پورشه میشن R پیش نمایشی از سوپراسپرت برقی در آینده / دوبلهفارسی
کارشناسان وبسایت تاپ گیر، به تازگی جدیدترین خودروی مفهومی پورشه را تست و بررسی کردهاند. میشن R، با هدف رقابت در مسابقات سرعت مخصوص خودروهای الکتریکی تولید شده و فعلا، یک مدل مفهومی است.
با ظهور خودروهای الکتریکی، به زودی دنیای موتوراسپرت هم متحول میشود. هماکنون مسابقات فرمول E طرفداران پرتعدادی در سراسر دنیا دارد و احتمالا طی سالهای آینده، کلاس GT هم پذیرای خودروهای برقی خواهد بود. با این شرایط، پورشه به عنوان یکی از پرافتخارترین برندهای حاضر در رقابتهای اتومبیلرانی، برای موفقیت در رقابتهای مخصوص مدلهای الکتریکی، آماده میشود.
میشن آر، یک مدل مفهومی با ابعاد کوچک و ظاهر عامهپسند است. این خودروی برقی، ابعادی کوچکتر از 911 و نزدیک به کیمن (718) دارد. میشن R، با سقف کمارتفاع و فاصلهی اندک کف بدنه تا سطح زمین، شرایط آیرودینامیک بسیار خوبی دارد. بنابر اظهارات مدیران پورشه، میشن R قرار نیست نقش کیمن برقی را در سبد شرکت سازنده داشته باشد و فعلا، با هدف رقابت در مسابقات سرعت و شرایط سخت برای رانندگی در پیست، طراحی شده است.
میشن R از معدود خودروهای ساخت پورشه است که بالههای متحرک داخل سپر جلو دارد و آیرودنیامک را در سرعت های مختلف، بهبود میدهد. سبک طراحی سپر جلو و بال عقب، نقش مهمی در چسبندگی میشن آر به جاده دارد و به رانندگی در نهایت سرعت 300 کیلومتر برساعت کمک می کند. سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل مشابه تایکان توربو، 2/5 ثانیه است. این عملکرد، چندان حیرتانگیز نیست و میتوان اطمینان داشت در نسخهی نهایی، سریعتر از تایکان توربو S باشد.
میشن آر یک مدل مسابقه ای با سیستم دو دیفرانیسل است. مثل تایکان توربو، دو موتور روی محورهای جلو و عقب دارد؛ اما به جای ولتاژ 800 ولت با معماری 900 ولت کار می کند. پروتوتایپ هیبریدی پورشه 919 در مسابقات لمان اخیر هم، سیستم 900 ولت داشت. امور مهندسی و طراحی میشن آر، توسط تیم فنی 919 و دپارتمان موتوراسپرت پورشه انجام شده است.
موتورهای برقی پورشه میشن آر، 429 اسب بخار روی محور جلو و 644 اسب بخار روی محور عقب تولید میکنند تا این خودرو مجموعا 1073 اسب بخار قدرت داشته باشد. علاوهبر پیشرانههای قدرتمند، تایرهای حجیم و ترمزهای تقویت شده نیز، برای میشن R استفاده شده است تا مانور و کنترل سرعت در پیست، بهبود یابد.
فولکس واگن در سال 2018، از ID.R برای شکست رکورد در پایکز پیک استفاده کرد. این مدل هم یک هیولا برای پیست بود اما شارژ باتری های خود را در زمانی حدود 12 دقیقه به اتمام میرساند. به همین دلیل، پورشه با میشن آر تلاش می کند، علاوه بر بهبود توانایی فنی، در زمینهی استقامت خودرو و ذخیرهی انرژی هم پیشرفت کند تا مدل نهایی از میشن R ، برای رانندگی حرفه ای در پیست به مدت 30 تا 40 دقیقه، داشته باشد.
میشن آر یک سوپراسپرت برقی است؛ پس طبیعتا از ترمزگیری برای شارژ باتریها استفاده می کند؛ اما این فرایند را بسیار سریعتر از دیگر خودروهای دنیا انجام میدهد.
ابتکارات جالب در شاسی و بدنهی میشن R وجود دارد. این مدل از فولاد با سختار سه بعدی برای شاسی استفاده میکند تا ساختار سبکوزن با استقامت بالا فراهم شود. روی سقف هم، میله های تقویت کابین با مواد فیبرکربن به شکل حرف ایکس نصب شدهاند. این ترفند برای محافظت از راننده مفید است؛ اما دید راننده به اطراف نیز بهتر میشود.
باتریهای میشن R ظرفیت 80 کیلووات ساعت و وزن 250 کیلوگرم دارند. میشن آر با سیستم شارژ 350 کیلووات ساعت کار می کند و بیش از سه ساعت زمان لازم دارد تا کاملا شارژ شود. باتریهای میشن آر، به جای کف بدنه، نزدیک چرخهای عقب نصب شدهاند تا کمترین ارتفاع سقف و فاصلهی کف تا سطح جاده فراهم شود.
در عقب، پورشه برای نورپردازی میشن R از طرحی خلاقانه با تکیه بر نشان تجاری خود استفاده کرده است. مدف مفهومی، سپر عقب ندارد، به همین دلیل موتور و تجهیزات فنی از پشت، دیده میشوند.
کارشناس تاپگیر، تعادل میشن آر در پیچ ها را باورنکردنی توصیف میکند. از نظر او، میشن R در سرعتهای بالا و هنگام مانورهای سریع، چسبیده به پیست حرکت میکند و انحراف از مسیر ندارد. کنترل این خودرو با وزن 1500 کیلوگرم و قدرت 1073 اسب بخار، چندان سخت نیست. نسبت قدرت به وزن میشن R، مشابه بوگاتی شیرون است اما فرمان پذیری بهتری ارائه میکند و تمام قدرت را در اختیار راننده میگذارد.
تا امروز فقط یک دستگاه میشن آر ساخته شده است. هزینهی تولید این محصول، هنوز متناسب با نیاز بازار و فروش تجاری نیست اما برای رقابت در مسابقات سرعت، قابل قبول به نظر میرسد.
بیامو در حدود 40 سال پیش، سوپراسپرت M1 را به تولید رساند و سبک جدیدی از خودروهای اسپرت و مسابقات سرعت را بنیان نهاد. این شرایط، ممکن است با میشن R تکرار شود و پورشه نوع جدیدی از رقابتها در تقویم موتوراسپرت دنیا را آغاز کند.