مرسدس بنز

معرفی نسل جدید مرسدس C کلاس، یک S کلاس کوچک‌تر و ارزان‌تر!

مرسدس بنز سرانجام پس از حواشی فراوان، رسماً نسل جدید یکی از مهم‌ترین محصولات خود یعنی C کلاس را معرفی کرده است. برای چندین سال، C کلاس نقطهٔ ورود برای داشتن یک مرسدس بنز بود اما امروزه با وجود مدل‌های A کلاس و B کلاس، این مدل دیگر یک محصول پایه‌ای نیست ولی بااین‌حال، C کلاس همچنان به‌عنوان یکی از ستون‌های استراتژی مرسدس در کنار E کلاس و S کلاس باقی‌مانده است.

همچنین این مدل برای مرسدس بسیار اهمیت دارد زیرا از سال ۱۹۸۲ تاکنون ۱۰.۵ میلیون دستگاه فروش داشته است. نسل جدید C کلاس اما تغییرات محسوسی را در فلسفهٔ این مدل به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها، کوچک‌سازی چشمگیر پیشرانه‌ها و حذف کامل موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر است. برای اولین بار، همهٔ نسخه‌های این خودرو صرفاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر هیبریدی به بازار عرضه خواهند شد.

C کلاس هیچ‌گاه به‌خودی‌خود نماد طراحی نبوده و غالباً سیاستی غیرتهاجمی داشته و دنباله‌روی برادران بزرگ‌تر خود بوده است. حال جدیدترین نسل این خودرو نیز از همین فلسفه پیروی می‌کند و نمی‌توان انکار کرد که طراحی آن از دیگر مدل‌های مرسدس متمایز نیست. بخش عقبی C کلاس جدید یادآور S کلاس است و جلوی آن‌هم عناصر مختلفی را از E کلاس و مدل‌های کوچک‌تر CLA و A کلاس قرض گرفته است. به همین دلیل، احتمالاً تشخیص C کلاس از دیگر مدل‌های مرسدس حتی برای سرسخت‌ترین طرفداران این برند هم چالش‌برانگیز خواهد بود.

مثل قبل، برای این نسل هم دو جلوپنجرهٔ مختلف در نظر گرفته شده اما حالا در هردوی آن‌ها لوگوی بزرگ مرسدس در مرکز نصب می‌شود و دیگر خبری از جلوپنجرهٔ ساده با لوگوی ایستادهٔ روی کاپوت نیست. جلوپنجرهٔ نسخهٔ استاندارد C کلاس جدید، شش‌ضلعی با خطوط داخلی عمودی و قاب کرومی است درحالی‌که در نسخهٔ AMG Line جلوپنجره‌ای الماسی با ستاره‌های سه‌پر کوچک کرومی در داخل آن ارائه می‌شود. علاوه بر این، بسته تیپ یا پکیج‌های سفارشی، در سپر عقب خودرو هم تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت.

همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، نسل جدید C کلاس در داخل الهام زیادی از S کلاس گرفته است. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا مثل سدان پرچم‌دار مرسدس، یک صفحه‌نمایش بزرگ ۱۱.۹ اینچی عمودی است. تفاوت اصلی با S کلاس اما این است که داشبورد و این نمایشگر مرکزی شش درجه به سمت راننده زاویه دارد؛ اما علاوه بر این نمایشگر عمودی، راننده به‌صورت استاندارد از یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی وضوح‌بالا هم بهره می‌برد. این نمایشگرها که از جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX همراه با دستیار صوتی مرسدس برخوردارند، وعدهٔ ارائهٔ تجربه‌ای شبیه به گوشی‌های هوشمند را می‌دهند. در C کلاس همچنین قابلیت به‌روزرسانی از راه دور وجود دارد و آپشن جدید واقعیت افزوده هم برای سیستم ناوبری قابل سفارش است.

نسل جدید C کلاس تقریباً ازهرجهتی بزرگ‌تر از قبل شده است. در این نسل فاصلهٔ محوری ۲.۵۴ سانتی‌متر بیشتر شده و ۲ سانتی‌متر فضای پای بیشتری را برای صندلی‌های عقب به دنبال داشته است. علاوه بر این، فضای سر هم در عقب ۱.۵ سانتی‌متر بیشتر شده و حالا در جلو نیز ۲.۵۴ سانتی‌متر فضای زانو و شانهٔ بیشتری وجود دارد. C کلاس جدید ۴۷۵ سانتی‌متر طول، ۱۸۲ سانتی‌متر عرض و ۱۴۳.۷ سانتی‌متر ارتفاع دارد که این یعنی ۶.۳۵ سانتی‌متر کشیده‌تر و ۱ سانتی‌متر عریض‌تر از قبل شده است. تنها جایی که خودرو نسبت به نسل قبلی کاهش داشته، ارتفاع از که ۱ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده است. حجم صندوق بار C کلاس نیز نسبت به نسل قبل تغییری نداشته و همچنان ۵۰۷ لیتر است.

نسل جدید C کلاس در ابتدا در ایالات‌متحده صرفاً با یک پیشرانه عرضه خواهد شد. این مدل که C300 نام دارد، به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو بنام M254 مجهز است که در E کلاس هم ارائه می‌شود. این موتور از معماری ۴۸ ولت و سیستم هیبریدی خفیف با یک استارت-ژنراتور یکپارچه (ISG) برخوردار است که می‌تواند برای مدت‌زمان محدودی تا ۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را به نیروی موتور بنزینی اضافه کند. به لطف این سیستم هیبریدی خفیف، C300 می‌تواند با پیشرانهٔ خاموش حرکت کند و در هنگام کاهش سرعت انرژی را بازیابی کند.

پیشرانهٔ بنزینی این خودرو نیز از توربوشارژر توئین اسکرول جدیدی سود می‌برد که با همکاری تیم فرمول یک مرسدس-آام‌گ توسعه یافته و موجب کاهش تأخیر توربو خواهد شد. پیشرانهٔ C کلاس جدید همچنان به‌صورت طولی نصب شده تا با پلت‌فرم محرک عقب خودرو هماهنگ باشد. البته برای C300 سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic هم قابل سفارش خواهد بود. این سیستم از محور جلوی جدیدی برخوردار است که امکان ارسال گشتاور بیشتری را به چرخ‌های جلو فراهم می‌کند.

پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ C300 و C300 4Matic بدون احتساب نیروی سیستم هیبریدی خفیف، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. C300 با این نیرو ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتری هستند اما باید منتظر معرفی نسخه‌های AMG بمانند که البته آن‌ها هم همگی چهار سیلندر خواهند بود.

در اروپا اما تنوع پیشرانه‌های C کلاس جدید بسیار بیشتر است. نسخهٔ پایه در این قاره C180 با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر خواهد بود که تنها ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل که صرفاً به‌صورت محرک عقب ارائه می‌شود، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر به ۸.۶ ثانیه زمان نیاز دارد. مدل بعدی، C200 با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ولی با خروجی بالاتر ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. برای این مدل سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است که موجب می‌شود C200 بتواند ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالی‌که نسخهٔ محرک برای انجام این کار به ۷.۳ ثانیه زمان نیاز دارد. این پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری در هردو مدل C180 و C200 به سیستم هیبریدی خفیف مذکور هم مجهز است.

علاوه بر این مدل‌های بنزینی، سدان کامپکت جدید مرسدس در اروپا در سه مدل دیزلی مختلف به نام‌های C200d، C220d و C300d هم ارائه می‌شود که همگی به یک موتور ۲ لیتری با سیستم هیبریدی خفیف مجهز هستند. این موتور در نسخهٔ پایه ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور، در نسخهٔ میانی ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور و در نسخهٔ بالایی ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. C300d به لطف این نیرو ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مدل‌های مختلف C کلاس جدید برای بازار اروپا اما در اینجا هم به پایان نمی‌رسد زیرا مرسدس برای قارهٔ سبز یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم با نام C300e تدارک دیده است. این مدل به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. C300e از یک پیک باطری ۲۵.۴ کیلووات ساعتی هم برخوردار است که امکان پیمودن صد کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

در نسل جدید C کلاس مرسدس بنز گیربکس دستی را به‌طور کامل حذف کرده و همهٔ مدل‌ها حالا صرفاً با یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شوند. این گیربکس که ۳۰ درصد سبک‌تر از نمونهٔ مورداستفاده در نسل قبلی است، موجب صرفه‌جویی در فضا و بهبود مصرف سوخت می‌شود. فروش نسل جدید C کلاس در اروپا از همین امسال آغاز می‌شود اما آمریکایی‌ها برای خرید آن باید تا اوایل سال ۲۰۲۲ صبر کنند.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه ولی داخلش کلا تعطیل داخلش اگه همین الانم این ماشین بیاد تو ایران سوارش نمیشم

    موافقم 10
    مخالفم 55
    1. امیرحسین

      ۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (444 ديدگاه)

      منتظر نسل جدید GLS ,GT و G کلاس هستیم با این طراحی داخلی? و البته AMG A45 S
      ببینم مرسدس اون موتور ۲ لیتریو تا ۶۰۰ اسب بخار هم میرسوندش و میتونه ازش همچین اسبی بکشه بیرون یا نه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. رامتین

    ۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3047 ديدگاه)

    بنظرم کسی پول S را نداره میره E میخره. دیگه خریدن C جالب نیست. از هر نظر E کلاس گزینه قابل تامل و خوبیه.

    موافقم 11
    مخالفم 23
  3. Artin 2332@

    ۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بنز با این طراحی بیرونی جدیدش خراب کرده??

    موافقم 15
    مخالفم 24
  4. بنیامین

    ۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (203 ديدگاه)

    کپی از S کلاسه که، این چه کاریه اخه؟ ??

    موافقم 6
    مخالفم 14
  5. Khosrow

    ۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بسیار زیباست ..

    موافقم 19
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا