رسانه پدالنیسان

نیسان GT-R از آغاز تا آینده/ دوبله فارسی

گرا‌ترین محصول نیسان، معروف‌ترین خودروی اسپرت ساخت ژاپن در بازار جهانی است. نسل جدید از این مدل احتمالا سال آینده رونمایی می‌شود.

اولین مدل نیسان GT-R  سال ۱۹۶۹ معرفی شد. امروزه نسل ششم با کد R35 عرضه می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۰۷ تا امروز تغییر بنیادی نداشته و حدود ۱۵ سال، به تولید ادامه داده است.

گمانه‌زنی‌های بسیاری راجع به نیسان GT-R جدید وجود دارد. این خودرو با کد R36، احتمالا مجهز به پیشرانه‌ی هیبرید خواهد بود تا علاوه‌بر حفظ سیستم دو دیفرانسی، پیشرانه‌ی توربوشارژ فعلی را روی یک محور و موتور برقی را روی محور دیگر ارائه دهد. تمام نسل‌های نیسان GT-R ساخته شده از ۱۹۸۹ تا امروز، دو دیفرانسیل V6 بوده‌اند.

نیسان جی تی آر NISSAN GT-R

نیسان GT-R مدل ۲۰۰۷،  قدرت ۴۸۰ اسب بخار  مشابه پورشه ۹۱۱ توربو زمان خود داشت؛ اما با قیمت ۷۵ هزار دلار، حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از رقیب آلمانی بود. به مرور زمان، خودروهای اسپرت قوی‌تر و گران‌تر شدند. این شرایط، بر نیسان GT-R هم تاثیر گذاشت و قدرت پیشرانه را در سال ۲۰۲۲، به ۵۷۰ اسب بخار رساند. حالا  GT-R در بازار جهانی، آستانه قیمت ۱۰۵ هزار دلار دارد و همراه با قدرت مشابه پورشه ۹۱۱ توربو جدید، ۷۰ هزار دلار ارزان‌تر است.

خودروساز ژاپنی در سال‌های اخیر، نسخه‌ی نیسمو از GT-R با قیمت ۲۱۵ هزار دلار نیز تولید کرده که تقریبا دو برابر مدل پایه هزینه خرید دارد. گران‌ترین خودروی صادراتی ساخت آسیا، فقط ۳۰ اسب بخار قوی‌تری از نمونه‌ی اصلی است و صرفا ادوات فیبرکربن، سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای قوی‌تر ارائه می‌کند. روی کاغذ، خرید نیسان GT-R  نیسمو منطقی به نظر نمی‌رسد اما این خودرو نیز مشتریان ویژه دارد. حتی مدل کلکسیونی از GT-R با کد ۵۰ که به تعداد محدود با قیمت ۱/۵ میلیون دلار تولید شد نیز، با استقبال مواجه شده است.

Nissan GT-R 50 نسخه‌ی ۱/۵ میلیون دلاری

نیسان GT-R مدل ۲۰۲۲، با استانداردهای محیط زیست و ایمنی در بعضی کشورهای دنیا، همخوانی ندارد. این شرایط، منحر به توقف فروش GT-R در استرالیا شده است. از سویی دیگر، مدیران نیسان ادعا می‌کنند که داستان GT-R ادامه دارد.

مدل فعلی، با ۶۳۷ نیوتن‌متر گشتاور، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۸ ثانیه دارد. نهایت سرعت این خودرو، ۳۱۵ کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه می‌دهد. مدل نیسمو با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۲ نیوتن‌متر، از نظر فنی تفاوت چندانی با نسخه‌ی اصلی ندارد؛ اما به دلیل ۵۰ کیلوگرم کاهش وزن و بهره‌گیری از سیستم تعلیق ویژه، عملکرد بهتری برای رانندگی در پیست فراهم می‌کند.

اولین نیسان GTR مدل 1969

تولد نیسان GT-R در حدود ۵۲ سال پیش، آغازگر نوع جدیدی از خودروهای اسپرت دودر چهار نفره با امکانات مشابه مدل‌های خانوادگی بود. صندوق عقب جادار، مصرف سوخت قابل قبول و مناسب رانندگی روزانه، بسیاری از خودروسازان جهان را به این کلاس بدنه علاقه‌مند کرد. نخستین بی‌ام‌و M3 با فاصله زمانی ۲۰ سال پس از معرفی اولین GT-R، مشابهت‌های بسیاری با خودروی ژاپنی داشت.

نسل اول و دوم GT-R بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ با پیشرانه‌ی ۲ لیتر ۶ سیلندر ۱۶۰ اسب بخار تولید شد. وقوع بحران اقتصادی دهه‌ی ۷۰ میلادی و افزایش قیمت سوخت، تقاضا برای خودروهای اسپرت را کاهش داد و تولید GT-R را تا سال ۱۹۸۹ متوقف کرد.

نیسان جی تی آر نسل سوم 1989
نسل سوم نیسان GT-R مدل ۱۹۸۹

نسل سوم GT-R در آغاز دهه‌ی ۹۰ میلادی، یک خودروی افسانه‌ای با موفقیت چشمگیر بود. این مدل در بازار جهانی، همراه پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توئین توربوشارژ ۲/۶ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. نسخه‌ی مخصوص پیست تا ۸۰۰ اسب بخار تقویت شد و موفقیت‌های بسیاری در مسابقات مختلف کسب کرد تا لقب گودزیلا توسط خبرنگاران خارجی برای GT-R ثبت شود.

 

نیسان جی تی آر نسل پنجم
نیسان GT-R مدل R34

نسل‌های چهارم و پنجم GT-R نیز، موتور ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری داشتند اما ۳۳۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌کردند. این خودروها با حضور در چند فیلم سینمایی مثل سریع و خشن به شهرت بیشتری رسیدند. بازی‌های کامیپوتری از سری نیدفوراسپید (Need for Speed) و گران توریسمو نیز، نوجوانان دهه‌ی ۹۰ تا اوایل قرن ۲۱ را تحت تاثیر توانایی‌های GT-R قرار دادند.

کارشناسان معتقدند، ترکیب موتور الکتریکی ۲۱۷ اسب بخار نصب شده روی نیسان آریا با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر GTR امروزی می‌تواند یک سیستم هیبرید قدرتمند برای GT-R آینده باشد. این مدل دو دیفرانیسل با قدرت ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب بخار، رقیب مهمی برای سوپراسپرت‌های هیبریدی V6، مثل مکلارن آرتورا خواهد بود. چنین ترکیبی، پیش‌تر روی هوندا NSX استفاده شده است.

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (903 ديدگاه)

    واقعا نیسان خراب کرد با این تاخیر تو رونمایی نسل جدید ، این اسطوره میتونست بازار بزرگی را ببلعد ولی مفت دادش به آلمان ها

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱
  2. hummer

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (64 ديدگاه)

    ایول اقای اشتری
    راستی با این رنج قیمت کدوم رو دوست دارید
    کوروت=لایک
    نیسانgtr=دیس لایک

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵۹
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (558 ديدگاه)

      من اگر بخوام ماشین اسپرت دودر انتخاب کنم با بودجه ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار فقط پورشه ۹۱۱ دوست دارم
      در اروپا و امریکا مدل های دنده دستی از ۹۱۱ قدیمی، حدود ۱۰ هزار دلار پیدا می شه :)

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۹
      1. مردیم از خوشی

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (903 ديدگاه)

        چرا رنج قیمت را بالا تر نبریم
        تو دنیای واقعی که بدبختیم حداقل تو رویا هامون بهترین را انتخاب کنیم آقای اشتری برا شما یه ۹۱۱ توربو s نسل جدید کنار گذاشتم

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۱
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (558 ديدگاه)

          رویاپردازی خیلی هم خوبه
          واقعیت ها از رویا شروع می شن

          موافقم ۳۴
          مخالفم ۱
        2. Humer

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (288 ديدگاه)

          سوس ماست😂

          موافقم ۱۶
          مخالفم ۱
        3. datsun

          ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (2545 ديدگاه)

          وقتی جای باشی که چهار طرفت دیوار باشه چطور رویاهات به واقعیت تبدیل میشن.

          موافقم ۲۱
          مخالفم ۲
      2. Humer

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (288 ديدگاه)

        جالب بود مثل ریچارد هموند

        موافقم ۵
        مخالفم ۱
      3. مهردادکمال

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        ده هزار دلار میشه حدود ۲۶۰میلیون!!!! تو ایران میشه یک کوییک اس با یه سطل رنگ اضافه با تزیینات 😐

        موافقم ۲۲
        مخالفم ۰
  3. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    چیزی نمیتونم بگم واقعا چیزی نمیتونم بگم
    فقط نگاه ❤
    هعییی

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱
    1. As

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      عاشق پروفایلتم

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1147 ديدگاه)

        خودمم همینطور

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
  4. datsun

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    تک تک نسلها عشق و افتخار ❤

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۳
  5. مردیم از خوشی

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (903 ديدگاه)

    البته ۹۱۱ هم تغییرات ظاهریش کم بوده
    و خیلی شبیه نسل قبله 😑

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  6. viper2

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (918 ديدگاه)

    نیسان جی تی ار r34 عشقه . مگه میشه این ماشین رو دوست نداشته باشی؟ .

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
    1. As

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      اصلاً و عبداً نمیشه این خودرو رو دوست نداشت واقعا من r34 رو حتی به r35 ترجیح میدم

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
  7. زیزیگولو

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3157 ديدگاه)

    گودزیلای آسیایی❤👍👌✌

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  8. slatanat JDM

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    و این است مهندسی و جادوی ژاپنی

    این یه هیولای به تمام معناست!

    کره ای فن یا تسلا فن هم که باشی نمیتونی اینو دوست نداشته باشی

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۳
    1. slatanat JDM

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      خود منم وقتی بچه بودم بیوک اسکایلارک رد میشد من غش میکردم مثل این ویدیو

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱
  9. As

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (118 ديدگاه)

    سلام به اقای اشتری و تشکر به خاطر دوبله‌ی خوبتون
    با احترام به نظر همه‌ی دوستان من نیسان GT-R رو به تمام اسپرت های ژاپنی و رقبای دیگرش ترجیح میدم و اینکه نسل R34 رو مخصوصا در نسخه SKYLINE به خیلی ماشینهای اسپرت ترجیح میدم (با اینکه خیلی چلنجر رو دوست دارم)

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (558 ديدگاه)

      سپاس از توجه شما :)

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  10. slatanat JDM

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    هیچ وقت اون لحظه رو یادم نمیره که پل واکر لباس پوشید و پرید توی گودزیلا و همه رو نیست و نابود کرد

    این از گودزیلا

    موافقم ۴
    مخالفم ۳
  11. پرهام رهام

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالی بود ممنون بابت دوبله آقای اشتری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. Jdm باز

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    یکی از بهترین اسطوره های دنیای jdm

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  13. محمد امین

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    از اون پست ها بوداا… واقعا عالی
    من نسل r32 رو خیلی جذاب میدونم … واقعا فوق‌العاده هست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  14. mos

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (715 ديدگاه)

    هر نسل جی‌تی‌آر پر از افتخار و نوآوری

    یه نکته هم بگم، بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ دو نسل دیگه با کد R30 و R31 تولید شدن ولی خیلی معروف و شناخته شده نیستن چون نام جی‌تی‌آر نداشتن و فقط بهشون میگفتن نیسان اسکای‌لاین و از طرفی با نسل های قبل و بعد جی‌تی‌آر تفاوت فنی و ظاهری زیادی داشتن.

    مدل R30 که سال ۱۹۸۱ رونمایی شد و برخلاف نسل های قبلی و بعدی جی‌تی‌آر که موتور ۶ سیلندر دارن از موتور ۴ سیلندر توربو با کد FJ20DET استفاده میکرد که در ابتدا ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد و دو سال بعد نیسان با ارتقاء توربو و اینترکولر قدرت رو به ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور رو ۲۴۵ نیتون متر رسوند. وزن کم این ماشین (حدود ۱۲۰۰ کیلو) باعث میشد خیلی سریع باشه. همچنین اسکای‌لاین R30 علاوه بر کوپه به صورت سدان و استیشن واگن هم عرضه میشد.
    این مدل با موتور تقویت شده LZ20B که ۵۶۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تو مسابقات Group 5 فیا شرکت کرد و تو ۲ سال تونست ۷ تا قهرمانی کسب کنه.

    مدل R31 هم که سال ۱۹۸۵ عرضه شد در ابتدا فقط به صورت سدان و استیشن عرضه میشد ولی دو سال بعد چون نیسان قصد ورود به مسابقات Group A فیا رو داشت و لازمه شرکت تو این مسابقات وجود نسخه جاده ای ماشین بود، تصمیم گرفت یه مدل کوپه و تولید محدود با نام Skyline R31 GTS-R بسازه.
    این مدل از نظر فنی هم با R31 عادی متفاوت بود و به جای موتور FJ20DET از موتور RB20DET استفاده می‌کرد که تو مدل جاده ای ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور و تو مدل مسابقه ۴۰۰ اسب بخار و ۴۱۲ نیوتون متر قدرت و گشتاور تولید می‌کرد. (در واقع GTS-R اولین ماشین نیسان بود که از سری موتورهای RB استفاده می‌کرد نه اسکای‌لاین R32)
    همچنین R31‌ GST-R اولین خودروی جهان با سیستم فرمان ۴ چرخ بود.

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  15. datsun

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    بسیار عالی 👍

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  16. یوسف

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (586 ديدگاه)

    متاسفانه این خودرو توی ۱۰ سال اخیر هیچ پیشرفتی رو نداشته…. اما کوروت و پورش توی همین مدت پیشرفت قابل توجهی داشتن…. در واقع نسبت به رقبا خیلی قدیمی شده و بازارشو از دست میده

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  17. عطا

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    لطفا این مقاله ترجمه کنید

    https://www.slashgear.com/788727/the-15-best-mercedes-of-all-time/

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (558 ديدگاه)

      بسیار مطلب جالبی هست حتما انجام می دم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. عطا

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (13 ديدگاه)

        ممنون از شما

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  18. 1123

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (509 ديدگاه)

    دیگه زیادی قدیمی شده احتمال داره نسل بعدیش تمام الکتریکی باشه که ازین حرکت اسقبال میکنیم، البته اگه پرفورمنس و برد خوبی ارئه بده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. reza342

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (97 ديدگاه)

    کافیه تنها فقط تنها روش آبکاری داخل سیلندرهای موتور ار۳۵ رو برید مطالعه کنید. تمام پرهایتان خواهد ریخت و بعدش هم خودتون میریزید. برید مطالعه کنید. آبکاری با فلز مذاب

    موافقم ۴
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا