ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مایباخ اکسلرو، شوالیهٔ تک ساخت

دوشنبه 6 بهمن 1399 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Maybach-Exelero-12
پس‌ازاینکه بنتلی توسط فولکس‌واگن و رولزرویس توسط ب‌ام‌و خریداری شدند، دایملر که می‌خواست برندی فوق لوکس برای رقابت با هم‌وطنان خود داشته باشد،...
تبلیغات

پس‌ازاینکه بنتلی توسط فولکس‌واگن و رولزرویس توسط ب‌ام‌و خریداری شدند، دایملر که می‌خواست برندی فوق لوکس برای رقابت با هم‌وطنان خود داشته باشد، مایباخ را احیا کرده و در سال 2002 آن‌را به‌عنوان یک برند مستقل تأسیس نمود. این شرکت در طول عمر کوتاه و البته ناموفق خود صرفاً به تولید دو سدان فوق لوکس با نام‌های 57 و 62 پرداخت اما در سال 2005 مایباخ خودرویی را معرفی کرد که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. این ماشین یک هایپرکار خیره‌کننده‌ای بنام اکسلرو بود.

اکسلرو درواقع توسط شرکت فولدا (زیرمجموعهٔ آلمانی گودیر) برای آزمایش لاستیک‌های جدید خود بنام «کارات اکسلرو» به مایباخ سفارش داده شده بود. شرط مهم فولدا برای این خودرو این بود که باید بتواند به سرعتی بیش از 350 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند تا محدودیت‌های لاستیک‌ها آزمایش شود. فولدا اما در مورد وزن اکسلرو هیچ محدودیتی تعیین نکرد زیرا یک خودروی سنگین فشار بیشتری روی لاستیک‌ها وارد می‌کند و قابلیت‌های آن‌ها را بیشتر نشان می‌دهد.

البته این اولین باری نبود که فولدا برای آزمایش لاستیک‌های خود درخواست ساخت خودرویی را می‌کرد زیرا این شرکت در سال 1938 نیز سفارش ساخت خودرویی با توانایی رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را به شرکت اتاق‌سازی Dorr & Schreck داد. این خودرو با همکاری مایباخ ساخته شد و W38 نام گرفت. به همین دلیل، مایباخ به احترام تاریخچهٔ همکاری خود با فولدا تصمیم گرفت اکسلرو را با الهام از W38 طراحی کند. بدین منظور، مایباخ در اقدامی شجاعانه مسئولیت طراحی این خودرو را به چهار دانشجوی آکادمی طراحی فورتسهایم سپرد و نُه ماه بعد طرح یکی از آن‌ها انتخاب شد. این طرح علیرغم جذابیتی فوق‌العاده، شباهت خانوادگی با W38 را هم به‌خوبی نشان می‌داد.

این بدنهٔ جذاب روی شاسی سدان مایباخ 57 قرار گرفت ولی بااین‌حال اکسلرو بیش از 10 سانتی‌متر طول بیشتری داشت و عرض آن نیز با 16 سانتی‌متر افزایش نسبت به سدان 57 به 2.12 متر رسیده بود! علاوه بر این، برای ایجاد حس یک کوپه در اکسلرو، کابین آن تقریباً 40 سانتی‌متر عقب‌تر از 57 طراحی شده بود. از زمانی که فولدا سفارش ساخت اکسلرو را داد، تنها 25 ماه طول کشید تا مایباخ پروژهٔ ساخت آن‌را به اتمام برساند و سرانجام این هایپرکار خارق‌العاده را در 11 می 2005 در برلین برای جهانیان به نمایش درآورد.

کپی لینک

قوای محرکه

مایباخ 57 علاوه بر پلت‌فرم، قلب خود را هم به اکسلرو اهدا کرد. پیشرانهٔ 5.7 لیتری V12 توئین توربوی استاندارد این سدان فوق لوکس با تولید 550 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور مطمئناً بسیار قدرتمند بود اما برای رسیدن به سرعت موردنیاز فولدا، این پیشرانه به اصلاحاتی نیاز داشت تا قوی‌تر شود. برای شروع، حجم موتور به 5.9 لیتر افزایش پیدا کرد و سپس توربوشارژرها، رادیاتور و اینترکولرهای بزرگ‌تری روی آن نصب شدند. نتیجهٔ این تغییرات رسیدن خروجی موتور به اعداد فوق‌العادهٔ 700 اسب بخار قدرت و 1020 نیوتن متر گشتاور بود که حتی امروزه هم چشمگیر هستند. برای انتقال این نیروی عظیم به چرخ‌های عقب نیز از همان گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک مایباخ 57 استفاده شد.

کپی لینک

پرفورمنس

اکسلرو برای اینکه بتواند به سرعت هدف فولدا یعنی 350 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند به تک‌تک این اسب‌های بخار نیاز داشت زیرا وزن خشک آن 2660 کیلوگرم بود که این عدد با مایعات کامل و راننده به نزدیک به 2.9 تن می‌رسید یعنی کمی سبک‌تر از کوه اورست! اما هایپرکار مایباخ با وجود این وزن بسیار سنگین هنوز هم می‌توانست ظرف تنها 4.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. هرچند شاید این عدد در مقایسه با شتاب زیر سه ثانیه‌ای سوپراسپرت‌های امروزی چندان قابل‌توجه نرسد اما برای خودرویی که از کوه‌های یخ قطب جنوب وزن بیشتری دارد بسیار چشمگیر است.

در اول ماه می سال 2005 مایباخ برای آزمایش سرعت اکسلرو، آن‌را به پیست ناردو برد. هرچند رسیدن به حداکثر سرعت نهایی اکسلرو در این پیست امکان‌پذیر نبود اما مایباخ و فولدا دستیابی به همان سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را هدف قرار دادند. برای این کار، پشت فرمان خودرو رانندهٔ مسابقه «کلاوس لودوینگ» قرار گرفت که راکبی کاملاً مناسب برای چنین خودروی شیطانی محسوب می‌شد. مأموریت او این بود که نزدیک به سه تن فلز را در پیست خواب‌آور ناردو هدایت کند و تا سرعت 350 کیلومتر بر ساعت پای خود را روی پدال گاز نگه دارد. در پایان، اکسلرو توانست به سرعت 351 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که حتی یک کیلومتر از سرعت هدف هم بیشتر بود. در این آزمایش، میانگین مصرف سوخت خودرو 118 لیتر در هر صد کیلومتر بود که این یعنی در هر دور از پیست 12.5 کیلومتری ناردو، نزدیک به 15 لیتر بنزین از باک 110 لیتری آن کم می‌شد!

کپی لینک

ویژگی‌ها

اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری اکسلرو کاپوتی بسیار کشیده، جلوپنجرهٔ عمودی کرومی و دو درب باک سوخت بودند. در داخل خودرو نیز از چرم دورنگ مشکی و قرمز، تریم فیبر کربنی براق و تزئینات آلومینیومی استفاده شده بود. اکسلرو همچنین به صندلی‌های اسپرت با کمربندهای ایمنی به سبک خودروهای مسابقه‌ای هم مجهز شده بود. این هایپرکار عظیم‌الجثه روی رینگ‌های 23 اینچی آلیاژی قرار گرفته بود که با لاستیک‌های 315 فولدا پوشیده شده بودند. برای مهار کردن این شوالیهٔ شیطانی هم در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی خنک شونده با سامانهٔ ABS استفاده شده بود.

کپی لینک

سرنوشت

اکسلرو در اصل یک خودروی تک ساخت نمایشی بود و مایباخ هرگز قصد تولید آن‌را نداشت. پس‌ازاینکه این ماشین به هدف خود رسید مایباخ آن‌را با قیمت 5 میلیون یورو برای فروش گذاشت. اکسلرو بلافاصله توسط یک صنعتگر الماس خریداری شد و بعداً آن‌را با قیمتی نامشخص به یک کارآفرین اروپایی فروخت. سپس در سال 2011 این ماشین با برچسب قیمتی 8 میلیون دلار برای فروش گذاشته و گفته شد که یک رپر آمریکایی آن‌را خریده است. البته در مورد این معامله تردید وجود دارد و از آن زمان اکسلرو از نظرها پنهان شده است. به همین دلیل هم‌اکنون اطلاعات کاملی در مورد مالک این شوالیهٔ تک ساخت در دست نیست ولی بااین‌حال گفته می‌شود مایباخ اکسلرو در حال حاضر متعلق به «فرانک ریکت» بنیان‌گذار شرکت تیونینگ مکاترونیک است.

کپی لینک

چرا تکرارنشدنی است؟

شکی نیست که مایباخ اکسلرو خودروی خارق‌العاده‌ای است و هم‌اکنون پس از گذشت پانزده سال هنوز هم بسیار شگفت‌آور و اغواگر به نظر می‌رسد. هرچند این خودرو در اصل برای آزمایش و تبلیغ لاستیک‌های فولدا ساخته شده بود اما کسانی که اکسلرو را می‌دیدند آخرین چیزی که به نظرشان می‌آمد لاستیک‌ها بود. اکسلرو توسط شرکتی ساخته شد که امروز دیگر وجود ندارد و به زیر برند مظلوم مرسدس تبدیل شده است. جهان دیگر خودرویی مشابه این را نخواهد دید و مایباخ اکسلرو برای همیشه به‌عنوان چشمگیرترین قایق جاده‌ای تاریخ باقی خواهد ماند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Maybach Exelero

معرفی

2005

ترکیب

موتور جلو

پیشرانه

5.9 لیتری V12 توئین توربو

قدرت

700 اسب بخار

گشتاور

1020 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

4.4 ثانیه

حداکثر سرعت

350 کیلومتر بر ساعت

وزن

2660 کیلوگرم

طول

5,834 میلی‌متر

عرض

2,120 میلی‌متر

ظرفیت سرنشین

2 نفر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.