گوردون موری GMA T33؛ شاهکار مدرن با طعم کلاسیک / دوبله فارسی

دوشنبه 11 بهمن 1400 - 18:30
مطالعه 8 دقیقه
gordon muray t.33
دومین محصول از خودروسازی گوردون موری اتوموتیو (GMA)  با نام T.33 تولید می‌شد. این سوپراسپرت دو میلیون دلاری، نسخه‌ای ارزان‌تر از T.50 خواهد بود و...
تبلیغات

دومین محصول از خودروسازی گوردون موری اتوموتیو (GMA)  با نام T.33 تولید می‌شد. این سوپراسپرت دو میلیون دلاری، نسخه‌ای ارزان‌تر از T.50 خواهد بود و قابلیت‌های بیشتری برای رانندگی روزانه خواهد داشت.

کپی لینک

خودروسازی GMA؛ ستاره‌ای تازه در دنیای سوپراسپرت

شرکت گوردون موری اتوموتیو با نام اختصاری GMA، سال 2007 تا سیس شد. گوردون موری، موسس این مجموعه، یکی از مشهورترین طراحان تاریخ فرمول یک و صنعت خودروسازی دنیا است. او به عنوان خالق ابرخودروی مکلارن F1، آغازگر یک انقلاب در مدل‌های جاده‌ای و کلاس هایپرکار، محسوب می‌شود.

اولین محصول مستقل ساخته شده توسط گوردون موری اتوموتیو، با کد T50 در سال 2020 رونمایی شد. این مدل با آستانه قیمت 3 میلیون دلار، تیراژ تولید محدود به 100 دستگاه دارد. با گسترش فعالیت GMA در مکانی به وسعت 54 هکتار، خودروهای جدید به  فهرست محصولات، اضافه می‌شوند. هم‌زمان با آغاز سال 2022، فرایند تولید T50 و تحویل آن به مشتری، توسط مهندسان و تنکسین‌های  شرکت گوردون موری شروع شده است.

در خط مونتاژ شرکت GMA، کیفیت بسیار بالای قطعات و دقت پرسنل در نصب تجهیزات، به خوبی دیده می‌شود. مثلا وزن فلز به‌کار گرفته شده برای دستگیره‌ها از چرم آن‌ها کم‌تر است و بسیاری از ادوات فنی T50 هم فیبرکربن هستند. ترفندهای کاهش وزن و فناوری‌های مرتبط با این خودرو برای محصول جدید گوردون موری T33 استفاده شده است.

کپی لینک

نگاهی به زندگی پرافتخار گوردون موری

گوردون موری، متولد افریقای جنوبی، وقتی 28 ساله بود، موفق به طراحی خودروی فرمول یک برابهام  BT44 شد. این مدل به 5 قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ در سال 1975 رسید. هشت سال بعد، گوردون موری در خودروی فرمول یک برابهام تغییراتی ایجاد کرد که در نهایت منجر به قهرمانی در مسابقات فرمول یک، فصل 1983 شد.

حدود 10 سال بعد از قهرمانی برابهام در فرمول یک جهانی، گردون موری 48 ساله تصمیم گرفت، سبک‌وزن ترین خودروی اسپرت دنیا با قابلیت رانندگی در جاده را بسازد. این مدل، در نهایت با پیشرانه‌ی 147 اسب بخار و هزار سی‌سی از موتورسیکلت‌ یاماها R، ساخته شد و فقط 350 کیلوگرم وزن داشت. احتمالا به همین دلیل، نخستین خودروی تجاری گوردون موری، راکت (موشک) نامگذاری شد.

حالا گوردون موری 74 ساله، بیش از 50 سال سابقه در طراحی خودرو دارد. او هنوز هم، علاقه مند سبک بدنه در مدل های اسپرت سبک وزن و زیبا، ساخت دهه‌ی 60 و 70 میلادی است. در کلکسیون شخصی او، مدل‌هایی از آلفارومئو و دی‌توماسو متعلق به همان دوران، وجود دارند.

کپی لینک

اولین دیدار با محصول جدید GMA، با نام T.33

گوردون موری، طراحی T33 را کاملا تحت تاثیر خودروهای اسپرت دهه 60 میلادی توصیف می‌کند؛ اما نمای ظاهری آن‌را کاملا مدرن و مناسب زمان حال می‌داند.

سبک چراغ‌‌های جلو و خمیدگی بدنه روی گلگیرها حس یک مدل کلاسیک را به خوبی تداعی می کند؛ درحالی که آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و آماده‌ی رانندگی در سرعت‌های بالا است. به هر صورت، گوردون موری صادقانه تایید می‌کند که ردپای پورشه باکستر در طراحی T.33 وجود دارد.

طول بدنه‌ی T.33 چند میلیمتر بزرگ تر از T50 است، اما عرض این خودروها تفاوتی ندارد. مهم ترین تفاوت این مدل با T50 ساختار دو صندلی به جای سه صندلی با فرمان در وسط است؛ البته شاسی و گیربکس T33 و T50 هم متفاوت هستند.

فعلا T.33، با جعبه‌دنده ی دستی ساخته شده است اما در آینده،  پدال پشت فرمان هم به خواست مشتری، نصب خواهد شد. این سوپراسپرت در مقایسه با T50، برای رانندگی روزانه مناسب‌تر استغ خصوصا به این دلیل که، سه محل مخصوص حمل بار زیر کاپوت جلو و داخل گلگیرهای عقب دارد.

سبک طراحی داشبورد، فرمان و کلیدهای داخل اتاق، بسیار شبیه به T50 طراحی شده است تا همان حس اسپرت و کلاسیک به راننده منتقل شود. T33 به سفارش خریدار، می‌تواند فرمان راست یا چپ داشته باشد.

چراغ‌های باریک و کشیده در طرفین T.33 ، یکی از مهم‌ترین المان‌های دیده شده در خودروهای اسپرت دهه‌ی 60 هستند. طراحی آن‌ها، به صورت کاملا هم‌سطح با بدنه، زیبایی و آیرودینامیک T33 رو افزایش می‌دهد.

روی سقف T.33، مجرای هدایت هوا نصب شده است. این مورد هم در خودروهای امروزی به‌ندرت دیده می‌شود؛ اما در سال‌های دهه‌ی 70 میلادی برای هوارسانی به موتور، رایج بود.

پیشرانه‌ی T33، تفاوت هایی با T50 دارد؛ اما از نظر حجم و قدرت مشابه است. موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی ساخت کازورث با حجم 4 لیتر و قدرت 600 اسب بخار، روی T33 نصب می‌شود.  این مدل، نهایت دور موتور 11 هزار RPM دارد؛  متفاوت از پیشرانه‌ی T50 که می‌تواند به 12 هزار دور بردقیقه برسد. وزن خالص گوردون موری T33  فقط 1090 کیلوگرم است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3 ثانیه دارد.

 

مهندسان کازورث و شرکت گوردون موری، تلاش کردند تا مثل T50، برای T33 هم موتور جدید و انحصاری بسازند. سیستم تزریق سوخت و اگزوز در این موتور، بهینه سازی شده و از نظر عملکرد سوپاپ هم متفاوت از T50 است. پاسخ پیشرانه به پدال گاز و شتاب گیری مورد نیاز راننده در T33، سریعتر از دیگر خودروهای اسپرت دنیا انجام می‌شود. گیربکس این مدل هم، سریعترین جعبه‌دنده‌ی غیر اتوماتیک جهان است.

T33 آخرین محصول شرکت گوردون موری با پیشرانه‌ی تمام بنزینی خواهد بود و سال آینده، سوپراسپرت هیبریدی GMA معرفی خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.