معرفی نسل جدید مرسدس بنز سیتان، همتای آلمانی رنو کانگو
مرسدس بنز نسل جدید ون سیتان را معرفی کرده است. این یک ون کامپکت است که در دو نسخهٔ باری و مسافری تولید میشود و در جایگاهی پایینتر از ونهای ویتو و اسپرینتر مرسدس بنز قرار میگیرد. مثل نسل قبلی، سیتان جدید هم روی پلتفرم مشترکی با رنو کانگو ساخته شده است. علاوه بر سیتان و نسخهٔ الکتریکی eCitan که سال آینده به بازار خواهد آمد، مرسدس بنز بهزودی مدل T کلاس و نسخهٔ الکتریکی آن یعنی EQT را هم ارائه خواهد کرد که در اصل نسخهای لوکستر از سیتان محسوب میشوند.
همانطور که انتظار میرود، سیتان جدید در فرم کلی اتاق و درها کاملاً با کانگو مشترک است و فقط طراحی متفاوت جلو و عقب آنرا از همتای فرانسوی متمایز میکند. چراغهای جلو که در تیپهای بالایی LED هستند، مشابه B کلاس به نظر میرسند درحالیکه سپر، کاپوت و جلوپنجره طبق جدیدترین زبان طراحی مرسدس بنز شکل گرفتهاند. سیتان 4,498 میلیمتر طول و 2,716 میلیمتر فاصلهٔ محوری دارد اما در آینده مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ آنرا هم ارائه خواهد کرد که فضای داخلی بیشتری را فراهم میکند.
همانطور که از یک خودروی تجاری انتظار میرود، طراحی سیتان هم روی کارایی تمرکز داشته و با یک یا دو درب کشویی قابل سفارش خواهد بود که 615 میلیمتر عرض دارند. نسخهٔ باری هم در پشت خود دو درب غیرمتقارن با ارتفاع 1,059 میلیمتری دارد که بهصورت 180 درجه باز میشوند. برای نسخهٔ مسافری اما درب پشتی یکتکه قابل سفارش خواهد بود. قسمت بار سیتان باری 590 میلیمتر از سطح زمین ارتفاع داشته و با حجم کلی 2.9 مترمکعب، میتواند اشیائی با طول حداکثر 3.05 متر را حمل کند. این ون تجاری توانایی یدک کشی تا 1.5 تن را هم دارد.
برخلاف بیرون، سیتان در داخل اشتراکی با کانگو نداشته و مرسدس بنز طراحی خاص خود را در اینجا ارائه کرده است. کابین این خودرو با نمایشگر لمسی 7 اینچی مرکزی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX، دریچههای تهویهٔ دایرهای و غربیلک فرمان سه پره، بسیار مدرن به نظر میرسد. نسخهٔ مسافری هم از پنج صندلی مجزا برخوردار است که صندلیهای عقب قابلیت تا شدن دارند.
تجهیزات استاندارد سیتان شامل مواردی مثل دستیار شروع حرکت در سراشیبیها، دستیار فعال ترمز، دستیار نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و دستیار فعال فاصله میشود که تحت شرایط خاصی قابلیت نیمه خودران را فراهم میکند. سیتان مسافری بهصورت استاندارد به هفت ایربگ مجهز است که شامل ایربگ مرکزی هم میشود درحالیکه سیتان باری شش ایربگ دارد.
هرچند سیتان در پلتفرم با کانگو اشتراک دارد اما مرسدس بنز بهمنظور ارائهٔ شخصیت رانندگی منحصربهفرد و راحتی بیشتر، تنظیم خاصی را برای کمکفنرها و آنتیرول بارها در نظر گرفته است. همچنین تنظیم تعلیق بین نسخههای باری و مسافری هم متفاوت است بهگونهای که تعلیق در اولی بهمنظور حمل بارهای سنگین و در دومی برای راحتی سرنشینان تنظیم شده است.
سیتان جدید با دو پیشرانهٔ چهار سیلندر ارائه خواهد شد که شامل 1.5 لیتری دیزلی و 1.3 لیتری بنزینی میشود. موتور دیزلی در سه خروجی مختلف شامل 75 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور، 95 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور و 115 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور قابل انتخاب خواهد بود اما نسخهٔ مسافری فقط با نمونهٔ میانی ارائه میشود.
کسانی که موتور بنزینی را ترجیح میدهند نیز میتوانند از بین دو خروجی 100 اسب بخار و 200 نیوتن متر گشتاور و 130 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور یکی را انتخاب کنند. همهٔ این پیشرانهها به سیستم توقف، حرکت مجهز هستند و با استانداردهای آلایندگی یورو 6d مطابقت دارند. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده اما برای قویترین نسخهٔ موتورهای بنزینی و دیزلی یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود.
نسخهٔ الکتریکی سیتان که eCitan نام دارد در نیمهٔ دوم سال جاری به بازار خواهد آمد و طبق معیارهای WLTP بردی 285 کیلومتری خواهد داشت. این نسخه همچنین از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار بوده و میتوان از 10 تا 80 درصد از باطریهای آنرا ظرف 40 دقیقه شارژ کرد. پذیرش سفارشات خرید سیتان جدید از اواسط سپتامبر شروع میشود و قیمت پایهٔ آن در اروپا از کمتر از 24 هزار یورو آغاز خواهد شد. این ون آلمانی علاوه بر رنو کانگو، در بازار با رقبای دیگری مثل سیتروئن برلینگو، پژو پارتنر، فیات دوبلو، فولکسواگن کادی و فورد تورنئو کانکت مواجه خواهد بود.