقات استقامت و لمانز رو درو کرد براش
    اوج صدای انجین ۱۲ سیلندر بی ام و توی اون ماشین شنیدنی است

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. محمدهادی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2104 ديدگاه)

    راستی بنظرم به این سه تفنگدار باید گزینه ی چهارم ینی فراری F50 روهم باید اضافه کرد
    بواقع سطح تواناییش دقیقا هم سطح این سه تا بود اونم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. پورشه❤️

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    من عاشق این پورشه هستم
    سه تاشون رو دوست دارم
    ولی یادی کنیم از پل واکر ❤️که با پورشه رفت پیش خدا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. Mercedes Benz

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    مرسدس بنزه محشره…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا