بررسی فنی سوپراسپرت جدید لوتوس امیرا/ دوبله فارسی
امیرا هنوز به تولید انبوه نرسیده است؛ اما شرکت سازنده، نمونهی پروتوتایپ مشابه نسخهی نهایی را در اختیار کارشناسان و خبرنگاران قرار داده تا آنرا بررسی کنند. امیرا نخستین خودروی تولید انبوه لوتوس طی 12 سال اخیر محسوب میشود و تفاوتی چشمگیر با Evora یا اگزیج دارد.
دو نوع پیشرانه برای امیرا تولید خواهد شد. مدل اصلی، دارای موتور 3/5 لیتر V6 سوپرشارز مشابه Evora و اگزیج است. این پیشرانهی ساخت تویوتا، 400 اسب بخار قدرت و 430 نیوتنمتر گشتاور دارد. امیرا برای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، 4/3 ثانیه زمان نیاز دارد و نهایت سرعت 290 کیلومتر برساعت ارائه میکند. این مدل فقط با جعبهدندهی دستی 6 سرعته تولید خواهد شد.
نسخهی قویتر از امیرا، با پیشرانه 2 لیتر توئین توربوشارژ مرسدس AMG و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته ساخت مرسدس بنز عرضه میشود. این مدل، 415 اسب بخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور دارد. پیشبینی میشود امیرا اتوماتیک، حدود 4 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و 15 تا 20 هزار دلار نسبت به مدل دنده دستی، گرانتر باشد.
امیرا در بازار جهانی با آستانه قیمت 77 هزار دلار فروخته میشود. این خودرو از نظر شتابگیری، کندتر از پورشه 718 کیمن و شورولت کوروت است؛ اما قیمت بالاتری نسبت به رقبای آلمانی و امریکایی دارد. امیرا به عنوان محصولی از لوتوس، برای طیف خاصی از علاقهمندان خودروهای اسپرت انگلیسی جذابیت دارد و احتمالا بیشتری فروش خود را در بازار بریتانیا کسب خواهد کرد.
از دیدگاه کارشناسان تاپگیر و کارفکشن (Carfection) نکات مثبت متعددی در لوتوس امیرا وجود دارد. این خودرو، برخلاف تولیدات قبلی لوتوس، امکانات رفاهی استاندارد شامل نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، پنل پشت فرمان دیجیتال و صندلیهای راحت فراهم میکند. فرمانپذیری امیرا و سیستمهای الکترونیک کمکراننده نیز، بسیار عالی توصیف شده است؛ هرچند که قیمت نسبتا بالا و گرانتر از رقبا دارد.