تست و بررسی تسلا مدل S پلد؛ پرچمدار سدان های برقی / دوبله فارسی

شنبه 25 دی 1400 - 18:30
مطالعه 4 دقیقه
Tesla Plaid 02
به کمک ویدئویی از مت واستون و سایت CarWow، مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و منفی در کامل‌ترین نمونه‌ی تسلا مدل S را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

بعد از تسلا رودستر که بین سال‌های 2008 تا 2012 با بدنه‌ی دودر دونفره تولید شد، نخستین خودروی چهاردر تسلا در سال 2012 به بازار امریکا رسید. این محصول با نام مدل S، از جهات مختلف خبرساز و انقلابی بود. شتاب‌گیری عالی، پیشرانه‌ی برقی قدرتمند، آیرودینامیک بسیار خوب و ظاهر عامه‌پسند، نکات مثبت این خودرو و عامل موفقیت تجاری برای تسلا محسوب می‌شدند. با گذشت 10 سال، تولید مدل S همچنان ادامه دارد. این خودرو، با آستانه قیمت 96 هزار دلار، گران‌قیمت به نظر می‌رسد اما مثل سال‌های قبل پرتقاضا باقی مانده است.

در سال 2021، نسخه‌ی جدیدی از تسلا مدل S با نام پلد به خط تولید اضافه شد تا قدرت بیشتر و شتاب‌گیری بهتر فراهم کند. تسلا S پلد، 1020 اسب بخار قدرت و 1400 نیوتن متر گشتاور دارد. شرکت سازنده ادعا می‌کند این خودرو، 1/99 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد که البته در تست‌های واقعی، معمولا عددی حدود 2/3 تا 2/5 برای تسلا S پلد ثبت شده است.

در ظاهر، تفاوت چندانی بین تسلا S معمولی و نسخه‌پلد دیده نمی‌شود. نسخه‌ی پلد، با ادوات سیاه روی کاپوت عقب و چرخ های 19 اینچ، متفاوت از مدل استاندارد است. حتی دستگیره های مخفی شونده، قاب پنجره و جایگاه دوربین جانبی هم سیاه رنگ هستند. تسلا S پلد،  35 هزار دلار گران‌تر از مدل معمولی است و به قیمت 131 هزار دلار فروخته می‌شود. خریدار برای هر نوع رنگ بدنه غیر از سفید، مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافی در حدود 3000 تا 3500 دلار است.

داخل کابین S پلد، دو تغییر مهم وجود دارد. فرمان یوک (یوغ) با بریدگی در بالا، دید راننده به پنل پشت فرمان را بهبود می‌دهد و نمایشگر لمسی 17 اینچ هم، از نظر کیفیت و سرعت عملکرد، بی‌نظیر است. قدرت پردازش سیستم سرگرمی در S پلد، مشابه پلی‌استیشن 5 توصیف شده است. این تجهیزات، بهترین تجربه‌ی بازی کامپیوتری در خودرو را فراهم می‌کنند.

کیفیت مواد در کابین تسلا S پلد، قابل مقایسه با مرسدس کلاس E و بی‌ام‌و سری 5 به نظر می‌رسد. در عقب برای افراد بلند قد، فضای کافی وجود دارد و سقف شیشه‌ای، حس بسیار خوبی به سرنشینان می‌دهد. البته ارتفاع کم صندلی‌های ردیف دوم با کف اتاق، باعث ناراحتی برای زانوها در سفرهای بلندمدت می‌شود.

 

در عقب، کنسول اختصاصی با شارژر بی‌سیم و جایگاه نوشیدنی وجود دارد. یک نمایشگر لمسی هم، مخصوص کنترل عملکرد تهویه، گرم‌کن داخل صندلی و سیستم سرگرمی نصب شده است. تسلا S قابلیت اتصال به اینترنت و دسترسی به شبکه های سرگرمی مثل یوتیوب و نت فلیکس دارد.

زیر کاپوت جلو، فضای مناسبی برای ساک ورزشی یا خریدهای روزانه هست. در عقب، فضای باورنکردنی 793 لیتر وجود دارد که برای هر خودرویی در کلاس سدان، باورنکردنی است. البته در طرفین و زیر سطح صندوق هم فضای اضافی وجود دارد. سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع هوشمند در سرعت‌های مختلف و فناوری نویز کنسلینگ برای حذف صداهای مزاحم در کابین، دیگر ویژگی‌های مثبت در تسلا S پلد هستند.

تسلا مدل S، با ضریب درگ 0.208 یک شاهکار آیرودینامیک محسوب می‌شود و از این نظر با اختلافی اندک، بعد از مرسدس بنز EQS دومین خودرو برتر جهان از نظر آیرودینامیک است. مدل S پلد، 2160 کیلوگرم وزن دارد و با یک شارژ باتری‌، شعاع حرکتی 630 کیلومتر ارائه می‌کند.

در تست و بررسی انجام شده توسط مت واتسون از سایت CarWow، کیفیت بسیار خوب رانندگی با تسلا S پلد در خیابان‌های داخل شهر و بزرگراه‌ها، نشان داده شده است. همچنین ایراداتی مثل نقص در عایق‌بندی کابین و عملکرد سیستم باز و بسته‌شدن خودکار آینه بغل و قفل‌ درها بررسی می‌شوند. کیفیت رانندگی این خودرو در کلاس لوکس، بسیار مطلوب ارزیابی شده و از نظر ویژگی‌های اسپرت برای رانندگی پرهیجان، کمی ضعیف‌تر از پورشه تایکان توصیف شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.