تست تصادف و ایمنی ابرخودرو ریمک نوارا / دوبله فارسی

شنبه 30 بهمن 1400 - 16:30
مطالعه 6 دقیقه
Rimac 02
خودروهای با تیراژ بیش از 100 دستگاه، برای عرضه در بازار اروپا و امریکا ملزم به گذراندن تست‌های تصادف هستند. این شرایط، برای ریمک نوارا با تولید...
تبلیغات

خودروهای با تیراژ بیش از 100 دستگاه، برای عرضه در بازار اروپا و امریکا ملزم به گذراندن تست‌های تصادف هستند. این شرایط، برای ریمک نوارا با تولید محدود به 150 دستگاه نیز وجود دارد.

ریمک، از پیشگامان ساخت ابرخودروهای برقی دنیا است. این برند، سال 2009 در جمهوری چک آغاز به کار کرد و حالا سهام مشترک با پورشه و بوگاتی دارد. ریمک در سال 2013 با تولید کانسپت وان، به شهرت جهانی رسید و ابرخودروهای الکتریکی را با توانایی‌های حیرت‌انگیز به دنیا معرفی کرد. دومین محصول این شرکت، سال 2018 با نام C-Two رونمایی شد و پس از گذراندن مراحل پیش‌تولید، در سال 2021 ، نورا (Nevera) نام گرفت. در  زبان‌های اروپای‌شرقی، نورا به‌نوعی از طوفان‌های دریای مدیترانه گفته می‌شود.

مشخصات فنی نورا شامل ۱۹۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور حاصل از چهار موتور الکتریکی روی هر چرخ است که ظاهرا ، تفاوتی با C_Two ندارد؛ اما ازنظر آیرودینامیک و مصرف انرژی الکتریکی بهینه‌سازی شده. راننده نورا می‌تواند با انتخاب حالت رانندگی Low Drag، ضریب درگ را ۰٫۳ کاهش دهد یا همراه‌با افزایش ارتفاع بال عقب، نیروی عمود بر سطح خود را سه برابر کند.

سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نورا ۱٫۹۷ ثانیه اعلام شده است. شرکت سازنده رسیدن به این شتاب باورنکردنی را منوط به رانندگی در مسیر مستقیم با چسبندگی سطح مشابه پیست‌های رانندگی حرفه‌ای عنوان کرده است. براین‌اساس، نورا می‌تواند ۹٫۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت  برسد و نهایت سرعت ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. وزن خالص ریمک نورا ۲۱۵۰ کیلوگرم است و تقسیم وزن ۴۸ به ۵۲ درصد دارد. مجموع ظرفیت باتری‌های این محصول ۱۲۰ کیلووات‌ساعت است که انرژی لازم برای رانندگی در مسیری به طول ۵۵۰ کیلومتر را ذخیره می‌کنند. درصورت اتصال نورا به شارز ۵۰۰ کیلووات DC، تقریبا ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها در ۲۲ دقیقه تکمیل خواهد شد.

 

مت واتسن، مجری مشهور CarWow از معدود افرادی است که هفته‌ی گذشته فرصت بررسی ریمک نورا در محل تست تصادف را کسب کرده. این ویدئو، نکات جالبی راجع به آزمون‌های ایمنی اتحادیه اروپا و تجهیزات موجود در مرکز تست تصادف آلمان دارد. بنابر اطلاعات موجود، 10 دستگاه ریمک نورا 45 تست تصادف مختلف را پشت سر گذاشته‌اند تا گواهی ایمنی اتحادیه اروپا و امریکا را کسب کنند. آخرین آزمون، برخورد با سرعت 32 کیلومتر برساعت از نمای جانبی است که در حضور مت واتسن انجام شد.

پیش از آغاز تست تصادف، باید اطلاعات متنوعی از ساختار بدنه و مواد به‌کار رفته در آن، توسط شبیه‌سازها تحلیل شوند.  یکی از موارد لازم برای کسب امتیاز کامل از تست‌های ایمنی، مشابهت خروجی نرم‌افزار شبیه‌ساز با اطلاعات حاصل از تست تصادف نهایی است. این مورد برای ریمک نورا، به 98 درصد رسیده است و عملکرد بسیار خوب این ابرخودرو در آزمون‌های برخورد را نشان می‌دهد.

تست تصادف برخورد با ستون فولادی از نمای جانبی، اهمیت زیادی برای خودروسازان و مشتریان علاقه‌مند به ایمنی دارد. در این حالت، احتمال  مرگ یا آسیب‌دیدگی شدید سرنشینان از ناحیه‌ی سر و پایین‌تنه، بسیار بالا است. به همین دلیل، عملکرد ایربگ‌های جانبی و استحکام  اتاق اهمیت زیادی دارد.

برای شبیه‌سازی برخورد خودرو با ستون فولادی از نمای جانبی، وسیله‌ای مخصوص در مرکز تست تصادف آلمان طراحی شده است. این قسمت، دارای صفحه‌ای بزرگ برای حمل خودرو است که به کمک کابل، توسط موتور هیدرولیک، کشیده می‌شود و سرعت مورد نیاز برای تصادف را فراهم می‌کند. با هدف افزایش دقت در آزمایش، صفحه‌ی مذکور در فاصله‌ی دو متری محل برخورد، آزاد می‌شود تا فشار اضافی هنگام تصادف با مانع، وجود نداشته باشد.

سرعت عملکرد کیسه‌های هوا، دیگر موضوع مهم در تست تصادف است. براساس استانداردهای جهانی، ایربگ‌ها باید در زمانی کمتر از 10 میلی ثانیه پس از برخورد، شروع به بازشدن کنند و حدود 20 میلی‌ثانیه بعد از عملکرد کامل، فرایند خروج هوا را آغاز کنند تا مانع از تنفس سرنشینان و آسیب جانبی شوند. در مجموع، فرایند عملیاتی ایربگ‌ها تا خروج  هوای داخل کیسه‌ها، حدود 0.5 ثانیه طول می‌کشد.

پس از انجام تست تصادف نهایی، امتیاز کامل برای ریمک نوارا ثبت می‌شود. براساس اطلاعات موجود، این خودرو توانسته است در برخورد جانبی، به خوبی از سرنشین محافظت کند. علاوه‌بر عملکرد بسیار خوب کیسه‌های هوا، دیگر نکته‌ی مثبت برای ریمک پس از تصادف، قابلت بازگشایی درهای ورود به کابین در طرفین بدنه بود. این موضوع برای امدادرسانی و امکان خروج سرنشینان از خودروی آسیب‌دیده، اهمیت دارد.

شرکت ریمک، تنها ۱۵۰ دستگاه نورا با قیمت حدودی دومیلیون یورو تولید خواهد کرد. مت ریمک (Mate Rimac)، مدیر و بنیان‌گذار شرکت، کیفیت هرکدام از این ابرخودروهای الکتریکی را کنترل خواهد کرد و امضا این مهندس ۳۳ ساله پای هریک از این تولیدات ریمک خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.