مروری بر تکامل مرسدس یونیماگ، افسانه‌ای پایان‌ناپذیر

پنج‌شنبه 15 آبان 1399 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Unimog-2
از زمان اختراع خودرو در اواخر قرن نوزدهم، ماشین‌های عالی زیادی تولید شده‌اند اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به درجهٔ افسانه‌ای رسیده‌اند که مرسدس بنز...
تبلیغات

از زمان اختراع خودرو در اواخر قرن نوزدهم، ماشین‌های عالی زیادی تولید شده‌اند اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به درجهٔ افسانه‌ای رسیده‌اند که مرسدس بنز یونیماگ قطعاً یکی از آن‌ها است. این خودرو که در ابتدا به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی در آلمان پس از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، به یک آفرودر توقف‌ناپذیر تبدیل شد که در کاربری‌های تجاری و شخصی متعددی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما مرور نسل‌های مختلف یونیماگ دشوار است زیرا بسیاری از سری‌های آن برای استفاده‌های مختلفی ساخته شدند که گروه‌بندی و نسل‌بندی آن‌ها سخت است. به همین دلیل، تیم Fleet Logging آفرودر نمادین مرسدس را به‌صورت مدل‌هایی با تمرکز روی دهه‌هایی که در آن ساخته شده‌اند دسته‌بندی کرده است. نتیجهٔ این کار دوازده مدل مختلف است که از ابتدا تا امروز تولید شده‌اند.

کپی لینک

مدل اول: سال‌های 1947 تا 1951

اولین یونیماگ تاریخ اصلاً مرسدس نبود زیرا توسط شرکت Boehringer ساخته شده بود اما از پیشرانهٔ دیزلی مرسدس استفاده می‌کرد.

کپی لینک

مدل دوم: سری 401 و 402 سال‌های 1951 تا 1956

در سال 1951، دایملر بنز خط تولید یونیماگ را تصاحب و آن‌را برای تولید انبوه تجهیز کرد. در سال 1953 یونیماگ به کابین محصور مجهز شد و سبک نمادینی را ایجاد کرد که هنوز هم به همان شکل اولیه ادامه دارد. لوگوی مرسدس نیز در همین سال روی یونیماگ قرار گرفت.

کپی لینک

مدل سوم: سری 404 سال‌های 1955 تا 1980

در سال 1955 برای اولین بار سری 404 یونیماگ متولد شد و این پلت‌فرم به مدت 25 سال روی خط تولید باقی ماند.

کپی لینک

مدل چهارم: سری 406 و 416 سال‌های 1963 تا 1989

سری 406 که بعضاً سری میانی نامیده می‌شود، در سال 1963 با پیشرانهٔ شش سیلندر دیزلی راهی خط تولید شد. نسخهٔ فاصلهٔ محوری کشیدهٔ این سری هم با نام 416 ارائه شد. در این دوره صد هزارمین یونیماگ تولید شد.

کپی لینک

مدل پنجم: MB Trac سال‌های 1972 تا 1991

یونیماگ در طول تاریخ خود تراکتور هم بوده است! این مدل در سال 1972 با نام MB Trac به‌عنوان یک تراکتور چهارچرخ محرک به بازار آمد. این مدل وام‌دار ایدهٔ اولیهٔ یونیماگ بود که به‌عنوان وسیلهٔ نقلیه‌ای برای استفاده در جاده‌ها و مزارع در نظر گرفته شد بود.

کپی لینک

مدل ششم: سری 425 و 435 سال‌های 1974 تا 1993

هرچند یونیماگ مطمئناً ماشین آفرودی توانمندی بود اما مدل 425 که در سال 1974 ارائه شد، اولین یونیماگ وظیفه سنگین محسوب می‌شد. نسخهٔ فاصله محوری کشیدهٔ این سری هم 435 نام داشت.

کپی لینک

مدل هفتم: سری 407 و 427 سال‌های 1985 تا 1993

با پایان یافتن تولید مدل‌های قدیمی 404 در سال 1980، دورهٔ جدید یونیماگ در سال 1985 با سری سبک 407 و سری متوسط 427 طلوع کرد.

کپی لینک

مدل هشتم: سری 408 سال‌های 1992 تا 2001

سری 408 در سال 1992 با طراحی تیز و زاویه‌داری معرفی شد. در این سری کاپوت ذوزنقه‌ای جایگزین نمونهٔ منحنی سری 407 شد و چراغ‌های جلو به پایین درون سپر منتقل شدند.

کپی لینک

مدل نهم: سری 409 سال‌های 1996 تا 1998

در سال 1996 یک یونیماگ سبک جدید با نام سری 409 معرفی شد. این سری اما برخلاف سری‌های قبلی یک ماشین آفرودی خشن نبود بلکه یک وسیلهٔ نقلیهٔ کوچک شهری بود که برای مانور در خیابان‌های تنگ و حتی پیاده‌روها طراحی شده بود. این کوچک‌ترین یونیماگ تاریخ محسوب می‌شد.

کپی لینک

مدل دهم: سری U400 و U500 سال‌های 2000 تا 2013

در دههٔ 2000 یونیماگ‌های جدیدی مثل سری U400 و U500 به بازار آمدند. در این سری‌ها، کابین‌ها کمی بزرگ‌تر شدند و بخش جلویی خودرو نمای مدرنی به خود گرفت اما در زیر این ظاهر مدرن هنوز هم زیرساختی خشن و سرسخت قرار داشت.

کپی لینک

مدل یازدهم: سری جدید U سال‌های 2015 تا 2020

سری جدید یونیماگ با کابین و طراحی جدید در سال 2015 ارائه شد. این سری به پیشرانه‌های جدیدی هم مجهز شده بود که با مقررات آلایندگی یورو 5 مطابقت داشتند.

کپی لینک

مدل دوازدهم: سری U4000 و U5000 سال‌های 2020 تا...

آخرین سری یونیماگ برای مدل 2020 با کاپوت بزرگ‌تر و شیشهٔ جلوی کوچک‌تر به بازار آمده است. یونیماگ با برخورداری از محورهای پورتال، سامانهٔ چهارچرخ محرک و فاصلهٔ کافی از سطح زمین، هنوز هم مثل همیشه یک آفرودر بسیار توانمند است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.