نیسان GT-R از آغاز تا آینده/ دوبله فارسی
اولین مدل نیسان GT-R سال 1969 معرفی شد. امروزه نسل ششم با کد R35 عرضه میشود. این خودرو از سال 2007 تا امروز تغییر بنیادی نداشته و حدود 15 سال، به تولید ادامه داده است.
گمانهزنیهای بسیاری راجع به نیسان GT-R جدید وجود دارد. این خودرو با کد R36، احتمالا مجهز به پیشرانهی هیبرید خواهد بود تا علاوهبر حفظ سیستم دو دیفرانسی، پیشرانهی توربوشارژ فعلی را روی یک محور و موتور برقی را روی محور دیگر ارائه دهد. تمام نسلهای نیسان GT-R ساخته شده از 1989 تا امروز، دو دیفرانسیل V6 بودهاند.
نیسان GT-R مدل 2007، قدرت 480 اسب بخار مشابه پورشه 911 توربو زمان خود داشت؛ اما با قیمت 75 هزار دلار، حدود 40 درصد ارزانتر از رقیب آلمانی بود. به مرور زمان، خودروهای اسپرت قویتر و گرانتر شدند. این شرایط، بر نیسان GT-R هم تاثیر گذاشت و قدرت پیشرانه را در سال 2022، به 570 اسب بخار رساند. حالا GT-R در بازار جهانی، آستانه قیمت 105 هزار دلار دارد و همراه با قدرت مشابه پورشه 911 توربو جدید، 70 هزار دلار ارزانتر است.
خودروساز ژاپنی در سالهای اخیر، نسخهی نیسمو از GT-R با قیمت 215 هزار دلار نیز تولید کرده که تقریبا دو برابر مدل پایه هزینه خرید دارد. گرانترین خودروی صادراتی ساخت آسیا، فقط 30 اسب بخار قویتری از نمونهی اصلی است و صرفا ادوات فیبرکربن، سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای قویتر ارائه میکند. روی کاغذ، خرید نیسان GT-R نیسمو منطقی به نظر نمیرسد اما این خودرو نیز مشتریان ویژه دارد. حتی مدل کلکسیونی از GT-R با کد 50 که به تعداد محدود با قیمت 1/5 میلیون دلار تولید شد نیز، با استقبال مواجه شده است.
نیسان GT-R مدل 2022، با استانداردهای محیط زیست و ایمنی در بعضی کشورهای دنیا، همخوانی ندارد. این شرایط، منحر به توقف فروش GT-R در استرالیا شده است. از سویی دیگر، مدیران نیسان ادعا میکنند که داستان GT-R ادامه دارد.
مدل فعلی، با 637 نیوتنمتر گشتاور، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 2/8 ثانیه دارد. نهایت سرعت این خودرو، 315 کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت 11 تا 12 لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه میدهد. مدل نیسمو با قدرت 600 اسب بخار و گشتاور 652 نیوتنمتر، از نظر فنی تفاوت چندانی با نسخهی اصلی ندارد؛ اما به دلیل 50 کیلوگرم کاهش وزن و بهرهگیری از سیستم تعلیق ویژه، عملکرد بهتری برای رانندگی در پیست فراهم میکند.
تولد نیسان GT-R در حدود 52 سال پیش، آغازگر نوع جدیدی از خودروهای اسپرت دودر چهار نفره با امکانات مشابه مدلهای خانوادگی بود. صندوق عقب جادار، مصرف سوخت قابل قبول و مناسب رانندگی روزانه، بسیاری از خودروسازان جهان را به این کلاس بدنه علاقهمند کرد. نخستین بیامو M3 با فاصله زمانی 20 سال پس از معرفی اولین GT-R، مشابهتهای بسیاری با خودروی ژاپنی داشت.
نسل اول و دوم GT-R بین سالهای 1969 تا 1973 با پیشرانهی 2 لیتر 6 سیلندر 160 اسب بخار تولید شد. وقوع بحران اقتصادی دههی 70 میلادی و افزایش قیمت سوخت، تقاضا برای خودروهای اسپرت را کاهش داد و تولید GT-R را تا سال 1989 متوقف کرد.
نسل سوم GT-R در آغاز دههی 90 میلادی، یک خودروی افسانهای با موفقیت چشمگیر بود. این مدل در بازار جهانی، همراه پیشرانهی 6 سیلندر توئین توربوشارژ 2/6 لیتری، 276 اسب بخار قدرت داشت. نسخهی مخصوص پیست تا 800 اسب بخار تقویت شد و موفقیتهای بسیاری در مسابقات مختلف کسب کرد تا لقب گودزیلا توسط خبرنگاران خارجی برای GT-R ثبت شود.
نسلهای چهارم و پنجم GT-R نیز، موتور 6 سیلندر 2.6 لیتری داشتند اما 330 اسب بخار قدرت ارائه میکردند. این خودروها با حضور در چند فیلم سینمایی مثل سریع و خشن به شهرت بیشتری رسیدند. بازیهای کامیپوتری از سری نیدفوراسپید (Need for Speed) و گران توریسمو نیز، نوجوانان دههی 90 تا اوایل قرن 21 را تحت تاثیر تواناییهای GT-R قرار دادند.
کارشناسان معتقدند، ترکیب موتور الکتریکی 217 اسب بخار نصب شده روی نیسان آریا با پیشرانهی 6 سیلندر GTR امروزی میتواند یک سیستم هیبرید قدرتمند برای GT-R آینده باشد. این مدل دو دیفرانیسل با قدرت 700 تا 750 اسب بخار، رقیب مهمی برای سوپراسپرتهای هیبریدی V6، مثل مکلارن آرتورا خواهد بود. چنین ترکیبی، پیشتر روی هوندا NSX استفاده شده است.