لامبورگینی هوراکان STO یا پورشه 911GT3؛ نبرد تنفس طبیعی/ دوبله فارسی
دوران خودروهای اسپرت با پیشرانهی تنفس طبیعی، رو به پایان است. به همین دلیل، لامبورگینی هوراکان STO و پورشه 911GT3 اهمیت ویژهای برای علاقهمندان سوپراسپرتهای مدرن دارند.
تولید مدلهای توربوشارژ، هیبریدی و برقی به سرعت درحال افزایش است. این خودروها نهتنها از نظر هزینهی سوخت و شارژ، کمهزینهتر از مدلهای تنفس طبیعی هستند؛ بلکه هماهنگی بسیار خوبی با قوانین جدید مرتبط با آلایندگی محیط زیست دارند. از سویی دیگر، رانندههای حرفهای و کلکسیونرهای علاقهمند رانندگی در پیست، همچنان طرفدار پیشرانههای تنفس طبیعی هستند.
لامبورگینی هوراکان STO با پیشرانهی 10 سیلندر 5/2 لیتر، 630 اسب بخار قدرت و 600 نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل نسبت به دیگر نسخههای هوراکان، وزن کمتری دارد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 3 ثانیه ارائه میدهد. هوراکان STO فقط با سیستم دیفرانسیل عقب تولید میشود و آستانه قیمت 330 هزار دلار دارد. نهایت سرعت این خودرو 310 کیلومتر برساعت است.
پورشه 911GT3، از پیشرانهی 4 لیتر 6 سیلندر باکسر استفاده میکند. این مدل، 510 اسب بخار قدرت و 470 نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 911GT3، حدود 0.4 ثانیه بیشتر از هوراکان STO است. این مدل از پورشه، آستانه قیمت 162 هزار دلار دارد و نهایت سرعت 320 کیلومتر برساعت ارائه میدهد.
در فیلم کوتاه منتشر شده در کانال یوتبوب سوپرکار درایور، مقایسهی جالبی بین لامبورگینی هوراکان STO و پورشه 911GT3 انجام شده است. این خودروها با پیشرانهی تنفس طبیعی و سیستم دیفرانسیل عقب، مشابهتهای خاصی با هم دارند؛ درحالیکه قیمت هوراکان STO، تقریبا دو برابر 911GT3 است. سوپراسپرتهای استفاده شده در این ویدئو، با هدف لذت از پیست و رانندگی حرفهای ساخته شدهاند؛ اما پورشه راحتی و امکانات بیشتری برای سفرهای بین شهری فراهم میکند.
در سمت دیگر این مقایسهی فنی، لامبورگینی هوراکان STO برتری واضحی در رانندگی پیست و ایجاد هیجان دارد. طبیعتا، هوراکان STO، خودرویی تفریحی برای ثروتمندان و کلکسیونرهای حرفهای است؛ درحالیکه 911GT3 میتواند تنها خودروی موجود در گاراژ افراد مختلف باشد. این خودروی آلمانی، امکانات عمومی مثل نمایشگر لمسی، ناوبری ماهوارهای و سیستم سرگرمی دارد؛ درحالیکه هوراکان STO فاقد این تجهیزات است.