مرسدس بنز

بنزی که توسط پورشه ساخته می‌شد!

AMG از حدود سال ۱۹۶۷ تاکنون مشغول انجام وظیفه بوده است؛ اما تا سال ۱۹۹۹ مرسدس بنز کنترل این شرکت را به دست نگرفته بود و در سال ۲۰۰۵ مرسدس باقی مانده‌ی سهام این شرکت را نیز خرید تا آن را به بخش پرفورمنس خودش بدل نماید. در بین این فاصله‌ی زمانی مرسدس با پورشه (!) برای ساخت سدان پرفورمنس ۵۰۰ E همکاری نمود.

fl17_r0370_01

fl17_r0370_31
این خودرو که بی‌شک یکی از پرفورمنس ترین سدان های اوایل دهه‌ی ۹۰ بود با کد W124 شناخته شده و از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری با قدرت ۳۲۶ اسب بخار استفاده می‌کرد. در همین زمان بود که ب ام و M5 هنوز از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی با حجمی کمتر از ۴ لیتر استفاده می‌کرد که خروجی یکسان اما گشتاور بسیار کمتری داشت.

این خودرو در تأسیسات مرسدس و پورشه در ناحیه‌ی اشتوتگارت و با تمامی بهبودهای عملکردی ساخته شد. پهنای این خودرو نسبت به E کلاس استاندارد افزایش یافته بود و از چهار صندلی انفرادی ریکارو و ترمزهای قرض گرفته شده (همانند پیشرانه) از رودستر SL سود می‌برد.

fl17_r0370_06
اندکی بیشتر از ۱۰ هزار دستگاه از این سدان پرفورمنس در نیمه‌ی اول دهه‌ی ۹۰ میلادی و پیش از پایان تولید ساخته شد. در سال ۱۹۹۳ تنها ۱۵۹۶ دستگاه از آن ساخته و در کل تنها ۱۵۲۸ دستگاه از ۵۰۰ E به ایالات‌متحده صادر شد.

یکی از این خودروها در هفته‌ی آینده در حراج شرکت خواهد کرد و تخمین زده می‌شود که با بهای بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار فروخته شود که برابر با بهای یک E کلاس پایه‌ی امروزی یا یک AMG C43 است. در گالری زیر می‌توان تصاویری از خودروی یاد شده را دید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Mehran nikfar

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (178 ديدگاه)

    وااااای چه عشقی بوده این!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2020 ديدگاه)

      تکنولوژی و کیفیت و زیبایی و… همین بنزE500از خودروهای به فرض لوکس داخلی مثل دنا بالاتر و بالاتر است

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        با این حرفت بزرگترین توهین رو به بنز کردی!
        بنز لوکس و شکیل کجا
        و مفلوکی به نام دنا کجا
        (همین بنز ای 500 که میبینی، نمونه کارکرده و دست دومش حداقل به اندازه چهار تا دنای صفر کیلومتر قیمت داره)

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. ADAK

          ۱۷ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1810 ديدگاه)

          حالا شوما ببخشین !

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. kv sem

        ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        حاجی این بنز مال سال 1993 است!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ArmanM

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش دنا 50 میلیونه قیمت این از 200میلیون شروع میشه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    یکمی شبیه بنز کپل شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Madjid

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    پورشه ، ستاره ی آلمانه ، بهترین خودروساز جهان ، در سال 1994 هم RS2 Avant رو واسه آئودی ساخت. به بنز هم خیلی کمک کرده.
    .
    همکاری بین این 2 خودروساز دوست داشتنی قدمتی 80 ساله داره.
    پورشه در سال 1932در ساخت بنز W125 رکوردواگن که به سرعت 432 کیلومتر اونم در جاده های عمومی رسید نقش پررنگی داشت.
    بنز T80 هم که قرار بود در سال 1940 به رکورد سرعت 750 کیلومتر برسه توسط فردیناند پورشه طراحی شد.
    .
    مرسدس بنز رو بسیار دوست دارم ، اما عاشق پورشه هستم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (79 ديدگاه)

      البته در حدود سالهای پایانی دهه هشتاد و اوایل دهه نود پورشه وضعیت خوبی نداشت و اتفاقا این بنز بود که دست یاری خودش رو برای همشهری پرافتخارش دراز کرده بود. علی رغم تفاوت سبک دو خودروساز نمیشه عاشق هردوشون نبود. اشتوتگارت قلب مهندسی خودروی جهان هست با دو خودروساز شهیر و پرافتخار.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Madjid

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        نمیشه خودروسازان آلمانی رو دوست نداشت.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. luis

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (612 ديدگاه)

        برادر تاریخ تحر یف میکنی؟؟؟؟؟؟ بچه 5 ساله هم میدونه اواخر دهه هشتاد که پورش رو به ورشکستگی بود کدام کمپانی و از کدام کشور جهان به دادش رسید و اصول تولید ناب و مدریت درست منابع و نیروی کار رو بش اموخت. اینم گزاشتی پا حساب بنز؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. moein

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      من موندم چرا T80رو نمیارن تو جاده تا رکورد سرعت ر بزنه الان که رکورد سرعت دست هیولای سبز با سرعت 873 کیلومتر برساعته بعضی موقع با خودم می گم شاید پورش قوپی اومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهروز

        ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (35 ديدگاه)

        هشتصدوهفتادوسه کیلومتر سرعتشه؟??

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Amir amini

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (225 ديدگاه)

    پورشه شرکت خوبی دوسش دارم ولی طراحیش جلو شرکتای دیگه یکم جالب نیست که البته فقط پانامرا قدیمی و 911 زیاد جالب نیست تعقیر نکرده تو این سال ها ولی بقیه خوبن کاش اینام یکم بهتر میشدن ولی از نظر طراحی داخلی خیلی خوب

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. ali

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بنز با ابهت تر با کلاس تر لوکس تر و خفن تر از پورشه هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نوید جهرمی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3668 ديدگاه)

    هنوزم برا من ی چیز دیگس. طراحی اون ب نظرم زیباترین طراحی های بنز بود.وقار و مردانگی و ابهت.
    آرزومه ک یه بنز کپل تروتمیز بتونم بخرم و تا آخر عمرم نگهش دارم. اولین ماشینی بود که عاشقش شدم. عشق اول هم که یه چیز دیگس :)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. reza-a

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (408 ديدگاه)

    تو یکی از مجله ها خوندم که از این مدل تعداد خیلی کمی E500 وارد کشور شده پس یعنی از این مدل چند تا تو ایران هست
    ولی عجب ماشینی بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. #ali.m#

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    یکی از موندگار ترین و بهترین ها.
    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. muhammed

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (688 ديدگاه)

    خب ک چی؟!
    ما تو ایران دوتا غول خودروسازی جهانو داریم و اینا برای ساخت ساینا به هم همکاری میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امره Emrah

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    اون برف پاکنا رو چراغ جلوهاش چه نقشی داره دقیقا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Radison

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    وقتی یکیشو تو خیابون میبینم خیلی ذوق میکنم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Gold

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    بعد از سال ها تعویض اتومبیل های مختلف اروپایی و ژاپنی یکدستگاه مرسدس 124 با کد رنگ 199 و کد شهرت 300-24 خریدم . این یک حقیقت محض است که هیچ کدام از مرسدس های مدرن برایم به اندازه این اتاق جذاب نبوده اند. پیشرانه شش سیلندر بسیار روان و رانندگی کاملا گیرا و درگیرکننده که متاسفانه امروزه با هزاران سیستم کامپیوتری بازدارنده در حال فراموشیست…… اما این شیرینی فقط و فقط تا قبل از دیدار مرسدس 124 با کد 500 ئی با چهره پیش از فیس لیفت ماندگار بود !!. یک اعجوبه خالص محور عقب با دیسک های 300 میلیمتری ، گیربکس دبلیو 4 شگفت انگیز و صدای بم انجین 119 این شاهکار را پدید آورده اند….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. سید علیرضا

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    .
    خیلی ماشین قشنگیه
    نسخه ی برابوسش هم هست که هم هشت سیلندره و هم دوازده سیلندر ولی من نسخه ی هشت سیلندرش رو بیشتر می پسندم. brabus 6.5 w124

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پسر عموم یک دستگاه w124 چهارسیلندر 230 داره. واقعا ابهت محضه. تو خیابان همیشه همه جلوتو می گیرن و ازت در موردش سوال می کنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. cr7

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حاضرم سر زندگیم شرط ببندم یه مدل 1990 با هر چی کارکردی که نمیخاد باشه بزاری کنار یه پراید مدل 1396 بنزه بازم سالمتر و با کیفیت تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. یاس ی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    راجع به این مدل از مرسدس اصلا نباید حرف زد، باید سکوت کرده و صرفا لذت برد.
    یک ابهت تمام نشدنی داره، یکی از دوستان یدونه 230 داشت وقتی سوارش میشدم اصلا دلم نمیخواست پیاده بشم، با اینکه هیدرولیکش یکم مشکل داشت و فنر بندیش در سلامت کامل نبود بازهم نسبت به ماشینهای ایرانی عالی بود، عالی.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا